Hoppa till innehåll

Utrustning till öringsfiske.


Janzon

Recommended Posts

Hallå där alla flugentusiaster.

Jag behöver lite hjälp då jag är nybörjare och inte har så stor koll på varken märken eller klasser.

Är ute efter spö/rulle/linor.

Fiskar mestadels i åar och mindre vattendrag men även tjärnar.

Mestadels harr och Öring.

Vill främst ha ett enhandsspö och en bra rulle till.

Vill max lägga 3000,- och undrar om någon kan hjälpa mig en bit in i denna djungeln :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guideline exp4 och en Danielsson f3w 4-7 kanske? Många tycker det är dumt att lägga stor del av pengarna på rullen, men jag gör oftast precis det, och köper billigare spö.

Vill du ha billigare rulle så fungerar vision deep bra också.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en Danielsson original och ett mellanklass spö för ca 1500:-

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klass 5 är en gyllene medelväg åtminstone :)

Så sant. En femma är sällan ett dåligt val. Men fiskar du, som du säger, mest i mindre vattendrag och i tjärnar så hade jag valt en lättare klass, om du inte tänker köra streamerfiske eller andra stora flugor.

En fyra klarar det mesta i nymf och torrflugeväg och har gott om räckvidd för mindre vattendrag och tillräckligt för att nå ut en bit i tjärnen. Precision, känsla och skojigare drill på lättare spön, tycker jag.

Det finns jättemycket bra spön...

Jag har ett Guideline Fario, 8fot, i klass fyra som är ett jättetrevligt torrflugespö för strömmande vatten.

Halvdyrt som nytt, men nu går det att få begagnat till fyndpris. Vill du nymfa mycket med spöt hade jag gått upp en halv eller en fot för att få räckvidd att nå hålorna i strömmen...

Personligen rekommenderar jag att köpa begagnat, du får råd med mycket högre kvalitet på prylarna till samma peng.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta utrustningar från seriösa märken nuförtiden är bra så du kommer säkert hitta något som funkar :)

 

När det gäller vad du bör välja för längd/klass:som de flesta sagt är klass fem ansett som allround, nio fot är den vanligaste längden på grafitspön i klass 5 (och uppåt). Lättare klasser görs ofta i något kortare längder. Som Troutman skrev ovanför tycker jag också att det låter som att du skall överväga ett något mindre spö, kanske en klass 4 på 8 eller 8 fot och 6 tum.

 

Tänkte du fiska några speciella vatten kanske du kan höra efter med de som fiskar där vad de använder? Det kan även vara en bra start att ta kontakt med en instruktör som säkert kan ge tips på utrustning som passar men framförallt hjälpa dig att lägga en bra grund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpa begagnat som flera rekommenderar är ju ett bra alternativ om man vet vad man vill ha...

 

Som jag läser din post tänker jag att du vill ha tag i hyggliga grejor som funkar för ditt fiske utan att krångla runt för mycket. Guideline, Loop, Vision har alla färdiga set med spö rulle och lina som fungerar bra, med en budget upp till 3000 behöver man heller inte köpa det billigaste paketet, får bra grejor av alla dessa tillverkare.

 

Personligen hade jag rekommenderat en 9fot klass 5:a, väldigt allround och fungerar till det mesta fisket.

 

/Martin¨

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar med ett Fjällsländan PRO, klass 5, 9 fot. Till det har jag en Nattsländan-rulle. Jag älskar spöt! Jag är ingen flugfiskare av rang utan gör så gott jag kan. Men detta spö får mig att kasta bra. Oerhört lättkastat. Sen gillar jag att det är fyrdelat vilket gör det lätt att transportera. Dessutom prisvärt!

Vet inte om det finns att få tag på någon annanstans än hos Flyfisherman strax utanför Sthlm?!

Jag har inte möjligheten att ha ett spö för varje unikt tillfälle även om jag kanske önskar så;) Jag kör mitt Fjällsländan i små snåriga vattendrag, på fjället, vid kusten, P&T-sjöar osv... Det fungerar otroligt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fjällsländan är helt ok, då får du över pengar till vadare och skor. Annars gå in på tradera och fynda många märkes grejer just nu är ute till vrak priser, 1/3 del av ordinarie priset klubbas de under. Satsa på #6 funkar bra till både vått och torrt och även till en och annan streamer,

Sent from my LT26i using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och intressant läsning!

 

Ja det verkar uteslutande som ett klass 5-6 spö kanske verkar vara mest av intresse, då jag ändå fiskar en del större flugor.

 

Vadare och skor har jag faktiskt sedan tidigare så är enbart spö/rulle/linor som behövs.

 

Ska kolla runt lite mer och se vad jag hittar för något.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...