Hoppa till innehåll

Mörrum - regeländring !


Big feet

Recommended Posts

Hej!

Utan att lägga någon värdering i ändringen av Mörrums regler är det en rätt tråkig attityd som uppdagar sig på forumet.

Många "sanningar" om hur vi (ja, jag spinnfiskar ibland) uppför oss mot andra fiskare och vår uppenbara avsaknad av folkvett.

När dessa "sanningar" även används mot andra nationaliteter, tyskar och danskar, måste jag reagera.

Snälla, tänk ett steg längre innan ni häver ur er åsikter om personer som några slags sanningar om hur olika grupper av människor uppför sig.

 

Jag har träffat idioter bland både spinnfiskare och flugfiskare, men merparten av alla fiskare jag har träffat har varit både trevliga och givmilda. Precis som resten av alla människor som jag har träffat.

 

Mvh Daniel

Bra talat! Mixzonerna har väl inte haft några direkta konflikter pga fiskesätt utan snarare pga fiskevett....
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har väl inget med det att göra. Tycker det är bra på så sett att alla får fiska på de intressantaste poolerna, dom skall ju inte endast vara avsedda för flugfiskare.

Dom som är emot det kanske ska öppnas ögonen lite mer och inte se till sej själva.

Flugfiskarna får tillgång till en del pärlor från spinnpoolerna det ska inte glömmas.

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har väl inget med det att göra. Tycker det är bra på så sett att alla får fiska på de intressantaste poolerna, dom skall ju inte endast vara avsedda för flugfiskare.

Dom som är emot det kanske ska öppnas ögonen lite mer och inte se till sej själva.

Flugfiskarna får tillgång till en del pärlor från spinnpoolerna det ska inte glömmas.

Ola

Håller inte alls med dig där Ola. Ur ett rättviseperspektiv vore det bättre att kvotera vattnet till olika dagar i så fall. Jag som flugfiskare tycker att det är lika störande med plasket från en sten som kastas i ån som ett drag. Det ligger liksom i flugfiskets natur att det är ett tyst fiske där det enda som hörs är vinandet från din lina. Svår nöt att knäcka dock, men jag har gjort mitt val

Vänligen/ jensa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår att dom gjort en förändring. I aug-sep är ju spinnfiskarna hänvisade till några pooler på södra om man fiskar 1-32. Det hade kanske räckt att behålla indelningen som rådde tidigare fram till aug. Låt det gå en säsong och utvärdera, allas åsikter är viktiga så maila kontoret.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har mixade känslor om de nya reglerna. Men att generalisera och påpeka att spinn fiskare har mindre fiske-vett än en flugfiskare är ett mycket orättvist uttalande. Jag har under många dagar och kvällar varit nere vid ån, det är inte många gånger jag har behövt upplysa om vilka regler som gäller, "fiska börjar uppströms annan fiskare" de gånger det har hänt har de flesta bett om ursäkt och gått upp ovanför mig och fiskat (no hard feelings). De som varit lite motsträviga och sagt till exempel: " men nu var det ju vi som fiskade här" när man frågar vad de gör efter att de precis hoppat rakt ut framför mig, har varit ungefär varit lika många spinnfiskare som flugfiskare. 

 

Vad man håller i handen är inte problemet utan hur mycket de vet om fisket i Mörrum och dess "vett och etikett". Skulle det hända så visar jag vad som står på kortet de har på ryggen, sen är det upp till de själva. 

 

Förstå mig inte som att jag är super positiv till detta, jag tror att det kommer funka bra fram till hösten. 

 

Höstfisket är blindfiske och har du inte koll på var du slänger dina grejer uppstår problem. Även när du vill så tyst som möjligt smyga ut flugan. Det är då mixen av spinn och flug fiskare kan vara ett problem. Det är det egentligen ingen som vet eftersom det inte är testat på ett bra tag. 

 

Det jag vill ha sagt är att det kommer att funka så länge folk kan reglerna och använder lite vett. 

 

Och tänkt på att när pooler som var kombipooler för några år sedan blev renodlade flugpooler hördes inte mycket gnäll utan mer hurra rop och fiskare som välkomnade detta. Det är roligt hur två så lika saker kan få så olika följder! 

 

Men "time will tell" så vi får väl se  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag funderat ett tag på detta.

Om man får lov att tänka lite egoistiskt vilket jag tycker att man har rätt att göra med tanke på hur mycket fiskekorten kostar i mörrum så tycker och tror jag följande.

-För det priset kan man fiska på en privat vall i norge om man är 3-4 personer, då kan man välja vilka man fiskar med (med största sannolikhet enbart flugfiskare).

-Det är redan ganska trångt i mörrum, och vissa pooler lär bli ordentligt överbefolkade nu. Genom att separera fluga och spinn kunde man tidigare sprida ut fiskarna lite grand över ån.

-Tyvärr är det faktiskt inte helt ovanligt att spinnfiskare kastar lätt uppströms, så risken för ihopkrokningar ökar.

-Ur ett spinnfiskarperspektiv kan jag se fördelar med sammanslagningen, ur ett flugfiskeperspektiv ser jag inte en enda fördel.

-Jag tror inte att ett drag som pluppar påverkar fisket i större utsträckning under vårfisket, fast som jag som flugfiskare tolkar ibland pluppet som ett vak och tycker det är jobbigt med "falska" vak.

-Är det lågvatten tror jag helt klart att pluppandet kan påverka fisket negativt.

 

Annars är spinnfiskare som människor i allmänhet, de flesta är reko och ett fåtal är inte så trevliga. Kanske är flugfiskare i genomsnitt lite mer pålästa på reglerna som gäller, undantag finns här också givetvis.

Frågan är vad man förväntar sig uppnå med detta, majoriteten av de som fiskar i mörrum idag är flugfiskare och fler än jag tycker säkert att detta är en förändring till det sämre. Räknar man med att vinna fler spinnfiskare som kunder än vad man tappar bland flugfiskarna? Jag tror inte att det kommer att bli på det sättet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Motivering jag fick av mörrum : främja ungdomar att fiska i ån . Dock tror jag inte någon lägger halva studiebidraget på att fiska en dag.

Dom satsar ju på helt fel målgrupp dom som är.villiga att spendera pengar är extremt intrreserade av fiske = 95% flugfiskare

Jag vägrar att betala flera tusen för ett par dagar för att stå i samma pool som en med en möreslida på 50 gram och plaskar och fördärvar

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Motivering jag fick av mörrum : främja ungdomar att fiska i ån . Dock tror jag inte någon lägger halva studiebidraget på att fiska en dag.

Dom satsar ju på helt fel målgrupp dom som är.villiga att spendera pengar är extremt intrreserade av fiske = 95% flugfiskare

Jag vägrar att betala flera tusen för ett par dagar för att stå i samma pool som en med en möreslida på 50 gram och plaskar och fördärvar

Har det kanske slagit dig att Sveaskog inte prioriterar pengar, utan att få nya fiskare till ån. Problemet i mörrum är just att det finns runt 4 ungdomar under 20 år som i dagsläget fiskar i ån ? Inga nya ungdomar = inget fortsatt fiske.  

 

Deras resonemang är ungefär såhär att det skulle vara enklare/billigare för en ny mörrumsfiskare att fiska spinn istället för fluga, vilket jag håller med om. Har du inte fiskat innan är det enklare att fiska spinn.

 

Träffar sällan någon i min ålder nere vid ån, känner dock flera personer på 18-25 om man nu räknar det som ungdom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Motiveringen är ju både bra och dålig. Visst är det så att majoriteten av unga idag sitter inne framför en dumburk istället för att vara utomhus, det kan väl ingen sätta emot, men jag anser att mörrums tankegång kring deras beslut och motivering känns fel. Ungdommar idag tittar mycket på pris tror jag. Att sänka priset på fiskekort som ett komplement kunde kanske vara något ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är så härligt och höra hur dumma spinn fiskare och folk är (speciellt danskar, det håller jag med om :P )

 

Och hur lätt det är för folk att om någon inte beter sig på det sätt som man önskar, blänga och sukta och sedan skriva att folk är dumma i huvudet. Istället för att ta fem minuter och snacka med personen som gör "fel" och ge sin förklaring på hur man själv tycker man ska göra och varför.... Bara för att du har koll på hur man ska och inte ska vada behöver inte betyda att jag har det. Så om du faktiskt säger varför du tycker jag vadar fel så tror jag många gånger folk ändrar sina beteende mönster, speciellt om dom får en bra förklaring. 

Och så slippar man själv framstå som en jävla fjant som går och blänger på andra vid älven. Och så kanske man kan rekrytera mer folk till flugfisket, istället att framställa oss som griniga jävla gubbar..

Och är folk totalt obstinata när man pratar med dom så kan man väl göra vad man nu känner är bäst för situationen.

Sedan angående reglerna i Mörrum så får jag nog hålla med att jag inte riktigt förstår poängen med att blanda sträckorna, speciellt med tanke på hur olika spinnfiske och flugfiske i sådana här lägen är. Med "fejk plums" o linor som kan fastna osv..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Set var ju ett jävla gnäll. Fiska i ån eller skit i det. Är så trött att höra "flugfiskare"

klanka ner på spinnfiskare flugfiskare är inte ett jävla dugg bättre tänk på det.

Dessutom skrämmer en fluglina mer än ett drag gör, Sanna mina ord.

Alla dessa jävla omtag och allt vadande kors o tvärs över ån.

Nä, lär er själva först innan ni gnäller på andra

Ola

Redigerad med salomontrutta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror "visa hänsyn" och ödmjukhet verkar försvinna mer och mer även om detta forum är hyfsat förskonat mot påhopp jmf med andra forum och sociala medier.

Många flugfiskare har börjat m spinnfiske.

Sen så tycker jag att antalet spinnfiskare i Mörrum har minskat betydligt sedan 90-talet. Såg inte många som spinnfiskade på Vittskövle i höstas fast man fick. Pool 2 är betydligt lugnare än förut.

Det löser sig, blir det skit så ändrar dom sig till nästa säsong.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gratis kastkurs och en guidad tur i ån tror jag skulle kunna locka ungdomar, bara en tanke.

Sedan lägger inte jag mig i diskussionen angående regeländringen men jag är helt ny i Mörrumsån och har för första gången köpt mig ett långtidskort, jag känner när det diskuteras så här mycket om att folk gör fel det ena och andra att det nästan skrämmer mig att åka dit o fiska? Jag kommer vada fel och lära mig kasta vid ån vilket betyder att jag plaskar lite mycket. Jag tar gärna emot tips däremot tillrättavisningar och sura miner tål jag inte :(

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gratis kastkurs och en guidad tur i ån tror jag skulle kunna locka ungdomar, bara en tanke.

Sedan lägger inte jag mig i diskussionen angående regeländringen men jag är helt ny i Mörrumsån och har för första gången köpt mig ett långtidskort, jag känner när det diskuteras så här mycket om att folk gör fel det ena och andra att det nästan skrämmer mig att åka dit o fiska? Jag kommer vada fel och lära mig kasta vid ån vilket betyder att jag plaskar lite mycket. Jag tar gärna emot tips däremot tillrättavisningar och sura miner tål jag inte :(

Kan ge dej tre tips.

1. Vada så lite så möjligt. Fisken står nära landbacken om den bara får.

2. Sätt dej inte i kö på tex 1:an efter fem andra åk hellre upp till skylten, kröken eller röda stugan tex

Oddsen är bättre och det blir mindre trängsel.

3. Stör inte andra fiskare med att fiska motfiske eller gå ut framför någon.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...