Hoppa till innehåll

Guideline Drifter flytring


Mikeyland

Recommended Posts

Jag lagar läckorna med liquisole. Det funkar riktigt bra faktiskt. Men så uppstår snart ett hål igen på ett annat ställe så får man laga igen.... trött på att inte kunna lita på grejorna. Att upptäcka små pyspunkor är verkligen inte lätt men det går om man noggrant sveper ansiktet runt om hela blåsan o känner var det blåser ut luft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi är ett gäng kompisar som har kört driftern i flera år inte en ända pyspunka eller liknande har vi råkat ut för däremot fishcat 4 sprang det läck i svetsen

den typen av blåsor fishcaten har kommer jag aldrig mer att använda blev ingen pyspunka utan ett hål på 2 centimeter.

Känns som att din drifter har problem i yttertyget som gör hål i blåsan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi är ett gäng kompisar som har kört driftern i flera år inte en ända pyspunka eller liknande har vi råkat ut för däremot fishcat 4 sprang det läck i svetsen

den typen av blåsor fishcaten har kommer jag aldrig mer att använda blev ingen pyspunka utan ett hål på 2 centimeter.

Känns som att din drifter har problem i yttertyget som gör hål i blåsan.

Jag har kollat yttertyget varje gång på dom ställen det blivit hål men har aldrig kunnat hitta nåt där som skulle kunna orsaka punkteringarna. :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Då kan jag berätta att nu efter min trettonde punktering så tänker jag byta ring när jag har råd. Dom allra flesta punkteringarna har skett vid den smala änden vid svetssömmarna. Riktigt dålig kvalitet på materialet i blåsorna! Kommer ALDRIG mer att köpa en Guideline flytring efter alla punkteringar jag haft! Funderar istället nu på en Savage gear high rider belly boat 170. Verkar jäkligt fin!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har nu haft min Savage Gear High Rider Belly Boat 170 i ett par veckor och hunnit testa den ordentligt. Efter denna tid kan jag säga att den slår Guideline Drifter på ALLA punkter!!! Man sitter högre i denna ring än driften. Inget nät i aktern som gör grejer man har där blöta. Inget löst yttertyg som vassa saker kan fastna i som ger smygpunka på de ultratunna blåsorna innanför som på driftern. Här är istället hela ringen tillverkad av 1 mm tjock pvc och blåsorna och pvcn är ett och samma. Bättre packmöjligheter. Sätet är mycket bekvämare att sitta lång tid i än driftern. Årkonstruktionen är mycket bättre och hållbarare än drifterns modell med åror. Mycket bättre ventilkonstruktion här än på driftern. ENDA nackdelen till drifterns favör är att denna flytring är tung att bära pga sin kraftiga konstruktion. Men för mig, 1000 ggr hellre det än en ring som det ständigt blir punkteringar på pga ultratunna blåsor! Hoppas denna redogörelse kan vara till hjälp för många!  ☺

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kul att du äntligen hittade ringen som passar och funkar för dig! Jag har två st drifter. En är köpt 2009 nån gång och jag kan hålla med dig ang ventiler.

Först trodde jag att det var fel på pontoner men sedan insåg jag att ventilerna läckte så dom smörjer jag med vaselin då och då och problemet är ur världen.

Alla dagens ringar lämnar mycket att önska vad det gäller konstruktion  , material val osv osv. I mitt fal är det vikt/storlek förholande som spelar stor roll. Det ska inte behövas mycket plats för att förvara den eller vid transport. Andra viktiga aspekten är flyt förmåga. Drifter har sex separata blåsor och dom ger tillreckligt med flyt kraft om man råkar få punka på nån.

Sedan har jag märkt att egens kropps storlek spelar stor roll för val av ringen. Själv är jag 179cm och väger runt 90 kg med all utrustning  och mina drifter flyter högt och stabilt medan folk med andra kropps proportioner sitter med samma ring i vatten nästan upp till midjan. Längre personer kan få problem med röret fram  . Det jag vill säga att man kanske ska tänka som med kläder och skor. Själv har jag råkat ut att jag köper en skjorta men trivs inte med den, den var snygg på dockan och såg ok ut i prov rummet men har faktiskt insett att jag ska inte ens försöka med slimfitt :)

Till sist vill jag ta upp en sak där jag inte håller med dig och det är nätet bakom. med mina ringar fiskar jag ute till havs och strömmande vatten. För att mina saker ska förbli torra använder jag en eller två st sjösäckar beroende hur lång fisketuren blir.

Det jag har råkat ut till havs är snabba väder förändringar. Ta regn tex. Om man förvarar dom bak utan sjö säck så blir det snabbt blött och det kan bli nån liter vatten som samlas där så jag ser inte fördel att inte ha nät.

En annan sak är vågor. Har råkat ut för stora vågor ute till havs och jag kan säga att jag är tacksam att guideline valde nät där. Man är så liten och hjälplös när en en meters våg bryter över dig och vågens enorma kraft trycker dig och din farkost ner. Jag skulle inte vilja ha det stängt bakom eftersom vattnet har ingenstans att ta vägen utan kan trycka när större yta på ringen med sin enorma kraft. Man har sett när gummibåtar träffas av en våg och det ser inte roligt ut. Jag känner mig trygg i drifter eftersom den bara flyter upp rakt och fint utan nåt drama alls.

Nu i efterhand kan jag tycka att flytförmoga hos drifter har gjort mig för kaksig och gjorde en dum grej för nåt år sedan uppe i Torneälven vid våran stuga.

Brukar nämligen drifta nedströms i drifter och det klarar han med bravur . Utanför stugan har vi ett parti med ganska kraftig ström med ganska orolig vatten yta och den klarar driftern utan bekymmer . Man kastas runt och vatten plaskar på räjält men driftern flyter högt. Ena gången bestämde jag att jag ska ankra upp övanför detta parti som såg lugn ut nästan spegelblankt. Ankra upp och fiska därifrån. Kan säga utan att överdriva att det var det dummaste beslut i hela mitt liv. Aldrig nånsin har jag blivit så rädd. Allt funkade bra. Paddlade ut. Släppte ankare och ankar lina åkte ut . Håll andra ändan i handen och tyckte inte att det var så spänd . Drog med handen och det var absolut inga problem.

Efter ett tag släpper jag ankar linan och vänder mig om och tar fram flugspö för att lägga ut kast........... då hände det. En swoooop ljud och jag var i vattnet nästan upp till axlar. Vatten trycket drog mig och flytringen under vatten ytan pga ankaret. Första jag tänkte är notis i tidningen om en idiotjävel som drunknade i älven medan han fiskade från flytring. Hörde klart och tydligt kommentarer av mina nära och kära att jag är dum i huvudet om jag sätter mig i flytringen och paddlar ut . Min dotter ....... min lilla flicka kommer växa upp utan sin pappa vid sin sida. Jag kommer inte finnas i närheten för att dela med hennes glädje, trösta henne när hon är ledsen................ jag vänder mig om försiktigt, jag tar tag i ankar lina men den är spänd och jag kan inte koppla loss den. Bara ringen inte snurrar så att jag hamnar inte upp och ner. Tar tag i kniven och vänder om mig igen försiktigt då släpper ankaret från botten och ringen bara flyter upp till ytan och jag börjar glida nedströms. När jag kom ut på land mina ben vek sig och jag kunde inte ställa upp mig på över en timme.

Kan glatt säga att det var nätet som räddade mig ( förutom speciel koppling på ankaret som släpper automatiskt när man rycker i ankarlinan). Jag hade jäkla tur också men hade det varit stängt bakom mig så kan jag bara föreställa mig hur ringen hade  bettet sig under vatten , kanske börjat snurra, dykt ännu djupare. Hur som helst tackar G för nätet bakom sitsen .

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Haha en brutal historia de där du! Skönt att höra att de slutade väl i alla fall! Tja, i o för sig spelar de ju ingen större roll om där är nät eller inte just för packningens skull den blir blöt ändå om de går sjögång :P. Men ja att nätet är bättre än fast botten vid hård sjögång tror jag dig. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...