Hoppa till innehåll

Fiske på NZ


Lilja_Norway

Recommended Posts

Skall till NZ för att besöka några vänner med familjen över jul och nyår.

Men det kommer säkert bjuda sig en del möjligheter för fiske med. Någon som kan ge tips och råd? Vi kommer landa i Auckland och åka vidare ned till sydspetsen på sydön. Vi kommer följa östkusten ned. Några fina platser på vägen? Vad skall man tänka på när man tar med utrustning? Hörde något om att all utrustning måste desinfiseras innan man får ta in det i New Zealand. Stämmer det?

Vi tänkte hyra husbil för att kunna förflytta oss enkelt. Någon som har förslag på firmor som hyr ut till ok pris? Regler för körkort på husbil? Skulle idiellt sätt hyrt en i Auckland och lämnat den på sydön.

 

Alla tips och förslag mottas med tack!

 

Mvh

O

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall till NZ för att besöka några vänner med familjen över jul och nyår.

Men det kommer säkert bjuda sig en del möjligheter för fiske med. Någon som kan ge tips och råd? Vi kommer landa i Auckland och åka vidare ned till sydspetsen på sydön. Vi kommer följa östkusten ned. Några fina platser på vägen? Vad skall man tänka på när man tar med utrustning? Hörde något om att all utrustning måste desinfiseras innan man får ta in det i New Zealand. Stämmer det?

Vi tänkte hyra husbil för att kunna förflytta oss enkelt. Någon som har förslag på firmor som hyr ut till ok pris? Regler för körkort på husbil? Skulle idiellt sätt hyrt en i Auckland och lämnat den på sydön.

 

Alla tips och förslag mottas med tack!

 

Mvh

O

Hej!

 

 

Några snabba svar som baseras på erfarenhet mestadels från sydön:

 

Jag har bra erfarenhet av Omega Car rentals. Rekommenderas. Standardhusbilarna får du köra på svenskt körkort. Har nog med storleken att göra.

 

Köp en guidebok för fiskevatten. John Kent har skrivit en bra sådan. South Island Trout Fishing Guide. Köp nu och läs in dig. Kul förberedelse!

Finns fina vatten typ överallt.

 

Tvätt av fiske/campingutristning gör du på flygplatsen när du kommer fram. Kryssa bara i att du har sådant med dig på ankomstpappret. Jag har alltid haft med flugor och det har inte varit några problem i tullen. Filtsulor är förbjudet.

 

Här är en länk till en artikel jag skrivit. Finns många tips för förstagångsbesökaren:

http://www.troutification.com/story/nz-rookies-part-1/

 

/Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använde klass 6 när jag var där, och det passade mig bra. Det är ofta lite vind där ner o då känns det bättre med en klass 6 tycker jag.

Jag körde med mörka linor men en del säger att det inte har någon betydelse för ser fisken lina så har du ändå kastat för långt o blir skrämd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...