Jump to content
Sign in to follow this  
Christoffer_W

Kustfiske efter havsöring - rätt grejer? Hjälp!

Recommended Posts

Jag har länge velat sätta ihop ett lite tyngre ”all-round-kit”…

Så efter att ha läst och läst och läst igen (hos leverantörer, på forum, osv.), gjorde jag till slut slag i saken och beställde ett spö från Fishline. Rullen köpte jag förresten förra året, och har knappt använt den än. Jag har väl inga förstklassiga grejor direkt, men mer tolererar nog inte min alltid lika knappa studentekonomi...

Jag vore nu mycket glad och tacksam, om ni visa män (och kvinnor!) ville berätta hur ni tror att det hela fungerar i kustfisket efter havsöring!

---

Spö: Guideline Exceed 9’ 6, # 7

Rulle: G Loomis Eastfork 7/8

Lina: Rio Mainstream Trout Lemon Green WF 7 F (Jag vet att detta är lite konstigt!)

---

1. Dels skulle jag uppskatta ett allmänt utlåtande. Hur tror ni grejerna fungerar ihop?

2. Är spöt lämpligt?

3. Rullen, klarar den saltvatten tro? Förutsatt att man sköljer och sköter den, såklart! Eller korroderar den lätt?

4. Linan, fungerar den till saltvatten? Jag har förstått att man bör använda sjunklina, och har funderat på Guidelines Coastal. Men går det att använda sjunktafs i kombination med flytlinan för att nå ner, kanske? Klarar förresten linan saltets påfrestningar?

Så: Vad tror ni? Ser alltihop galet ut, eller lär det fungera, åtminstone någorlunda?

Det fungerar hur bra som helst! När det gäller linval är det ju som alltid, helt beroende av när och var du fiskar. Men generellt är en intermediate-lina att föredra då den går ner lite under ytan och ger bättre kontakt. Coastal är ett grymt val, kör med den själv. Och visst går det köra med sjunktafsar. Inga problem.

/m

Fungerar säkert kanon. Själv fiskar jag i princip alltid interm eller sjunklina, men det funkar säkert med flyt också. Sjunktafs kan nog vara god ide om du vill komma ner lite.

Fungerar säkert kanon. Själv fiskar jag i princip alltid interm eller sjunklina, men det funkar säkert med flyt också. Sjunknas kan nog vara god ide om du vill komma ner lite.

Det blir säkert bra, om du tänkt fiska på sommarnätterna och i finväder kan du även komplettera med en femma.

Jag har fiskat med den rullen i många år,den är kanonbra,snygg och bra broms.Flytlina fungerar alldeles utmärkt, med en 5 fots intermediate polytafs som du sedan förlänger med något bra tippetmatrial.Tafsen kan du göra lite längre än spöt,gärna tio å en halv fot.Glömm inte att rengöra linan,och smörja den efter varje fiske.Flylinan blir gärna lite sträv i saltvatten,men sköter du den så fungerar den fint. :)

Stort tack för era svar!

Nu känner jag mig lugn, och ser fram emot havsöringsfisket.

(I framtiden - när plånboken tillåter - kanske jag investerar i en Coastal-lina dessutom :-) )

Jag har fiskat med den rullen i många år,den är kanonbra,snygg och bra broms.Flytlina fungerar alldeles utmärkt, med en 5 fots intermediate polytafs som du sedan förlänger med något bra tippetmatrial.Tafsen kan du göra lite längre än spöt,gärna tio å en halv fot.Glömm inte att rengöra linan,och smörja den efter varje fiske.Flylinan blir gärna lite sträv i saltvatten,men sköter du den så fungerar den fint. :)

Tack för svar!

När du skriver om tafslängden, "tio å en halv fot", menar du då inklusive polytafsen? Eller är det först polytafs, och sedan tio och en halv fots tafs (låter rätt långt...)?

Tio och en halv fot lät lite pretentiöst :)

Tar för givet att måttet han menar är inklusive Polytafsen...

Funkar säkert bra med Polytafs men jag föredrar en "vanlig"

Längd kan man alltid diskutera och gräva ner sig i optimala varianter. I praktiken brukar jag knyta på en slitspets så att hela tafsen - räknat från fluglinan - blir drygt en och en halv spölängd. Efter ett antal flugbyten är man snart nere i en tafs på enbart en spölängd. Då får man byta ut slitspetsen till en längre igen :)

Jag kör i princip uteslutande med flytlina. Det är ganska grunt vatten där jag brukar hålla till så jag förutsätter att en hungrig öring stiger till min fluga!

Klass 7 på spöt funkar säkert bra men för mig känns det overkill.

Byt ner dig några klasser när du blivit varm i kläderna. Kör med det du har ett tag så kommer du snart förstå vad jag menar.

ALLT förstörs av saltvatten, även linan. Du förlänger livslängden på både spö, rulle, lina och kläder genom att skölja med sötvatten

• Like 1