Hoppa till innehåll

Tips på praktikplats på NZ eller Island


OttoLundin

Recommended Posts

Hej hallå!
Jag kommer under det kommande året att utbilda mig till flugfiskeguide och är intresserad av att förlägga min praktik utomlands.

Jag har funderat på NZ och Island, men kruxet är att jag inte vet vilka företag/guider som på bästa möjliga sätt kan ge mig en bra bild av guideyrket samt kunna binda kontakter.

Så om det finns någon här ute som har kontakter där, eller bara råkar veta om ett lämpligt ställe så är jag tacksam för information!

Praktiken är på 6 veckor och sker under juni/juli!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej hallå!

Jag kommer under det kommande året att utbilda mig till flugfiskeguide och är intresserad av att förlägga min praktik utomlands.

Jag har funderat på NZ och Island, men kruxet är att jag inte vet vilka företag/guider som på bästa möjliga sätt kan ge mig en bra bild av guideyrket samt kunna binda kontakter.

Så om det finns någon här ute som har kontakter där, eller bara råkar veta om ett lämpligt ställe så är jag tacksam för information!

Praktiken är på 6 veckor och sker under juni/juli!

 

Du kanske redan haft det i beräkningarna, men att tänka på om du vill till Nya Zeeland är att säsongen är lite "tvärtemot" vår egen.

http://www.nzfishing.com/AboutFishingInNZ/WinterFishing.htm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan haft det i beräkningarna, men att tänka på om du vill till Nya Zeeland är att säsongen är lite "tvärtemot" vår egen.

http://www.nzfishing.com/AboutFishingInNZ/WinterFishing.htm

Jo jag hade det i tankarna men sen tänkte jag även på att när det är ''vinter'' där så är det fortfarande varmt!

Men ska kolla in i det lite djupare! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag hade det i tankarna men sen tänkte jag även på att när det är ''vinter'' där så är det fortfarande varmt!

Men ska kolla in i det lite djupare! :)

 

Okej, tänkte bara uppmärksamma dig om detta ifall att :)

 

Sen är ju allting relativt. Vad "varmt" innebär för dig vet förstås inte jag, men långt nere i söder kan du få skrapa bilrutorna i maj.

Det kan vara aningen mildare uppe kring Taupo/Turangi men särskilt varmt skulle inte jag kalla det.

 

Nu var det ju guider du frågade efter och det har jag tyvärr ingen koll på. Hur som helst önskar jag dig lycka till med praktiken! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det finns en svensk som kör guidening i nz. Kommer inte ihåg vad han hette, men han har en blogg och har sett hans hemsida nånstans, kan vara i nån tråd här..

 

Hittade den snabbt under media: http://fantasticmrtrout.com/ Han kanske kan hjälpa dig att komma rätt

Redigerad med Bobban
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken skola är det du kommer att studera på?

Jag studerar för närvarande Naturguide-basår på Tornedalens folkhögskola, den 9e maj börjar flugfiskeguides-utbildningen! :)

 

Jag har en kontakt på Island. Storöring och laxfiske är vad dom gör. Sen om du kommer på andra tankar så har jag en kamrat i USA. Mycket fiske i Sierra Nevada.

Skicka Pm så kan vi talas vid mer, USA är också lockande!

 

Har för mig att det finns en svensk som kör guidening i nz. Kommer inte ihåg vad han hette, men han har en blogg och har sett hans hemsida nånstans, kan vara i nån tråd här..

 

Hittade den snabbt under media: http://fantasticmrtrout.com/ Han kanske kan hjälpa dig att komma rätt

Tack och Bock, ska ta mig en titt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hejsan! Jag har själv haft praktik på Island ( under gymnasial naturturismutbildning), då var jag på Ármót som är en av Islands största hästgårdar dock. Det är ingen guidning där men grymt fiske i Eystri Rangá och Thverá...

 

Var på studiebesök på Lax-á, som är kanske de största på guidning både på och utanför island och kan rekommendera att du tar kontakt med dom! Finns på www.lax-a.net om du är sugen... Dom sa att de gärna anställer svenska guider både på island och grönland, eftersom de hade goda erfarenheter av svenskar sen innan.

 

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...