Jump to content
Sign in to follow this  
Patrick_S

Gös i Svartån (Västerås)

Recommended Posts

Hej. Jag är helt ny här på forumet och har sett ett antal lokalförmågor från Västerås här som kanske är villiga att hjälpa mig med lite information. Jag infinner mig ofta i Västerås numera (ej permanent bosatt) och tänkte passa på att fråga lite om fiskelyckan i Svartån - i synnerhet då efter gös - men också efter gädda.

Jag har varit iväg och rekat av lite runt stadsmiljön, men är mer intresserad av den övre och mer natursköna delen av ån då jag inte riktigt infinner mig i att trängas med andra samt i överlag att fiska i stadsmiljö (gillar inte heller att svinga fluga under sådana omständigheter).

Är gös och gäddfisket i överlag någonting att ödsla tid på längre upp i ån eller bör man istället lägga den tiden på någonting annat eller någon annanstans? I vilket område kan det eventuellt vara värt ett försök? Jag bor emellanåt i Önsta gryta-trakten om den informationen är till någon hjälpande nytta.

Mvh Patrick.

Förr hade de "Cityfiske" efter båge i Västerås. Vet inte om det är igång?

Då var fisket nedanför dammen vid stadshuset gratis men bättre då bågarna backade ut i strömmen nedanför.:)

Sen vet jag att det gick upp asp på våren från Mälaren som är riktigt kul att fiska med fluga o streamer. Men tror att de är fredade nuförtiden.

Längre upp i Svartån finns ingen gös iaf men färna och id finns. Såklart gädda abborre brax sutare.

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Jag bor i stan och inte en tanke har slagit mig att ens testa, det känns som en stendöd å. Provade några gånger i yngre dagar och några dm långa abborrar var väll det enda jag fick då.. men dem släpper i båge en gång per år i april.. Brukar vara cirkus några veckor framöver sen är nog varenda båge borta =) då är det sträckan Falkenbergska kvarnen-stadshusdammen. 

Eftersom jag inte gillar att fiska och trängas i stadsmiljöer så lägger jag nog ner projektet av kommentarerna ovan att döma. Hur ser det ut i Kolbäcksån då? Går det att ta gös och gädda i mer natursköna delar av den ån? Och är fisket i överlag något att hänga i granen där?

Stort tack för alla svaren!

Har hört nått rykte att de även ska ha suttit i båge och öring i kolbäcksån närmare mot ramnäs hållet. Är det sant ? Borde iaf finnas fint med gädda där då åkrarna är översvämmade året runt nästan :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

• Like 1

Har fått både gädda, gös, båge i kolbäcksån här i sura dvs.Vet man vart man skall leta så hittar man. Öring ska också finnas men dom är nog inte många. 

• Like 1

Dom har suttit i öring i en sträcka vid ramnäs,håller på att få upp en stam och det verkar gå bra vad jag hört.dock får man inte fiska där än.

dryfly is the shieet

Gös finns det relativt gott om i kolbäcksån, iallafall här ute runt surahammar :) rätt ställe rätt tidpunkt bara :) vad jag förstått ska."fiskeansvariga" inom kommunen satsa på just gösen och även sätta i gös framöver.glöm inte fiskekort dom har blivit hårda på det inom kolbäcksån surahammar;)därifrån pengarna till stödisättning ska komma.

dryfly is the shieet

Dom har suttit i öring i en sträcka vid ramnäs,håller på att få upp en stam och det verkar gå bra vad jag hört.dock får man inte fiska där än.

dryfly is the shieet

Sweet. Vet du när det blir tillåtet och fiska där ? Samt vad kommer fiskekort ligga på ? :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk