Jump to content

Dubbing för Europa 12

hvruler

Recommended Posts

Jag använder haröre dubbing (klipper från harmask)  i gult och natur färgat. Ribbar med tunn silver eller guld wire (Danville´s Fine Wire).

Sett en del som ribbar med färgat påfågel herl, kanske vore något ^^

Dedär med färgat påfågel låt väldigt intressant? färgar man dem då med samma pennor man färgar hackel med? Du tror inte det går att köra med vanlig påfågel färg?

Dedär med färgat påfågel låt väldigt intressant? färgar man dem då med samma pennor man färgar hackel med? Du tror inte det går att köra med vanlig påfågel färg?

Vet faktiskt inte, jag kör nästan enbart med gul (ganska mörk) haröre dubbing. Jah har iofs bundit 2st med påfågel herl i färgen orange för att testa nästa år.

Bara binda upp ett par och testa. Nånstans här på edge har jag läst att man ska binda minst 3st. En för att testfiska med, en reserv och en för att komma ihåg mönstret :)

Sitter här och binder lite E12or. Men känner att det skulle vara roligt med lite fler dubbingar än olivgrön som jag kör på nu. Vad kan ni rekommendera för dubbing. känner mig lite osäker..

Köp en dubbingdispenser med torrflugedubbing. Finns från ca 120kr med 12 färger. Räcker riktigt länge, sen köper man löpspåsar av dem det går mest av! =)

• 3 weeks later...

Nej det är inte ett skämt. Första versionerna av Grönlunds nattslända en jämlike med E12:an bands så. Funkar klockrent på E12:an också som ett komplement till dubbing. Mvh Johannes

Nu när jag sitter här. hur dubbar jag med magnetremsan? Jag menar. magnetremsan är ju extremt tunn så det känns som att jag måste göra något med den innan? :)

Skulle tro att du fäster in magnetremsan längst bak på kroken och linda på skaftet fram mot krokögat. alltså dubba inte själva tråden.

Nejnej det förstår jag!! Men jag menar, Det känns jättekonstigt att linda med en magnetremsa som är så tunn. det är inget påfågelhearl direkt...

Kroppen på Grönslunds nattslända var lindad med bara magnetremsa, ingen dubbing. Överlappa när du lindar. Du kan få den ganska fet om du överlappar tätt.

Jag ser ju nu att tråden handlar om dubbing :lol: det missade jag, men prova att linda en kropp med bara magnetremsa, blir väldigt häftig effekt på kroppen och jag har gjort sådana kroppar på både E-12 or och andra nattsländor.

Annars om vi skall prata om dubbing på nattsländer så är orange dubbing en bra färg som funkar.

Att klippa sönder CDC fjädrar (spillbitar) och dubba med funkar också bra.

Skitfiske.

Nejnej det förstår jag!! Men jag menar, Det känns jättekonstigt att linda med en magnetremsa som är så tunn. det är inget påfågelhearl direkt...

Du kan ju bygga upp önskad tjocklek med dubbing innan du kör remsan. Det kommer att funka bra. Blir fin glans ifrån magnetremsan. Funkar till nymfer och streamer.

Du kan ju bygga upp önskad tjocklek med dubbing innan du kör remsan. Det kommer att funka bra. Blir fin glans ifrån magnetremsan. Funkar till nymfer och streamer.

ja okej. då förstår jag! 

Hmm.. nymfer och streamers.. nu är det ju så att det är E12or jag ska binda? ;)

Bara du själv som väljer vad du kan och inte kan ha som dubbing.

Binder du något med CDC så spara spillet så kan det användas som dubbing senare som någon skrev tidigare i tråden.

Struts herl i väl vald färg borde fungera fint också om man lindar den tätt också :)