Hoppa till innehåll

Royal Wulff Ambush?


JohanM

Recommended Posts

Tjänare.

 

Har precis köpt ett Loop Opti Switch #7 10,7ft.

Har läst mycket gott om just Royal Wulff Ambush-linan. Funderar på att beställa den, dock undrar jag lite över vilken klass jag skall välja.

Många skriver att man ska gå tre klasser uppåt på denna lina så länge man inte tänkt att kasta mestadels enhand.

 

Dock så rekommenderar Loop en klumpvikt på mellan 18-22 gr, om jag går upp tre klasser,till #10, så hamnar klumpen på på 25,9 gr (400 grains). Känns lite mycket? Plus om man ska ha på en sjunk-tafs så blir det ännu tyngre.

 

Har fått lite huvudbry över detta, så jag skulle verkligen uppskatta om någon kan tala lite förstånd med mig :)

 

Frågan är, gå upp två eller tre klasser på linan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har också läst om Ambush-linan, och t o m köpt en. Har dock inte testat den nog mycket för att säga om den är bra eller inte. Jag har läst samma sak, gå upp ungefär 3 klasser, men det gällde väl mest om du tänkt kasta vattenankrade kast typ Snap T eller PerryPoke? Kan ha fel för mig.

Sen tror jag inte du ska räkna med sjunkspetsen i vikten, den är nog utöver din linvikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också läst om Ambush-linan, och t o m köpt en. Har dock inte testat den nog mycket för att säga om den är bra eller inte. Jag har läst samma sak, gå upp ungefär 3 klasser, men det gällde väl mest om du tänkt kasta vattenankrade kast typ Snap T eller PerryPoke? Kan ha fel för mig.

Sen tror jag inte du ska räkna med sjunkspetsen i vikten, den är nog utöver din linvikt.

 

Äntligen ett svar! ;)

Jag känner att jag inte vill bli för begränsad i kastandet, och därför "bara" köra 2 klasser upp. Då kanske det iaf möjliggör lite enhands & överhands-kast.

Vilket spö kör du linan till, och vilken klass köpte du linan i, om jag får fråga?

Jag har läst att man inte ska räkna in sjunkspetsen i totalvikten, fråga är bara, varför inte? Det blir ju en extra vikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en 10 till mitt klass 8 switch. Linan kastar mycket bra underhands(överhands räknas som farligt med denna linan)

Linan är bra kastmäsigt men jag är inte nöjd endå. Linan är grov som bara F och väldigt o jämn i stjokleken , plaskar gör den och det ser ut som en rep på ett blank vatten.

Du kan få köpa min och testa 350+12kr frakt

Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en 10 till mitt klass 8 switch. Linan kastar mycket bra underhands(överhands räknas som farligt med denna linan)

Linan är bra kastmäsigt men jag är inte nöjd endå. Linan är grov som bara F och väldigt o jämn i stjokleken , plaskar gör den och det ser ut som en rep på ett blank vatten.

Du kan få köpa min och testa 350+12kr frakt

Erik

 

PM

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte linan för att testa den på ett skitspö, 11 fot  #8, för att se om det kunde funka som switchlina. Linan var en #11, väger 450 grains, men som sagt har jag nog inte gett den en riktigt ärlig chans än. Men jag håller nog med Springaren i det att det är nog näst intill farligt att överhandskasta med den. Iaf om man har ska svinga mer än en gång med en 10 fots spets som jag hade på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...