Hoppa till innehåll

En av de roligaste tävlingarna


Recommended Posts

Hej på er, detta är verkligen en av de roligaste tävlingarna. Jag släpper lite info här om banan och linan för dem som gillar switchcast.

I fjol var banan smalare än tidigare år, 4 meter, vi kör samma bredd i år. Det funkade bra med 4 meter i fjol men givetvis blir det lite svårare att hålla sig inom banan. Allt utanför är ju ogiltigt.

Värt att notera är att i år kastar vi från en ramp som är en meter bred och två meter lång och är placerad i vattnet intill kanten på poolen. Det är endast tre meter vattenspegel åt sidan alltså. Man kan ju placera sig nära banans kant långt in på rampen och förutsättningarna är snarlika tidigare år.

I fjol var också avståndet bakåt till plexit lite kortare, vilket märktes på resultaten. I år är det något längre avstånd igen. Ritningen, som jag gjort, skvallrar om 7 m matta och 2 meter vattenspegel. 9 meter om man står längst fram på rampen (vilket man givetvis gör, kastet mäts ju därifrån). Ett övertramp innebär att man kliver i vattnet alltså. Tussen landar som vanligt bortom vattenspegeln på mattan.

Linan i år är nog ännu bättre för switchkast då fronttaperingen är längre (4,5 m) och hela klumplängden är lite längre än hos HW. Vi får se vad det gör med resultaten. Klumpens massa är något tyngre än tidigare medan spöt är detsamma så räkna med att spöt upplevs något lugnare i tempo.

Det här är en tävling jag ser fram mot. Är jag den ena vänsterkastaren btw?

Väl mött

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linan i år är nog ännu bättre för switchkast då fronttaperingen är längre (4,5 m) och hela klumplängden är lite längre än hos HW. Vi får se vad det gör med resultaten. Klumpens massa är något tyngre än tidigare medan spöt är detsamma så räkna med att spöt upplevs något lugnare i tempo.

Det här är en tävling jag ser fram mot. Är jag den ena vänsterkastaren btw?

Väl mött

Staffan

 

Hej Staffan

 

Om du kaster med höger, så kastar jeg med vänster ;)

 

Och er dom ikke mycket lik i klumplängd och tapering?

 

Bliver spännende med dom utfordringer som banan sätter!

 

Mvh

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror denna lina är lite mindre "shooting head wannabe". Längre front och en "handling zone" baktill. Men jag har aldrig testat den. Ligger tre hemma och väntar, får se om jag hinner testa. Får man ställa upp med två "lag". Staffan vänster och Staffan höger?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är att i år kastar vi från en ramp som är en meter bred och två meter lång och är placerad i vattnet intill kanten på poolen. Det är endast tre meter vattenspegel åt sidan alltså. Man kan ju placera sig nära banans kant långt in på rampen och förutsättningarna är snarlika tidigare år.

Väl mött

Staffan

Är det någon höjd på rampen? :) tänkte för oss småväxta personer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror denna lina är lite mindre "shooting head wannabe". Längre front och en "handling zone" baktill. Men jag har aldrig testat den. Ligger tre hemma och väntar, får se om jag hinner testa. Får man ställa upp med två "lag". Staffan vänster och Staffan höger?

Är linan snabb? ;)

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror denna lina är lite mindre "shooting head wannabe". Längre front och en "handling zone" baktill. Men jag har aldrig testat den. Ligger tre hemma och väntar, får se om jag hinner testa. Får man ställa upp med två "lag". Staffan vänster och Staffan höger?

 

Det er du som er dommer :)  Lasse Höger och Karlsson vänster hörs bra utt ;)

 

Och sen kan jeg tage en trappstege med til lilla Landin...

 

Mvh

Lasse

Redigerad med Karlsson
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror denna lina är lite mindre "shooting head wannabe". Längre front och en "handling zone" baktill. Men jag har aldrig testat den. Ligger tre hemma och väntar, får se om jag hinner testa. Får man ställa upp med två "lag". Staffan vänster och Staffan höger?

 

Hej Staffan

 

Kan du mätta lite på dem? Har haft en highwater igjennom testbänken, och den har 4,4 meter front tapering, 14,4 meter huved ialt, och det vejer 14,7 gram ;)

 

Mvh

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, i slutet av nästa vecka kan jag få tid. Åker bort på sportlov på söndag och varenda kväll är uppbokad.. Det hinns med innan tävlingen :) Denna front skall vara 4,5 och det var ju inte mycket skillnad. Klumoen skall också vara lite längre och lite tyngre, återkommer.

 

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...