Jump to content
Sign in to follow this  
Daniel.S

Laxfiskeresa.

Recommended Posts

Folk som skriver att det är OK pris är ju dum i hela huvudet , Jag fixar bättre vatten , bättre mat , bättre guide och bättre fiske för mycket billigare pengar och du får en mycket bättre upplevelse än någon satans utbyggd pissälv som var bra för 10 år sedan.

Casting och fiske är inte ens samma sport , det är väl som att vara bäst på dra klubborna i golf men inte vara någon tiger woods.

• Like 1

Folk som skriver att det är OK pris är ju dum i hela huvudet , Jag fixar bättre vatten , bättre mat , bättre guide och bättre fiske för mycket billigare pengar och du får en mycket bättre upplevelse än någon satans utbyggd pissälv som var bra för 10 år sedan.

Casting och fiske är inte ens samma sport , det är väl som att vara bäst på dra klubborna i golf men inte vara någon tiger woods.

Nu tog du väl i lite. Bättre instruktrör? knappast.. Men det är ju klart att en sådan resa kostar när man har en (två) instruktör 1 vecka, vi ska ju för fan inte jobbat gratis heller! 

• Like 1

Om man kikar på Norra Sverige så är det väl bara Byske som gäller? , jag är inte intresserad av ett betongfiske ala Stockholm ström där man måste ha hjälm på sig då det ploppar 150grams sänken runt omkring en när man fiskar.

Tack!

Mvh

Daniel.

Du har laino, torne, kalix. Det är inget betongfiske. Pricka rätt i tex lainio och du kan ha bättre fiske än Norge. Med mycket stor fisk.

• Like 1

Nu tog du väl i lite. Bättre instruktrör? knappast.. Men det är ju klart att en sådan resa kostar när man har en (två) instruktör 1 vecka, vi ska ju för fan inte jobbat gratis heller! 

Det är ganska enkelt att räkna ut att veckolönen för en instruktör på den resan motsvarar en höginkomsttagares Månadslön i Sverige.

Självklart ska ni ta betalt då det är ert jobb....men ni måste även ha förståelse för att vissa tycker att det kan vara jäävligt bra betalt.

Om man kikar på Norra Sverige så är det väl bara Byske som gäller? , jag är inte intresserad av ett betongfiske ala Stockholm ström där man måste ha hjälm på sig då det ploppar 150grams sänken runt omkring en när man fiskar.

Tack!

Mvh

Daniel.

Betongfiske?

Kalixälven till exempel är ju en av våra nationalälvar och symboliserar "Fritt rinnande vattendrag", mest av alla älvar i Sverige.

Det skadar aldrig att ta reda på fakta innan -_-

Skrev aldrig instruktör , vill jag lära mig bära klubborna när jag spelar golf så går jag till bästa caddyn , vill jag lära mig spela golf går man till en annan.

Han ska väl för helvete inte lära sig bli världsmästare i casting heller , han ska ha trevligt med sin kompis som vill lära sig grunderna i flugfiske efter lax , ska du jaga fågel med bazooka så går ju det med..

Om man nu ändå tycker att det kunde vara kul med Norge, så kan väl en vecka hos Janne Johansson på Övre Saeter i Surna vara ett alternativ?

Mycket är fullbokat till "stammisar" men fram i Augusti brukar det kunna gå att klämma in ett par gubbar om man är lite flexibel med tiden. 

Det kostar runt 6000 NOK / pers inkl boende i egen hytta. Begränsat antal ( max 9 ) fiskare på flera pooler med enkel tillgång till båda sidor av älven. I priset ingår ifs ingen "kurs", men om du frågar så lär nog Janne kunna tillbringa ett antal timmar med er längst älven och visa både kastning, fisketeknik och "laxtaktik". Bättre och mer erfaren laxfiskare finns nog knappt i Norden, även om det nog knappast blir modern "Hard Core" med de nyaste pryttlarna utan snarare klassiskt laxfiske som alltid fungerat.

Dessutom får ni tillgång till en bra sträcka dygnet runt, där ni själva kan prova, testa och börja själv-lärandets härliga resa.

Dessutom är det god chans på fin fisk, vilket ju inte är helt fel som motivation...  :)    

• Like 3

För 41000 gör jag er till kungar av älven :) . Räcker även till 68 årskort i en av mina favoritälvar. Skämt å sido så är nog kastningen minsta problemet. Med hyfsad utrustning och en smula hjälp löser det sej. Stirra er inte blind på Tröndelagshysterin  med dess i mina ögon tråkiga älvar. Lägg hellre pengarna på bensin ett stycke mer norrut eller varför inte Sverige som blir en hit iår. Saknas knappast info och hjälp om man söker lite och mer för pengarna går nog inte att finna. Överlag är folk med vissa undantag hjälpsamma längs Norrlandsälvarna och mer valuta för pengarna kan inte jag tänka mej..

.

Det kanske går att göra Rut/Rot-avdrag för hushållsnära tjänster. Själavård eller nåt..... :). Men snackar vi 41000  då måste det bli en "happy ending".

Skulle definitivt tro att det ger mer valuta för pengarna att gå nån kurs närmare hemmet med någon kastguru man föredrar eller har hört mycket gott om. ( Nu verkar ju denna kurs hållas av duktigt folk och om det är på de sträckor jag tror är det väl bra sådana med). Finns ju en drös som donar med sånt. Och sedan lägga fisket på relativt prisvärda kortvatten i Norge eller som många säger här norröver i Sverige särskilt om ni inte var så noga med boende/mat ändå, tält, bil eller enklare stugor är bättre. Då ägnar man mindre tid åt mys och sömn och mer åt fiske!

Tycker nog Namsen fått väl mkt skäll ovan, det är en rätt trivsam älv på sina ställen men de prisvärda kortvatten jag känner till är numera lite kostsammare privatvall och för de pengarna är det inte akutellt med Namsen.

Som nybörjare är det dock inte så dumt att välja augusti av den anledningen att det normalt finns mer fisk i älven att öva på. Att med liten eller ingen erfarenhet lägga ned alla bomm-timmar det ändå normalt går på en norsk junilax kräver nog sin styrka mentalt.  Enklare att först under en eller ett par säsonger ha dragit ett par (om än mindre eller brunare) under enklare förhållanden så man vet att det "går" att få fisk kanske.

Dyrt är fränt, jävla snåljåpar. Ska ni på kurs hos mig räcker inte 41000:-!

Så är det. Skall man bli FF. Så är det fan fränare att göra det på ett svindyrt fiske.

Smaken är som baken men jag blir hellre fiskefitta och har 15000 kvar till annat fiske :) . Jag tycker att Daniel.S fått många kloka tips så nu är det bara att köra, boka fiska, ta reda på vad för flugor och linor som kan vara brukbara på sträckan/sträckorna där ni fiskar. Sunray har gett ett klokt tips om Janne Johansson och Surna. Sen har du fått fina tips om lite Norrlandsfiske. Det är bara att bestämma sig och sen fokusera på vad än du gör.

Sorry för sent svar grabbar, men jobbet tar en massa tid.

Jag vill tacka alla som har skrivit i tråden samt PM till mig.

Fantastisk bra hjälp och tips.

Mvh

Daniel.