Hoppa till innehåll

Sameo tafsmaterial, kvalitet?


Nisze

Recommended Posts

I Tidernas begynnelse var det lite ojämn kvalitet men sedan man bytte till dom blå spolarna så antar jag att man höjde kvaliteten på dom. Jag använder inget annat tafsmaterial än Sameo. Och att beställa ena dagen och ha dom i lådan nästa är ju en bonus....... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad tycker du var dåligt med dom?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

 

Det blev lätt brott på tafsen och jag kunde utan någon större kraft dra av den till skillnad mot alla andra tafsar. Detta var dock väldigt länge sedan så det är fullt möjligt att det var från en annan leverantör än vad de använder nu för jag känner inte igen några blåa spolar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom från Coop eller Öb är säkert bra. Men vill man ha några olika tafstjocklekar med sig på fisket så är det lite knepigt att ha 200 metersrullar med sig i västen/lanyarden....Tycker jag i alla fall :wacko:   Och att jaga priser på den nivån känns lite som att skjuta över målet med tanke på det mesta annat inom flugfiske som är fan så mkt dyrare....Och hur gammalt och sprött hinner inte en nylonlina bli innan man avverkat 200 meter tafs ???

Är det in med tafsen i kylskåpet som gäller mellan utflykterna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spolen är på 100 m x 2.

Vad många olika tjocklekar behöver du. Jag snackar om en billig tafs som håller lika bra som dina dyrare. Har testat lite olika själv guideline,rio, flourcarbon osv de går av för lätt och nöts med. Under 0.20 kör jag med Stoft dock sällan får för mycke fisk för att jag ska tro att min tafs är för tjock. Det överlåter jag till er sk. konstnärer.:)

0.20, 0.30, 0.40. / Klarar du dig igenom hela året lätt både ute i älven och tjärn. :D:D

Skickat från min LT26i via Tapatalk

Redigerad med flyordie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Eftersom jag blev nyfiken sist jag var inne i denna tråden så var jag tvungen att göra ett nytt försök med Sameo.

Har nu hunnit testa en del av Sameos taperade tafsar 12fot i 2X,3X,5X och 6X.

Alla tafsar kändes mjuka, fina och följsamma.

 

2X och 3X höll fint till allt jag testat.

5X och främst 6X duger inte för mig, då spetsens styrka är för dålig.

 

Jag knyter på flugan med clinch och belastar den med 20cm tafs ovanför flugan och där ser jag stor skillnad mot tafsarna från Stroft (GTM) som jag jämfört med.

Stroft klarade detta i 25/25 fall och Sameo i 8/25.

Kan inte se att jag skulle ha misslyckats med knutarna då jag varit väldigt noggrann men självklart kan det vara fallet i något enstaka fall och jag är förvånad att Stroft klarade alla gånger.

 

Jag letade även efter information om brottsstyrkan för Sameo på förpackning och hemsida men det kunde jag inte hitta, orkade inte maila och hålla på, Strofts ligger på 2,2kg och är Sameos lägre så är det möjligt att de håller vad som utlovas där (läste på en annan sida som inte har något med Sameo att göra att Sameos 0.15 lina har en brottsstyrka på 1.76kg men vet inte om det stämmer, gör den det så kan det vara en förklaring till att 0.14 spetsen inte håller. Det är även möjligt att det blivit ett annat resultat om jag testat hela tafsen men för tillfället var det spetsen som jag var intresserad av.

 

Detta är mina erfarenheter och inget vetenskapligt test i laboratorium och vill inte avråda någon, snarare uppmana er till att jämföra själv, i många fall duger säkert Sameo och man kan spara en slant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...Jag letade även efter information om brottsstyrkan för Sameo på förpackning och hemsida men det kunde jag inte hitta, orkade inte maila och hålla på, Strofts ligger på 2,2kg och är Sameos lägre så är det möjligt att de håller vad som utlovas där..

 

Nu har jag inte undersökt Sameos material men Stroft är ju tjockare än angivet:

http://dunkrok.wordpress.com/2013/12/02/tjockleken-pa-tafsspetsen/

Redigerad med mipert
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Brottsytrkan står på alla spolar med tafsmaterial, vill man ha mer info om någon produkt , klicka på produktens bild så får ni större bild och mer information ... se bild nedan:

Naturligtvis blir sedan brottstyrkan på en taperad tafs samma som tunnaste delen/spetsen...har man en 6x tafs, kolla 6x materialets brottsyrka..

 

 

Vi håller korrekt diameter, även brottstyrkan är testad och är ärlig..

Som Mipert nämde så ÄR det ettfaktum att.många säljer t.e.x 5x tafsar som är egentligen 3x i diameter med överdriven brottstyrka....man måste faktiskt kontrollmäta.... bara kolla testerna som varit i t.e.x. allt om flugfiske...

 

mvh

Ken

post-7802-0-59860000-1403087993_thumb.pn

Redigerad med Ken
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga något om tafsmaterialet men tyckte inte deras taperade tafsar var någe vidare. mina tvinnade ihop sig och vart helt odugliga efter några luft kast. Inhandlades på förra årets fiskemässa i Jönköping så vet inte om ja hade otur eller om dem bytt tillverkare nu. Lustigt att detta hände på alla 6 tafsar allt från 4x till 6x.

Redigerad med Tommie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma tillverkare som alltid...vad menar du med tvinnade Tommie?

Om en tafs blir tvinnad har inte med materialet att göra , utan att man har en  för stor /buskig fluga gentemot  för tunn tafs och såklart många luftkast...

vissa mönster tvinnar naturligtvis värre än andra, så det är inte enbart storleken på flugan...

Redigerad med Ken
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma tillverkare som alltid...vad menar du med tvinnade Tommie?

Om en tafs blir tvinnad har inte med materialet att göra , utan att man har en för stor /buskig fluga gentemot för tunn tafs och såklart många luftkast...

vissa mönster tvinnar naturligtvis värre än andra, så det är inte enbart storleken på flugan...

mja svårt att förklara ken men alla tafsar såg ut att ha tvinnat upp sig (blev tunnare) och de var omöjligt att sträcka ut dessa. hade inte buskigate flugor än va ja har på tex visions/gls tafsar.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...