Hoppa till innehåll

Problem med framkastet


Lysmasken

Recommended Posts

Hej! Jag dras med ett återkommande problem/fel i min kastning, speciellt när jag använder torrfluga (i mitt fall =lätta klasser på utrustningen).

Som ämnet skvallrar om handlar det om framkastet, framförallt i slutfasen när slutet på linan och tafsen skall rulla över. Den sista biten av det övre benet har en tendens att kollapsa/wobbla i både höjd- och sidled. ibland så mycket att flugan hakar tag i det undre benet (vilket såklart orsakar trassel och en redigt hopplös presentation).

Är detta ett resultat av något "typiskt" kastfel eller kan det vara en kombination av många småfel?

Får kanske be om hjälp av någon instruktör men jag tänkte börja här för att se om det kanske finns en quick-fix då problemet är väldigt isolerat till övre benet/linslut och tafs i överrullningen.

Min spontana tanke har varit att tafsbutten varit för klen. Använder ca en meter 0.40-0.52 innan den taperas av, vilket jag tycker borde räcka för att överföra kast-energin vidare ut till tafsen?

Någon som har erfarenhet av samma problem och eventuellt några tips på vad som kan vara orsaken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte precis starta en tråd om samma problem, men jag hakar på här om det är ok. Har fiskat i mer än 25år och kommer inte ihåg om jag alltid haft detta problem men nu de senaste åren känns det som att det blivit värre och det uppstår oftast när jag försöker kasta långt vid sjöfiske. Taftsen och linspetsen kolapsar och rullar inte ut rakt utan kommer lite i sidled vilket resulterar i att jag hela tiden får dra in ett par meter lina för att sträcka tafsen, vilket är väldigt kul då man fiskar på vak :angry:

Har också alltid haft problem med att flugan hakar i linan och det händer inte bara i själva utlägget utan kan inträffa tidigare i kastet, speciellt när det vakar och man blir lite ivrig eller om det är träd eller buskar bakom som man är rädd att fastna i.

Finns det någon som har kastkurser i södra dalarna? Skulle vara väldigt nyttigt känner jag att kasta med någon som kan rätta till ens fel i tekninken, vilket troligtvis är väldigt många.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märkte en markant skillnad av staffans råd att bara ta i jämnare och verkligen fokusera på acceleration.

Som du säger thomas får jag ofta dåligt sträck/kollaps på tafsen just på längre kast mot vakande fisk, tror det har mkt med ivrighet att göra - att man medvetet omedvetet tar i lite extra när man vet att kastet skall bli lite längre ("nu gäller det!" känslan).

Försöker att bli av med detta nu med lite längre stroke och mindre kraft när kasten blir längre, framförallt när fisken vakar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis Lysmaske. Längre stroke och en lugn kaströrelse kan göra susen. Att ta i för mycket i leveransen pajar många kast, ger tailar eller andra fel, och lyckas man hålla igen då går det i regel mycket bättre.

Träd eller buskar bakom kan göra att man "creepar", dvs tjuvstartar framkastet innan linan har rullat ut. Detta kan också ge en tailing loop, speciellt i kombination med ett för kraftfullt leveranskast. Testa att "drifta" för att slippa creep. Efter stoppet i bak lyfter du handen lite uppåt och bakåt. Då förlängs kaströrelsen och risken för tail minskar.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ofta kan det gå skapligt i början av fisket då jag inte tänker så mycket på hur jag kastar men sen när tafsen inte sträcker som jag vill så börjar jag tänka på att kasta bättre, och då går det ännu sämre! Det kanske kan vara just det att jag då börjar ta i mer i vlijan att komma långt och sträcka tafsen, medans jag i början var mer avslappnad och bara njöt av att få fiska.

Ska man lägga lika mycket kraft i hela kastet och inte trycka på mer i sista utlägget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märkte en markant skillnad av staffans råd att bara ta i jämnare och verkligen fokusera på acceleration.

Som du säger thomas får jag ofta dåligt sträck/kollaps på tafsen just på längre kast mot vakande fisk, tror det har mkt med ivrighet att göra - att man medvetet omedvetet tar i lite extra när man vet att kastet skall bli lite längre ("nu gäller det!" känslan).

Försöker att bli av med detta nu med lite längre stroke och mindre kraft när kasten blir längre, framförallt när fisken vakar :)

 

 

Jämn acceleration i kombination med sen rotation fixar sträcket på tafsen och du slipper att linan och tafsen hakar i varandra. Skulle inte det hjälpa så öppna kastvinkeln lite, den ska alltid justeras till spö, massan på linan och din acceleration.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Bara ett litet tillägg.

 

Tar man i för mycket, samt tidigt, så reser sig linbågen och blir stor med följd att den inte sträcker utan

faller mer ihop som en liten slingrande hög. Ett mycket vanligt fel.

Sidoslängar kan bero på mkt som en vridning av handleden antingen höger eller vänster. Många vill gärna kolla

bakåt vilket kan få tendens att man vrider kroppen något.

Bra är om man kan hålla ganska löst om korken då tar man bort lite av effekten från handleden.

 

I övrigt har Staffan svarat på det mest elementära.

 

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ofta kan det gå skapligt i början av fisket då jag inte tänker så mycket på hur jag kastar men sen när tafsen inte sträcker som jag vill så börjar jag tänka på att kasta bättre, och då går det ännu sämre! Det kanske kan vara just det att jag då börjar ta i mer i vlijan att komma långt och sträcka tafsen, medans jag i början var mer avslappnad och bara njöt av att få fiska.

Ska man lägga lika mycket kraft i hela kastet och inte trycka på mer i sista utlägget?

 

Det är ofta här som det skiter sig att man vill ge lite extra i utkastet. Risken är att man får en spötoppsdip som sedan reser sig och

omvandlar det i slutänden till en tail. Ta inte i i sista kastet utan låt linan bara flyga ut.

Prova och se vad som händer.

 

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ofta här som det skiter sig att man vill ge lite extra i utkastet. Risken är att man får en spötoppsdip som sedan reser sig och

omvandlar det i slutänden till en tail. Ta inte i i sista kastet utan låt linan bara flyga ut.

Prova och se vad som händer.

 

//Christer

Jag har tänkt prova detta men inte fått tid till det bara, men nu på fredag ska jag gå på en kastkurs så förhoppningsvis får jag min dom då:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade dessa problem fram till för ett par veckor sedan då jag äntligen fick tummen ur och tog min videokamera och en termos kaffe till närmaste fotbollsplan i finvädret. Jag hade aldrig räknat med att kunna identifiera och korrigera några vanliga typfel så pass snabbt som det ändå har gått. 

 

Jag hade creep, för tidig rotation i framkastet, för tidig kraftisättning, sänkte spötoppen för tidigt och tog i för mycket i just sista utkastet osv. Allt detta var väldigt lätt att se när man väl fick det på film och kunde kika om och om igen. Nu kommer aldrig tafsen flygande i en bredsida längre och min "comfort zone" är förflyttad 5,6,7 meter längre bort (läs jag kom inte särskilt långt innan...).

 

Vill understryka att jag inte försöker påstå att jag blivit någon kastgud utan bara att det fanns en hel del lågt hängande frukt som jag tidigare varit helt omedveten om  :huh:

Redigerad med Andreas89
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som en sen tail. Jobba med jämn acceleration, inget knyckande, och justera kastvinkeln. Fundera också på det där med sen rotation, det är alltid bra.

 

Hej

 

Jag har googlat runt på det här med "sen rotation" och har förstått att det är något man ska jobba på. Men jag har inte förstått om det är något bra eller något dåligt.

Jag hade inbillat mig att man ska ha lika mycket rotation som translation under hela kaströrelsen men här får jag en känsla av att rotationen idealt ska komma så sent som möjlig i rörelsen.

 

// Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också fått bättre utlägg efter att jag läst denna tråd, har aldrig förstått riktigt varför jag får tailling loops samt varför utkaftet jämt fallerar. Nu jobbar jag mer med att försöka hålla en stadig acceleration i kastet samt att inte ta i vid utlägg och jag kommer mycket längre än förut.:) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har googlat runt på det här med "sen rotation" och har förstått att det är något man ska jobba på. Men jag har inte förstått om det är något bra eller något dåligt.

Jag hade inbillat mig att man ska ha lika mycket rotation som translation under hela kaströrelsen men här får jag en känsla av att rotationen idealt ska komma så sent som möjlig i rörelsen.

 

// Martin

 

Jag fyller på lite och är nyfiken på hur pass definierad den sena rotationen bör vara enligt experterna?

 

Senaste gångerna jag varit ute och kastat har jag märkt att man kan sätta in en "kick" och nästan göra en snärt med handleden precis när man roterar spöt i slutfasen, och få en riktigt spetsig och snabb loop som följd. 

 

Jag har alltid tänkt "smooth acceleration to a stop" och fått hyggliga loopar som den övre i bilden nedan. För att få den där spetsiga saken i den undre bilden känns det snarare "smooth acceleration till distinkt! handledsrotation, Stop!"?  :wacko:  Någon som känner igen det hela? Resultatet blir kanon men det känns som att man har gått lite ifrån det här man alltid läst om att använda så lite kraft som möjligt och vara smooth genom hela rörelsen  ^_^

Efficient-Loop-Shapes.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Andreas89, du är helt rätt ute. Precis på slutet kan du lägga till hur mycket kraft du vill men det måste verkligen vara precis på slutet. Kicken du talar om beskrivs av andra som att sprätta iväg en spindel på spötoppen (för att få den att flyga iväg så långt bort som möjligt) eller att sprätta bort vatten/färg från en målarpensel. Power snap kallas det av en del.

Bra bild det där och grattis till framgången.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...