Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tragiskt!

Förutom Outokumpu i Torneå så finns ju Billerud i Karlsborg och SSAB i Luleå.

Det är nog där Länsstyrelsen ska rikta in sig och kontrollera vad som hänt.

Om jag inte minns fel så pågick ett muddringsarbete utanför Karlsborg, i somras.

Posted

Det där såg riktigt jäkla illa ut! Jag gissar att dom börjar leta efter källan i Karlsborg först då det inte hörts 

rapporter från andra älvmynningar?

/Pekka

Posted

Detta står i artikeln:    Mätningen visar förhöjda värden. Normalt Ph-värde skulle ligga mellan 6 och 7, i skärgården visas värden mellan 8,15 och 9,9, vilket i ett värsta scenario skulle kunna tyda på utsläpp av exempelvis lut.

Tror man använder lut på pappersbruket (pappersbruket ligger ju alldeles bredvid älven dom har ju även vattenbassänger där dom renar vattnet som kommer från bruket och sedan släpps ut i älven) lut är ju en stark bas som är frätande. Vilket var de dom trodde orsaken var till att ph värdet var basiskt

Posted

Mums filibabba!!!

Bara att säljas vid kajen till folk som inte vet bättre...

Kanske NU fattar VANLIGT folk att det är någonting fel på Östersjöfisken!!!

Tyvärr kanske det är sånhär SKIT som äntligen får upp ögonen på politiker och annat folk som blundat sedan 70-talet..

Se till att dela denna artikel ÖVERALLT på Internet, så att alla kan se hur sjuka fiskar från havet ser ut.

Posted (edited)

Ny artikel http://nsd.se/nyheter/kalixoverkalix/sjuka-fiskar-ska-analyseras-8160979.aspx

Tre alternativ

Närmast till hands säger han att tre scenarior är.

Ett: det kan röra sig om vraklax, lax som lekt uppe i älven och skadat sig i kamp med andra fiskar och därefter drabbats av svampinfektion.

– Hos vissa laxar läker det ut, medan andra dör. Om det finns ökad fiskmängd kan det uppfattas som att fler fiskar är drabbade.

Två: fisken kan ha drabbats av Ulverös dermal nekros (UDN).

– Det är hudförändringar hos fisk som kommer och går i perioder och varierar år till år. UDN har förekommit sedan 1970-talet. Den exakta orsaken vet vi inte men svampangrepp blir den sekundära infektionen. Båda scenariorna kan bli vanligare om det blir mer fisk.

Tre: miljögifter kan finnas i vattnet.

– Det är förstås svårt att spekulera om, men den övervakning av fiskebestånd som sker ger en bild av om fisken minskar eller ökar.

Tycker bara det tredje alternativet passar in i detta fall eftersom när dom har mätt upp ph värdet i vattnet har det varit MYCKET HÖGRE ÄN DET SKA VARA

Edited by Re LaX
Posted

Havsvatten är normalt basiskt. Det låter ju högt med 9,9 i en mätning men normalt pH kan väl inte vara så lågt som mellan 6 och 7? Har dålig koll på norra Östersjöns salthalt dock...?

Posted (edited)

Det där kommer ju enligt initierade källor från Koppargruvan längst Ängesån där lut läcker ut, har ju pågått många år enligt lokalbefolkningen. Den vettiga frågan att ställa är väl varför de fiskar Lax nu?

Edited by warzone
  • Like 1
Posted

Om det nu är svamp angrepp eller dylikt så tycker jag det är ändå väldigt konstigt att ph värdet är så  pass högt. På laxen kan de ju vara svamp angrepp. Men siken?? Har ju fått samma sjukdom i så fall.

Posted

Jag tror inte det är udn, ser inte ut så, har för mig udn är mer fläckigt.. Om pH halten är fel skulle det ge något att försöka neutralisera den då? Typ om det är basiskt spä ut den med något surt? Kanske måste göras nogåt även om man hittar källan. Måste ju hända något snarast inte bra!!! :(((

Posted

Med laxar som fångas nu och då 100% av dem ser ut som de gör är väl fan redan överallt?? Rätta mig om jag har fel.. :/

Jag förstår inte hur du menar.

Kan du förtydliga dig?