Hoppa till innehåll

Laxfiskeresa.


Daniel.S

Recommended Posts

Tja Grabbar.

 

Ser att det anordnas en laxfiskekurs i Namsen mellan den 11-17 augusti.

 

Priset med resor hamnar på strax över 20.000 kr/ per person för en vecka, notera att då ingår helpension.

 

Ni gamla laxrävar, vad tror ni om priset? galet mkt eller helt ok?

 

Jag och en polare funderar nämligen att kanske sticka dit.

 

Eller ska man lägga pengarna någon annanstans i Norge i sommar?

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag på lite inside info om den resan. Kan säga att de fick rätt bra med fisk i fjol och med tanke på att det finns en av de bästa instruktörerna i tvåhands tillgänglig Thomas Berggren samt killen med all flugbindningsmaterial man kan tänka sig Frede. Så att få hjälp med både kastning och flugbindning i världsklass om man nu så vill är bara det värt en hel del. Samt så är ju boendet grymt och med helpension så är det rätt ok pris. Vet ej om Foxy kan komma på denna resa i år men om han gör så finns troligen även den mest innovativa flugbindaren i världen tillgänglig med.

Tja Grabbar.

 

Ser att det anordnas en laxfiskekurs i Namsen mellan den 11-17 augusti.

 

Priset med resor hamnar på strax över 20.000 kr/ per person för en vecka, notera att då ingår helpension.

 

Ni gamla laxrävar, vad tror ni om priset? galet mkt eller helt ok?

 

Jag och en polare funderar nämligen att kanske sticka dit.

 

Eller ska man lägga pengarna någon annanstans i Norge i sommar?

Redigerad med thegrappler
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Kontakten med researrangörerna har varit mkt professionelt, så allt det känns rätt.

 

Kostnaden är på c:a 20.500 SEK , och det är inkl flyg från Stockholm. Med bil stannar det på c:a 19.000 SEK.

 

Jag har ingen riktigt koll på kostnader med liknande resor, har ni andra tips emotser jag dem gärna, period juli helst.

 

Kurser kan man ju gå på i Sverige för mindre summor, det jag tänkte även på om det är just ett litet eldorado i augusti i Namsen eller om man helt enkelt bokat Namsen i augusti för att på så sätt få ut mest stålar för en vecka?

 

Pm mig gärna konfidentiellt om ni inte vill skriva.

 

Tack!

 

Mvh

 

Daniel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du råd så åk. Dyrt är det och fisket ganska säkert trögt, förutom de pass ni får i grytan nedan Fiskumfoss. Har fiskat mycket - ja även ritat kartor på just de sträckorna. Men upplägget är suveränt och timmar med Thomas på älven värda sin vikt i guld. Helt annat än att stå och dänga tvåhhands i en regnbågsdamm.

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du råd så åk. Dyrt är det och fisket ganska säkert trögt, förutom de pass ni får i grytan nedan Fiskumfoss. Har fiskat mycket - ja även ritat kartor på just de sträckorna. Men upplägget är suveränt och timmar med Thomas på älven värda sin vikt i guld. Helt annat än att stå och dänga tvåhhands i en regnbågsdamm.

Tack.

 

Men om jag förstår dig rätt så ur fiskesynpunkt är 11-17 augusti ganska ointressant vecka, dvs en vecka som egentligen inte är så attraktiv?

 

Om svaret är ja på denna fråga är det egentligen en exklusiv kurs på strömmande vatten och inget annat.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som den kloke Marlodge sa, åk om du har råd. Dock undrar jag alltid varför folk inte går kastkurs innan de kommer till älven för en fiske. Öva och gå på kurs innan, om du nu anser att du behöver kurs. Det är enligt mig bättre att leta upp rätt avhängd utrustning och kurskastat (nytt ord :P ) innan man åker.

Jag tycker dock att det minst är 10000 för mycket för kalaset :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter så många år på älvarna är jag av annan uppfattning. Augusti kan vara irriterande trögt. Men rätt vad det är börjar det nappa som tusan. Trixet är att tänka mer och mer öring ju längre laxen stått på älven. Vada mindre och fiska nättare. På Namsen brukar en ljus liten shrimpfluga fiskad med flytlina och lång tunn tafs kunna vara giftigt. Idag när det mesta som tas skall åter till älven spelar det mindre roll, i vart fall för mig, om fisken är färgad. Jag åker gärna i augusti och tycker det är rätt skönt att slippa junihetsen.

Redigerad med Marlodge
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Ambush.. Fiska minigrilse i en utbyggd älv som lever på gamla meriter...Måhända med god mat och bra boende. Är det laxfiske med flugspö och lärdom hur den fångas ni är ute efter låter detta som rent bondfångeri. Sondera nätet bättre och ha inte för bråttom..Hur många som kan visa hur ni får flugan tillräckligt finns typ 13 på dussinet.. gratis..speciellt på Edge.  Att hitta en en vettig älv med boende tar inte många tim surfande och på Edge vet många hur nästa säsong slutade.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag tycker är tråkigt i detta är att man förbiser den insats som dessa människor gör under denna vecka. Vad kostar en utbildad instruktör per timma/dag? Finns bara en idag i Sverige mig vetandes och det är Thomas Berggren på tvåhandspinnen. I alla fall om man kollar FFFs hemsida på instruktörer i Sverige. Så ställ er frågan skulle du arbeta gratis under en vecka bara för att kunden inte vill betala för dina tjänster? Knappast! Varför ska det vara tabu att ta betalt för en tjänst som man verkligen lägger ned massor med tid och ett stort engagemang på? Detta är faktiskt ett jobb och inget annat. Detta skulle vara för mig själv ett utomordentligt tillfälle att förkovra mig i min egen kastning och få all den expertis till handa för att själv kunna ta steget att bli instruktör. Om man nu har den ambitionen. Så detta i vetskap tycker jag faktiskt inte det blir så jävla dyrt som vissa vill påstå men att det kanske inte är den hetaste veckan på året är kanske en kompromiss i detta arrangemang. 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Är det laxfiske med flugspö och lärdom hur den fångas ni är ute efter låter detta som rent bondfångeri. Sondera nätet bättre och ha inte för bråttom..Hur många som kan visa hur ni får flugan tillräckligt finns typ 13 på dussinet.. gratis..speciellt på Edge.  Att hitta en en vettig älv med boende tar inte många tim surfande och på Edge vet många hur nästa säsong slutade.

Tack för alla svar.

 

Jag har fiskat en del tvåhands och får ut flugan hyggligt, men självklart så kan man ha ett fint 30 minuters fiske där alla kasten sitter hyggligt och sen 30 minuters fiske där ingenting funkar och man tänker "vaaaa faan gör jag för fel!!!

 

Samtidigt vill man lära sig mer kring laxfisket.....och förbättra sig med spöt.

 

Kompisen däremot kan nada, men vill börja med 2 hands...

 

Så jag tänkte innan vi betalar 41.000 kr för oss båda att man ska iallafall undersöka ifall "its the shit" för oss.

 

Just nu känns det som om man ska gå på en kurs i Sverige, boka upp en juli vecka i Norge och ändå få pengar över.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Jag har fiskat en del tvåhands och får ut flugan hyggligt, men självklart så kan man ha ett fint 30 minuters fiske där alla kasten sitter hyggligt och sen 30 minuters fiske där ingenting funkar och man tänker "vaaaa faan gör jag för fel!!!

 

Samtidigt vill man lära sig mer kring laxfisket.....och förbättra sig med spöt.

 

Kompisen däremot kan nada, men vill börja med 2 hands...

 

Så jag tänkte innan vi betalar 41.000 kr för oss båda att man ska iallafall undersöka ifall "its the shit" för oss.

 

Just nu känns det som om man ska gå på en kurs i Sverige, boka upp en juli vecka i Norge och ändå få pengar över.....

Hej.. Nu landade du HELT rätt i tänket. Strömmen är bra att lära sig kasta i,det finns väl ett antal instruktörer som vill å kan hjälpa till?? Tänk bara på att träna tillräckligt mycket för att få in det i muskelminnet.. De som var med på 80-90talet och såg fiskare som var färska från kursen (hemma) stå å slita faan i Norge,har nog sett nog. Det är lätt att kasta när GA står bakom ryggen å visar,men ensam sen..  mvh  borano20    

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att kasta 30 meter är inte många som gör med större precision. Fokusera på den sida av älven du fiskar från även om kasten är 10-15-20-25 meter eller mer. Att lära sig kasta själv går fint om man är lite cool och ihärdig men visst kan en kurs, film eller en hygglig prick vid älven skynda på utvecklingen. Men sorry "thegrappler" jag anser att är stora siffror även om man får kasthjälp och mat på bordet, vilket trådskaparen inte i texten ovan ser som primärt. För 20000 kan man göra 3-4 fiskeresor beroende på om man samåker och bor i hytter. Jag har lärt mig att fiska själv och det är något jag är stolt över. Vad man däremot bör fokusera på är att man köper rätt utrustning som hjälper dig i början och gör allt så lätt som möjligt. Där bör man inte snåla. Gå hellre på demodagar och hitta "dina" grejor. :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För 41000 gör jag er till kungar av älven :) . Räcker även till 68 årskort i en av mina favoritälvar. Skämt å sido så är nog kastningen minsta problemet. Med hyfsad utrustning och en smula hjälp löser det sej. Stirra er inte blind på Tröndelagshysterin  med dess i mina ögon tråkiga älvar. Lägg hellre pengarna på bensin ett stycke mer norrut eller varför inte Sverige som blir en hit iår. Saknas knappast info och hjälp om man söker lite och mer för pengarna går nog inte att finna. Överlag är folk med vissa undantag hjälpsamma längs Norrlandsälvarna och mer valuta för pengarna kan inte jag tänka mej..

.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike har nog mycket rätt i att se våra norrlandsälvar som alternativ, om fisket är det viktigaste. För mindre än halva summan bör ni kunna rafta t.ex Laino med någon som dessutom visar kastningen. Din rookie polare skulle känna sig ordentligt ompysslad.

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Augusti kan ni komma till Vindeln och fiska. Fast i år har vi höjt veckokortet till 300:- och det kanske skrämmer många. Däremot är guiderna grymt dyra kring Vindeln, kostar kring 3000:-/tim :P och man är inte garanterad fisk heller. Skämt och sido, som Micke säger så finns det så många älvar till en vettig peng uppåt landet. Finns även kunnigt folk som kanske inte finns med på någon kastinstruktörs lista, men som vet hur man kastar och framförallt hur man fiskar. Börja lite billigare och lär er grunderna i vatten som kanske inte kostar så mycket. Men att åka till Norge och bo flott och känna lyxen kan också vara en upplevelse. De som håller i kursen i Norge är duktiga killar och det kostar dessa pengar. Är pengar inga problem, så är det garanterat en grymt trevlig kurs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag är lite kluven. 20 000 per gubbe, det låter ganska mycket när man hör det.

Sedan skriver du att det är inkl flygresa och helpension.

 

Dra av 1500 för maten (förutsatt att ni får bra mat) och dra av kostnaden för resan. Räkna sedan med att boende + fiske kostar 5000 - 8000 i namsen för en vecka på en hygglig vall. Har du dragit av detta bör resten vara kostnaden för själva kursen.

 

Tycker du att resterande pengar är en vettig kostnad för kursen så är det ok. En kurs i laxfiske kan spara dig en hel del upplärningstid, då tänker jag inte bara på kastteknik utan även på hur man fiskar. När jag började fiska lax visste jag inte speciellt mycket om det och man fick lära sig den hårda vägen genom att nöta vilket också har sin charm på sätt och vis. Frågan är vad du föredrar.

 

TIll datumet... Jag tror inte att mitten av augusti är så dumt ändå. Visst du kommer inte att ha stora chanser på blank storlax, men å andra sidan finns större chanser till kontakt med grilse vilket kanske inte är helt fel i början av en laxfiskekarriär. Du kan även fiska ytligare och slipper de tunga strykjärnslinorna, detta kan också vara en fördel om man inte är en luttrad laxfiskare. Själv skulle jag absolut kunna tänka mig att fiska namsen i mitten av augusti och ha lite gott slappfiske. Å andra sidan skulle jag inte byta den veckan mot en junivecka. Det tidiga fisket är viktigt för min del men det utesluter absolut inte det sena fisket.

 

Så om det inte svider med att lägga ut pengarna så tycker jag nog att ni ska prova på kursen. Visst, ni kanske missar den magiskt hemlighetsfulla känslan med att klura ut allt själva, men ni kanske sparar något år i utvecklingstid också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Boendet kostar 7500 kr för ett dubbelrum, inkl frukost...lägg på 4000kr för lunch och middag ifall den är outstanding.

 

samt 6000 kr för flyget....det innebär att boende + mat samt resa kostar oss 17500:-

 

Så för kursen samt fisket betalar vi 23500:- vilket blir nästan 12000kr per skalle.

 

Är 12.000 kr ett skäligt pris för en veckas fiske med instruktör? (notera att det är 8 pers som instruktören ska ha tid med)

 

Som jämförelse....

 

Jag tittade även lite på Hembre gård i Stjördal....där kostar en veckas fiske i Juli med boende 7200 kr inkl fiskekort på deras sträckor......med resan blir det c:a 8200 kr per skallen och mat tillkommer....vi kommer alltså landa på en vecka med allt på c:A 10.000kr...

 

Snacka om splittrad man blir :-)

 

Men hur jag än vrider och vänder så kommer jag fram till att hur jag än gör så kommer man iväg till bra boende på attraktivare tider och kan ha kvar 10.000 kr i fickan.....så även om jag lägger 5000kr på en kurs i stockholm så har jag 5000kr kvar och kan välja tid och plats själv i sommar, kortfattat det som flera av Er har sagt.

 

Tack för hjälpen alla, Namsen resan är dessvärre inget alternativ för mig/oss.

 

Om man kikar på Norra Sverige så är det väl bara Byske som gäller? , jag är inte intresserad av ett betongfiske ala Stockholm ström där man måste ha hjälm på sig då det ploppar 150grams sänken runt omkring en när man fiskar.

 

Tack!

 

Mvh

 

Daniel.

Redigerad med Daniel.S
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...