Jump to content
Sign in to follow this  
thehenka

Dåligt drag på swappandet?

Recommended Posts

Tjenare alla glada flugbindarkollegor!
Verkar bara vara en swap igång nu så jag undrar om det är nån som är sugen på att dra igång en ny? Jag har aldrig gjort det här förut därför är jag nog inte rätt man att ha som swapmeister... Eller en person-to-person swap helt enkelt?

Binder allt från små kusar till fiskimitationer, dock inte laxflugor ;)

Ma höres!

saftjansson- mottaget
Gungner- mottaget
Kimmen- mottaget
trubaduren- mottaget
deGothia- mottaget

ante48- på väg

Edited by thehenka

Jag kan va på, vad sägs om en "go to" swap där man binder det mönster man knyter på när man tvivlar som mest eller när du kommer till ett vatten och inga ledtrådar (kläckningar, vak osv) finns för att hjälpa dig.

Ja, öring/harr/båge/röding kanske!? Känns som det är det folk fiskar mest!?

Fast nu kanske det bli 10 GRHE! Haha

(GRHE = guldribbat haröra)

Edited by Gungner

Ja, öring/harr/båge/röding kanske!? Känns som det är det folk fiskar mest!?

Fast nu kanske det bli 10 GRHE! Haha

(GRHE = guldribbat haröra)

Fast jag är nog mest för ultralace nymfer ;)

Är vi nog många för ett swap så kör vi tycker jag.

Helt klart! Det var ju jag som startade tråden, men som jag skrev förut så har jag ingen koll på hur det går till... Därför överlåter jag gärna chefandet till någon mer erfaren så det går rätt till ;)

jag har aldrig varit med på ett "swap" men går sjukskriven ett tag framöver så hänger gärna på detta om det finns plats för en till?  :)

Härligt! Sätt gärna ett tak (typ 8-10 bindare) så det inte ballar ur =) jag kör en svart klinkhammer eller en black gnat, inte bestämt än. Får återkomma när vi sätter deadline.

-Mattias

Helt klart! Det var ju jag som startade tråden, men som jag skrev förut så har jag ingen koll på hur det går till... Därför överlåter jag gärna chefandet till någon mer erfaren så det går rätt till ;)

Det är inte något märkvärdigt. Swapmeistern ger deltagarna sin adress och får flugorna, tillsammans med en ask och frankerat/adresserat returkuvert. Det enda han gör är att dela upp flugorna han får, en från varje hög till en av varje ask. Sen stoppar han ned dom i askarna, som han stoppar i returkuverten... som han stoppar i brevlådan.

Får:

Från Göte: A-A-A-A-A

Från Olof: B-B-B-B-B

Från Arne: C-C-C-C-C

Från Kent: D-D-D-D-D

Från eget städ: E-E-E-E-E

Ger:

Till Göte: A-B-C-D-E

Till Olof: A-B-C-D-E

Till Arne: A-B-C-D-E

Till Kent: A-B-C-D-E

Sig själv: A-B-C-D-E

Öppnar - delar upp - stänger - skickar. Man är redan erfaren postöppnare, man är redan erfaren uppdelare, man är redan erfaren postskickare... och man är erfaren swapmeister redan efter första gången. 

Jamen dåså! Nånstans måste man ju börja, så jag tar väl på mig rollen som swapmeister ;)

Temat blir då enligt Gungners förslag, en fluga som man knyter på när det kniper och man står "clueless" i älven.

Om jag har fattat det rätt så blir det alltså: Kimmen, Gungner, trubaduren, ante48, saftjansson och jag själv, eller glömde jag någon?

i så fall är det 6 personer och 6 flugor som gäller och att dom ska ha landat hos mig innan slutet på månaden förslagsvis :)

Är det bara strömmande vatten som gäller eller? Annars är jag gärna med med min kustfluga.

För mig får du gärna vara med! =)

• Like 1

För mig spelar det ingen roll om det är en kustfluga, har tagit insjööring på räkimitation så det är bara att blåsa på ;)

Då slänger jag in deGothia i swappen! Skickar adress till samtliga inom kort...

Fått nys på punghåret jag skickade med?

Langade 6 veckors dubbing i senaste pakka!

Hvis dere ikke fått den skall jeg snakke me gutta...

Fått nys på punghåret jag skickade med?

Langade 6 veckors dubbing i senaste pakka!

Hvis dere ikke fått den skall jeg snakke me gutta...

Vad ligger priset på en påse dubbing från din käraste?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Bytes mot Helios 2 906 MidFlex eller någon annan premium spö. Min Helios är i fint skick.
    • Jag är intresserad av ett Hardy Wraith, men är lite osäker på om jag ska satsa på en #5 eller 6, jag kommer nog att använda det mest till Regnbågsfiske med mindre streamers, men även för torrfluga då och då, så jag undrar om ni som har 6'an tycker det funkar bra även för torrflugefisket?
    • Använt max 5 pass i flytring. I skick som nytt. Vänstervevad just nu. Pris: 800:-  Pm vid intresse 🙂
    • Scierra Hm4 9'6" #7 med en vit Vision Deep rulle (vänster) och ny backing samt med en oanvänd Airflo Ridge wf7f lina. Spöt är i mycket fint skick utan skador. Korken hel, ren och fin.  Kartong och fodral till rullen finns också.  Lämpar sig gott till flytringsfisket, kusten och till streamer vid strömmande vatten.  Pris för rubbet: 1000:-  Kontakt via pm 👍            
    • Helt ny och oanvänd Simms Fall run jacket i storlek XL, lapparna kvar, kommer tyvärr inte till användning. Nypris runt 2000:- , säljes för 1100:- inkl spårbar frakt. 
    • Hur många fiskedagar/år har du? Det är intressantare att veta än hur gamla vadarna är..😉 Jag har aldrig haft några vadare som har hållt så länge.  
    • Hej! Eftersom det verkar finnas väldigt lite reviews och omdömen om dessa rullar tänkte jag skriva mina egna erfarenheter!   Waterworks–Lamson ARX 4+ Detta är min första Lamson rulle som jag köpt. Siktade egentligen på en 3.5+, men eftersom dom inte hade den inne så slog jag till på en 4+ (till ett reducerat pris 2400 kr) och fick 228m SA XTS GEL SPUN backing på köpet. Har tidigare hört mycket om Lamson rullar och att dessa ska vara bra, men aldrig blivit av att man varken testat i butik eller köpt någon. Ryktena visar sig sanna. ARX 4+ är en gedigen rulle som ligger bra i handen, den svarta färgen gör den extra stilren (bra ytfinish med) och den känns helt enkelt fantastisk att både hålla i och titta på. Handtaget på spolen är lite längre och bromsratten är enkel att komma åt samt att man får bra grepp (ingen klick på bromsratt). Veven glappar heller inte mellan plasthandtaget och metallen under.  Rullen är i fullframe, och underdelen är utfräst något så man ska kunna komma åt att "bromsa" med handen enklare. Underbart! Inget glapp mellan gavel och spole heller!  Till skillnad från många andra rullar så tar bromsen direkt, alltså, spolen går inte tillbaka 1 cm innan bromsen tar. Detta har denna rulle t.ex. gemensamt med Loops rullar och Einarsson plus. Rullar från bl.a. Orvis, Guideline och Sage irriterar mig något oerhört av just detta skäl, att bromsen inte tar direkt! Många ser detta som en skitsak, men för mig har detta betydelse av någon anledning. Kanske är det från barndomen när man först började fiska med haspelspö och dom sämre haspel rullarna där handtaget gick att föra bakåt 2-3 cm, när man skulle göra vevstopp, hatade detta!!! Vidare är bromsen på ARX mycket jämn och fin, det går på oerhört mycket backing och lina, och rullen känns helt enkelt som ett monster! Spolen är mycket lätt att ta av, man håller bara i rullen och trycker på spolen och så hakar den loss med ett litet klick, alltså väldigt bra för att snabbt och enkelt byta spole. När man drar åt bromsen så blir det heller inte (tyngre) att veva in, till skillnad från t.ex. Loop Opti runner, där ju mer man drar åt bromsen desto trögare går det att veva in (hatar sådant också). Klickljudet på ARX går i båda riktningar och är precis så där lagom högt och tillfredställande, enda nackdelen jag ser är att den är gjort av plast och därmed kommer slitas ut med tiden, dock så är den lätt att komma åt och jag tror man lätt kan byta ut denna eller göra någon "quick fix" om detta nu skulle hända. Vad jag förstår finnas denna plastklicker även på andra Lamson rullar!?  Nu verkar Lamson ha tillverkat nya rullar, och ARX verkar som den ska fasas ut (iallafall den svarta versionen), vilket är synd då detta verkligen är en toppenrulle! Tanken är att jag ska sätta ARX 4+ på Winstons nya Air TH serie, har beställt ett nytt 12'3 #7 som kommer hem om 8-10 dagar eller nåt sånt, och hoppas den kommer balansera spöt någorlunda (Cross S1 12' #7 funkade det på iallafall). Men för dom som undrar, Lamson ARX är en riktigt riktigt bra rulle, och även att jag fick köpa den för 2400kr, så hade jag utan tvekan kunnat betala 6000kr för den (som den normalt kostar). Rullen finns i tre olika storlekar, 3+, 3.5+ samt 4+. Just ARX 4+ väger in på ca. 297g.       Einarsson invictus 8/10 Einarsson Invictus är en mycket speciell rulle, och skiljer sig från andra rullar på grund av dess patenterade SAB bromssystem. Om jag förstår det rätt så sitter det någon form av sprint i bromssystemet som tar först innan bromsen går på, vilket gör att startmotståndet vid åtdragen broms är kraftigt reducerat, jag inbillar mig att detta gör att man kan fiska med tunnare tafsar, men vet helt ärligt inte hur stor betydelse detta har i praktiken. Men bromsen är mycket fin och jämn, den bästa jag upplevt på en flugrulle! Invictus har knarr i båda riktningar och den låter riktigt härligt, den är heller inte överdrivet hög utan precis lagom vilket gör att även dom som ogillar knarr på flugrullar nog skulle kunna "stå ut" med ljudet på denna! Vid åtdragen broms går spolen 1 cm bak innan man verkligen känner av sprinten och bromsen tar vid, i detta fall är det befogat, och SAB systemet är tillverkat på detta sätt för att just minimera startmotståndet. Jag gillar det!!! Precis som ARX 4+ så kan man dra åt bromsen utan att den blir trögare när man vevar in.    Jämför man med Einarssons andra rulle (Plus serien) så finns det andra skillnader än bara bromssystemet. Ett exempel är att handtaget (plast) och metallen under denna inte glappar, vilket den gör på Plus serien och detta är något som irriterar mig, varav jag inte gillar Einarsson Plus. En annan sak är att Invictus har en 100% jämn broms i ALLA lägen, medan Einarsson plus liksom hackar och inte alls är speciellt jämn (jämförelse mellan Invictus med Einarsson plus 9). Den äldre versionen av Plus serien var dock mycket bra (klicken satt på utsidan av rullen på denna) och bromsen var jämn och fin, men på den nya versionen där klicken sitter inuti så "hackar" bromsen och är inte alls bra (länkar en video där ni kan se själva: https://www.youtube.com/watch?v=rHie0pPGtys ).  Vidare finns inget glapp mellan gavel och spole här heller, bromsratten är lagom stor med bra grepp samt lätt att komma åt. Är även klick när du vrider på bromsratten. För att byta spole får man på denna skruva av "spolknoppen", men detta gör man relativt enkelt och inga större problem. Precis som Lamson Arx 4+ är det en gedigen rulle, med mycket fin ytfinish, ligger bra i handen och känns helt fantastiskt! Den spelar som sagt lite i en egen liga med sin SAB broms, och är därför lite svårare att jämföra med andra rullar. En annan sak är att Invictus endast finns i färgen black. Rullen kan väl enkelt beskrivas som ren perfektion, och man måste verkligen känna på och fiska med den innan man verkligen förstår hur pass fin denna rulle är. Men smakar det så kostar det! Invictus 8/10 kostar runt 10 000kr!!! Kanske lite väl mycket för vissa! Men när man väl har en så kommer man nog aldrig sälja den, så bra är den! Invictus kommer i tre olika storlekar, 6/8, 8/10 samt 10/12. Just 8/10 väger in på ca. 272g men balanserar t.ex. ett 11ft switch och 12ft tvåhands perfekt! Det enda som finns att klaga på denna rulle är just priset, allt annat är som sagt ren perfektion!      /Linn                
    • En riktig pärla byggd av HL Rods. Galet läcker klinga och med en Vosseler rulle, matad med backing och en passande Barrio GT90 #4 lina. Alutub och socka.  Pris: 3500:-  Pm vid intresse.   
  • Ämnen

• Images

• Create New...