Hoppa till innehåll

Ny till flugfiske!


biglemao

Recommended Posts

Hejsan! Jag är helt ny på det här med flugfiske. Jag har hittat en gammal ask med massor utav flugor på vinden hemma hos mig och nu försöker jag identifiera flugorna i den. Jag har fått koll på de flesta men dessa har jag problem med. Vad är dessa flugor för några och vad används de till? :)

 

Tack på förhand!

 

 post-17094-0-80428800-1397495123_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag är helt ny på det här med flugfiske. Jag har hittat en gammal ask med massor utav flugor på vinden hemma hos mig och nu försöker jag identifiera flugorna i den. Jag har fått koll på de flesta men dessa har jag problem med. Vad är dessa flugor för några och vad används de till? :)

 

Tack på förhand!

 

 attachicon.gif20140414_185914.jpg

 

 

Någon gammal våtfluga, E-12 torrfluga och Montana. Används till o lura öring, harr o regnbågslax tex :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag var tvungen att fiska torrt, (som om jag skulle behöva bli tvingad till det). ;)

Och bara få fiska med en fluga.

Då blev det såhär:

Jag skulle leta lite spakvatten i strömmar, eller lä-vikar i sel eller sjöar och köra små shuttlecoks.

Men det är ju jag det. ;)

Muddler minnow djupt fiskad slår nog mitt tips 7 dar i veckan.

Muddlern kan nog vid närmare eftertanke vara världens bästa allround-fluga.

(Men att ta en på torrt känns lite skönare.) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste tillägga att flugfisket är mycket större än ett halvdant tips från en snart 50-årig, lite dåligt uppdaterad forumkompis. ;)

Väder, vind, ljus, månfas, vattenstånd, vattentemp mm spelar också in.

(Men när du är igång och börjar se mönster och drar egna slutsatser som ibland funkar. Då börjar det bli riktigt roligt).

Hoppas att du står ut med bomturerna och har tålamod, då har du nåt riktigt mysigt att se fram emot.

God tur Fysikjanne! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste tillägga att flugfisket är mycket större än ett halvdant tips från en snart 50-årig, lite dåligt uppdaterad forumkompis. ;)

Väder, vind, ljus, månfas, vattenstånd, vattentemp mm spelar också in.

(Men när du är igång och börjar se mönster och drar egna slutsatser som ibland funkar. Då börjar det bli riktigt roligt).

Hoppas att du står ut med bomturerna och har tålamod, då har du nåt riktigt mysigt att se fram emot.

God tur Fysikjanne! :)

Okej! Tack för alla tips, skönt att få lite konkreta svar iallafall! Jag ska ut hela nästa vecka, jag kan rapportera hur det går! :) ska pröva dina tips iallfall! Tack så mycket :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...