Jump to content

Christoffer_W
 Share

Recommended Posts

Jag har funderat på att införskaffa nya vadare, och överväger ett par såkallade andasvadare.

Men hur bra andas denna typ av vadare, _egentligen_? Jag tänker såhär:

1. Jag äger exempelvis en mycket avancerad friluftsjacka från Bergans, i (andas-)materialet dermizax. Den är i och för sig suverän på många sätt och vis, men andasförmågan tycker jag är starkt begränsad, i synnerhet en bit in på våren, under sommaren och tidig höst.

Jag misstänker att det är likadant med vadarna, eller vad är er erfarenhet, vid lite varmare väder?

2. Ett problem med mina nuvarande neoprenvadarna är att man svettas rejält i dem även när man står i det kalla vattnet; den fuktiga varmluften från kroppen kommer inte ut ur vadarna utan stannar på insidan.

Hur är det härvidlag med andasvadare? Borde inte varmluften kondenseras på insidan, i och med att just tyget (tvärtemot benen) kyls av i vattnet?

3. Dessutom bildar ju vattnet ett tryck och en barriär utanför vadarna. Kan verkligen varmluften pressa sig igenom detta?

Allt gott och tack för svar!

Christoffer W

Va du behöver är att lära att kle dig rätt.  Du måste ha ett riktigt underställ, starta med tex merino-ull, sän en fleece i riktig tjocklek.  Inga bomulls tröyor och jeans som underställ, ej häller shorts direckt i vadarna.  Du måste ha et underställ som transporterar fukt och et ytterplagg som isolerar.  På fötterna har du tjocka ullsockar direkt på bara fötter och inga sådana bomulls-strumpor.  Poengen är att transportera bort fukt och ha et lager som innehar mycket luft för isolasjon.  Sjölvfallet använder man ett tunnare lager isolasjon på varma sommardagar med varmare vatten.  Oansätt måste du ha et lager som transporterar bort fukt och et som isolerar för att unngå kondens.  3-lager gore-tex andas bättre änn 5-lager, men 5-lager är mer stryktålig änn 3-lager.  Jag har funnit att 3-lager passar bra til mitt laxfiske från kald juni-elv til varma sommardagar. (samma gäller för underställ på överkroppen under jackan)

• Like 1

Tack för svar!

Jodå, jag klär mig rätt under (bara avancerad syntet, samt merino – inget bomull!). Jag vet mycket väl hur lagren är tänkta att interagera sinsemellan (absorption och transport, isolering, skal). :-)

Inte desto mindre är det min mening, att såkallade andasmembran (Gore-tex, Dermizax, osv.) inte andas så väl som reklamen säger. I synnerhet när det blir lite varmare.

Och särskilt vid vadarbyxor, som ju används i vatten, som dessutom är avsevärt kallare än kroppen, misstänker jag att man kan stöta på problem (se punkter 2 o 3, kondens- och barriäreffekt).

Jag vill ju helst inte lägga ut stora pengar på något som inte ger önskad effekt, om nu det skulle vara fallet. Företagen vill ju kränga sina prylar, och överdriver såklart grejernas egenskaper som ett led i detta; frågan är bara hur mycket…

Men du har alltså inte upplevt dessa problem?

Visst har jag upplevd dessa problem, men inte när jag har använt rätt underställ.  Annat skal ochså nämnast att jag maskintvättar mina vadarbyksor och jacka varje annan vecka.  Om man fiskar i salt vatten eller mkt smutsigt vatten borde man nog tvätta oftare.  Efter mkt anvandning värkar det som om Gore-tex materialet mättast ut så at det inte andas lika bra som nytt.  På mina Simms Guide uppträder detta tilstånd efter ca 5 sommrar med ca 6 veckor fiske varje sommar,  altså efter ca 30 veckors hårdt laxfiske kan man betekna dom som uppbrukta.  Jag köpte mina första Simms Guide gore tex i 1996, men ochså haft andra vadare som reserv eller för kortare tids fiske i andra vatten.

Visst har jag upplevd dessa problem, men inte när jag har använt rätt underställ.  Annat skal ochså nämnast att jag maskintvättar mina vadarbyksor och jacka varje annan vecka.  Om man fiskar i salt vatten eller mkt smutsigt vatten borde man nog tvätta oftare.  Efter mkt anvandning värkar det som om Gore-tex materialet mättast ut så at det inte andas lika bra som nytt.  På mina Simms Guide uppträder detta tilstånd efter ca 5 sommrar med ca 6 veckor fiske varje sommar,  altså efter ca 30 veckors hårdt laxfiske kan man betekna dom som uppbrukta.  Jag köpte mina första Simms Guide gore tex i 1996, men ochså haft andra vadare som reserv eller för kortare tids fiske i andra vatten.

Hur tvättar du vadarna i maskin? Har aldrig vågat gjort det.

Ok, men då konstaterar jag att andasvadare verkar fungera bra! (Särskilt om man underhåller dem, samt använder tillbörlig typ av underställ.)

Stort tack för dina svar!

Det kan jag garantera. Fast "fel" andningsvadare + fel underställ och du har en kombo som blir lika svettig som ett par PVC/neopren :D

Hur tvättar du vadarna i maskin? Har aldrig vågat gjort det.

Det finns särskilda tvättmedel att köpa, för membrantextiler; har läst att vanligt tvättmedel riskerar täppa till membranen.

Exempelvis finns Nikwax Tech Wash ( http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=NIKWAXTECHWASH300 )