Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Åker till Kuba 14'e mars, och kommer mest vara i Havanna. Jag tänkte försöka få till några dagars fiske efter Bonefish, Permit & Tarpon, varför jag skulle behöva lite tips om lämpliga platser på behaglig resväg från Havanna, tips om hur jag kan hitta en guide och ifall man behöver några extra tillstånd m.m. som man behöver fixa i förväg. Är det någon som kan bidra med detta är jag tacksam.

Edited by Happy Fisherman
Posted

Verkar vara väldigt svårt att få till något rimligt om man bara vill fiska ett par dagar på Kuba. Allt fiske verkar styras från lodger där det bara går att boka in sig minst 6 dagar. Bästa erbjudande hittills är tre dagar för 1990 euro, vilket jag inte ens tänker börja diskutera med frugan :-(

DIY verkar helt uteslutet i detta "kommunistiska" land. Om ingen här känner till något annat får jag väl helt enkelt chansa på att få till något på plats, men det verkar hopplöst.

Posted

Vad jag har förstått så har de förbjudit D.I.Y. och bara vissa med tillstånd får hantera fisket, men jag hoppas jag har förstått det hela fel.

Kan bara någon transportera mig till en bra flat skulle jag kunna hantera resten själv, men det verkar problematiskt :(

Jag måste troligen gå via någon lodge och försöka hitta en guide som inte är bokad, men det bästa vore om jag visste att jag får till fiske innan jag släpar med mig alla spön, rullar och flugor m.m. över halva jorden. Skulle nästan kännas ännu värre om jag har med mig allt utan att få använda det :angry:

Posted

Förbjuda DIY fiske låter ju helt sjukt, är dom så giriga?

Ingen aning om hur det funkar på Kuba, men det låter inte orimligt att det är så.

För så funkar det med jakt på många ställen i Afrika.

Inte direkt överförbart på fiske och passar verkligen inte in på vår "allemansrätt-uppfostran", men det skapar säkert en hel del lokala jobb.

Intressant tanke ändå, om utländska gäster i Sverige behövde anlita guide för jakt och fiske. Hur skulle det bli då?

Då kanske landsbygden skulle leva lite bättre. ;)

Posted

Man kan DIY fiske på Cuba, problemet er bare at de aller fleste områder man kan komme til uten guide påminner ikke mye om det du drømmer om etter å ha sett reportager og filmer i media. Enten får man stå og balansere på en sten, gjerne med busker og trær rett i ryggen, eller så er området sønderfisket med garn og annen redskap. 

Et alternativ nær Havana er Matanzas. I Rio Hatiguanico kan man ha ok fiske etter litt mindre tarpon, pluss snook, barracuda og div annet. Tror ikke det er spesielt dyrt, mener også at du kan bli hentet opp på hotellet i Havana om morgenen og kjørt tilbake på kvelden. Google Rio Hatiguanico så finner du mer info.

• Like 1
Posted (edited)

Jardines Del Rey er definitivt en het destination! Men Happy Fisherman nevnte behaglig resväg fra Havana, og til JDR får man ta innrikes fly så det blir nok litt for langt bort? Med buss vil det ta mange timer.Tror dog hans fru ikke ville ha noe i mot å bo noen dager på Cayo Coco, skal være en riktig fin semester resort i tillegg til bra fiske i området. Store bonefish og en hel del permit. Midten av mars er litt tidlig for det beste tarponfisket, men en del fisk skal finnes året rundt.

Jeg fisket selv Cayo Cruz litt lenger øst i JDR for noen måneder siden, fint område som jeg gjerne forsøker igjen.

Edited by Cascade
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Man kan DIY fiske på Cuba, problemet er bare at de aller fleste områder man kan komme til uten guide påminner ikke mye om det du drømmer om etter å ha sett reportager og filmer i media. Enten får man stå og balansere på en sten, gjerne med busker og trær rett i ryggen, eller så er området sønderfisket med garn og annen redskap. 

Et alternativ nær Havana er Matanzas. I Rio Hatiguanico kan man ha ok fiske etter litt mindre tarpon, pluss snook, barracuda og div annet. Tror ikke det er spesielt dyrt, mener også at du kan bli hentet opp på hotellet i Havana om morgenen og kjørt tilbake på kvelden. Google Rio Hatiguanico så finner du mer info.

Matanzas ska definitivt undersökas. Om det inte är läge för större Tarpon kanske jag kan lämna #12 hemma och nöja mig med att släpa med mig #8 & #10? Går det att hitta några guider kring Matanzas?

Posted

Cayo Coco & Cayo Guillermo i Jardines Del Rey regionen verkar het!

Jardines Del Rey tror jag får vänta tills nästa gång, vilket förhoppningsvis blir en renodlad fiskeresa. Den här gången kommer jag bara att kunna klämma in ett par dagars fiske på synnerligen begränsad budget. Spräcker jag $500/fiskedag med allt för mycket är det nog tyvärr bara att glömma :(

Posted

Da jeg bodde i Havana sist var det folk på samme hotell som skulle til Rio Hatiguanico ved Matanzas for å fiske en eller to dager. De ble hentet opp på hotellet og en sorts guide skulle følge med, men jeg kjenner ikke til hur fisket var booket. Kan undersøke med en bekannt som nok vet.

• Like 1
Posted

Da jeg bodde i Havana sist var det folk på samme hotell som skulle til Rio Hatiguanico ved Matanzas for å fiske en eller to dager. De ble hentet opp på hotellet og en sorts guide skulle følge med, men jeg kjenner ikke til hur fisket var booket. Kan undersøke med en bekannt som nok vet.

Matanzas ligger ju definitivt på hanterbart avstånd, och finns det möjlighet att bli hämtad vid hotellet så är det ett väldigt bra upplägg. Kan du få fram mer uppgifter om detta så ska det nog lösa sig :).

Nu är det bara ett par dagar kvar innan vi åker och utrustningen börjar komma i ordning, så nu är det "bara" själva fisket som är olöst :wacko: Nu har jag ju åtminstone vissa bra uppslag att utgå ifrån även om det inte skulle hinna lösa sig helt innan vi åker :)

Posted

Det viser seg at gubben jeg skulle forhøre meg er bortreist, på fiske....

Får dessverre ikke svar innen du åker. Du kan eventuelt høre med dem her, de har kontor i Havana: http://www.gofishcuba.com/gfc/useful/ContactUs.aspx

Ha en bra reise!

Stor tack för hjälpen. Jag ska definitivt höra mig för med dem. Med lite tur kanske de har någon guide "över" under den period vi är där. :)

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Lyckades efter lite trixande komma i kontakt med ett hotell i Playa Larga, som för att förenkla hette "Hotel Playa Larga", där de kunde ordna guide för fiske i Las Salinas :)
Fiskade två dagar; första dagen var det Bonefish, andra dagen Tarpon & Permit. Fångsten får anses som riktigt duglig: 15 st Bonefish med en topp på c:a 2.5 kg och fem Tarpon kring tio kg. Sju drillade och tappade Tarpon, varav tre tappades då de hoppade rakt in bland grenarna i mangroven :D En Tarpon på kring 20 kg for, efter en hel del hoppande, rakt in under båten i full fart för att omedelbart hoppa på andra sidan. Lyckades inte riktigt hänga med och ge den slaklina :P Kände mig faktiskt rätt nöjd med fisket efter två intensiva dagar. Än en gång tack för tipsen.

Edited by Happy Fisherman
  • Like 1
Posted

Kan väl också nämna att själva fisket kostade 240 CUC om dagen, exklusive "tip" och transfer. Totalkostnad med boende, tip & transfer landade på ca 350 CUC om dagen, vilket motsvarar 2250:-. Med Taxi till och från Havanna gick kalaset på ca 5400:- inklusive måltider :) Det hade nog blivit ytterligare lite billigare med hyrbil, då det även hade hanterat transfer mellan hotell och fisket.

• 1 month later...
Posted

Får väl villigt erkänna att fisket var den stora behållningen av resan, så det var väl använda pengar med tanke på att det ändå kostar en slant att ta sig till Kuba med flyg och hotell m.m.

:P