Jump to content

Intruders vs tub

Flugan85

Recommended Posts

Skall man tro Ed Ward i nån av Skagit Master så började de köra med Intruders inte för att det var den bästa flugan, den bästa var en liten maraboustreamer, utan för att de fick de mest brutala huggen.
De hade väl tröttnat på att få "mycket" fiskoch ville hellre ha den största,elakaste och som levererade de brutalaste huggen.

Fördelar: Brutala hugg och de är jäkligt tuffa ;)
Nackdelar: Färre hugg
På tub: Absolut, det går finfint.

Man selekterar de aggressivaste fiskarna. Det är faktiskt så att vissa av de som fiskar mycket får så många att de vill göra något speciellt. Varför flugfiskar vi om det ändå är så mycket effektivare att fiska med romsäckar eller plåt? Så varför vill Svenskar fiska med intruders då egentligen? Jag binder allt på tub.

Skickat från min GT-I8730 via Tapatalk

Edited by rensvind

Hur är det med själva riggen på intruderflugor? Att ha en stingerkrok några cm efter flugan alltså. 

Tänker mest på om krokningsegenskaperna eller saker i den änden av det hela har några fördelar gentemot tub?

Är som vanligt väldigt opåläst, men det lilla jag har läst har varit i stil med att det skulle bli bättre krokningsprocent och färre fiskar som bänder loss kroken mha skaftet gentemot vanlig krok. Minns dock inget om jämförelse med tuber...

Min ringa erfarenhet av ett par veckors stålhuvudfiske visade då att det var mycket bättre med vanliga relativt små laxtuber (gärna med nåt blått i) än med diverse disktraskeartade intruders både vad gäller antal och storlek på fisk.  Även de största o ilsknaste hanfiskarna i tiokilosklassen togs på normala tuber för oss. Men visst det var knappast vetenskapligt upplagt och vi fiskade ju klart mindre med intruders än med vanliga tuber. Det känns ju dessutom mer som "riktigt" flugfiske med vanliga tuber än de där åbäkena men var och en blir väl salig på sin tro.

• Like 2

Hur är det med själva riggen på intruderflugor? Att ha en stingerkrok några cm efter flugan alltså. 

Tänker mest på om krokningsegenskaperna eller saker i den änden av det hela har några fördelar gentemot tub?

Är som vanligt väldigt opåläst, men det lilla jag har läst har varit i stil med att det skulle bli bättre krokningsprocent och färre fiskar som bänder loss kroken mha skaftet gentemot vanlig krok. Minns dock inget om jämförelse med tuber...

tuben riggar man med stingerkrok så det är väl inga problem? Jag sätter kroken där jag vill ha den helt enkelt. Men man kan inte fjösa med tafsmaterialet, det ska vara styvt och tjockt!

Det hävdas att fisken kan bända sig loss från långskaftade krokar och att en liten stinger är bättre, men jag vet inte. Beror nog mer på hur man tar fisken än krokens beskaffenhet skulle jag tro. Samma sak där, inget fjös. Korken ska knarra annars mesar man och fisken bygger mjölksyra.

Edited by rensvind

Min ringa erfarenhet av ett par veckors stålhuvudfiske visade då att det var mycket bättre med vanliga relativt små laxtuber (gärna med nåt blått i) än med diverse disktraskeartade intruders både vad gäller antal och storlek på fisk.  Även de största o ilsknaste hanfiskarna i tiokilosklassen togs på normala tuber för oss. Men visst det var knappast vetenskapligt upplagt och vi fiskade ju klart mindre med intruders än med vanliga tuber. Det känns ju dessutom mer som "riktigt" flugfiske med vanliga tuber än de där åbäkena men var och en blir väl salig på sin tro.

visst är det så. Man behöver egentligen inget annat än en svart/blå och en rosa i modest storlek vid normala förhållanden. De som påstår sig veta hävdar att stora intruders triggar våldsamma hugg och det är just det man är efter. Men de killarna fiskar också där det går bra och efter ett tag tröttnar de helt enkelt på att bara hiva fisk efter fisk, de vill ha en extra dimension. Det är ju precis som: spinnfiske vs flugfiske och streamer/nymph vs torrfluga. Man vill ha något mer än bara en jävla massa fisk.

Men som sagt, vem i Sverige får så inihelvete mycket lax och havsöring att de börjar experimentera med att få till ett roligare hugg, tex hur många fiskar strikt med torrfluga efter lax/havsöring för att det helt enkelt är så mycket roligare när en fisk väl tar?

Till större flugor, ex vårkusar gillar jag intruders bunden på Waddington Shanks bättre än på tub. Man kan fästa shanken i en öggla vilket ger den mer rörelse än en tub. Den sjunker fint utan att vara tung eller jobbig att kasta. Kroken kan ju lätt bytas. Enkelkroken som hänger efter i ex FireWire öggla. krokar fint. Ibland fäster jag kroken direkt i öglan på shanken. Många fördelar på större flugor. På mindre flugor finns det väl ingen anledning att binda på Waddington. Då kör man väl krok eller tub? Intruders vs vanliga tuber beror säkert på vilken situation. På vår fisket gillar jag iaf Intruder på Waddington Shank. Sen har jag väl fiskat för lite för att kunna hävda vilket som skulle fungera bäst. :)

Edited by Bobbilon

tuben riggar man med stingerkrok så det är väl inga problem? Jag sätter kroken där jag vill ha den helt enkelt. Men man kan inte fjösa med tafsmaterialet, det ska vara styvt och tjockt!

Det hävdas att fisken kan bända sig loss från långskaftade krokar och att en liten stinger är bättre, men jag vet inte. Beror nog mer på hur man tar fisken än krokens beskaffenhet skulle jag tro. Samma sak där, inget fjös. Korken ska knarra annars mesar man och fisken bygger mjölksyra.

Det har du så klart rätt i, tänkte inte så långt.

• 7 months later...

Hehe, tappade tråden under läsningen ;)

Tycker det låter konstigt bara att man genom att fiska med intruders selektivt bara fiskar på de aggressivaste fiskarna!

Låter som säljpropaganda för mig men med det sagt så kan jag även säga att jag aldrig heller varit på andra sidan Atlanten och fiskat;)

Drog parallellen från det till våra förebilders bilder,frödintuber osv. Mina egna flugor blir mer och mer avskalade för varje år som går och inte kan jag säga att jag får mindre fisk för det.

Och nu var jag off topic igen:p