Hoppa till innehåll

Tarpon, fiskeresa, tips?


Recommended Posts

Hej!

 

I sommar gifter jag mig. Det blir ju suveränt. Men pga fisket i sommar och höst kan jag inte åka iväg på en bröllopsresa förrän till jul. Vi ska åka på en resa som både jag och frugan njuter av. Vad kan bli bättre än att åka till ett ställe där solen skiner och frugan kan njuta av sol bad och god mat. Jag njuter också men passa på att uppfylla min dröm att fiska tarpon med fluga.

 

Jag har ingen aning/koll på vart man ska åka eller hur man bokar den här typen av resor. Vad ska man tänka på? Utrustning finns som jag kan ta med men det vore bekvämt om man kunde hyra.

 

Alla tips mottages. Kraven är:

 

Perioden ska vara i December. Turistvänligt. Gärna guide.

 

Känner ni till något så får ni gärna lämna kontakt uppgifter, länkar osv.

 

Ha det!//

 

Wilson

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

December är väl inte direkt högsäsong för Tarpon på någon av de destinationer jag provat, all större Tarpon kommer senare, men för en sådan resa som du pratar om skulle jag nog föreslå Kuba. Var där i mars och lyckades efter lite trixande komma i kontakt med ett hotell i Playa Larga, som för att förenkla hette "Hotel Playa Larga", där de kunde ordna guide för fiske i Las Salinas. Jag har tyvärr inte kontaktuppgifterna kvar, men  det är det här. Jag fick hjälp av en turistbyrå i Havanna, men det var bara för att jag inte hade hittat på det innan jag lämnade Sverige. Utrustningen måste du dock ha med dig själv.

Fiskade två dagar; första dagen var det Bonefish, andra dagen Tarpon & Permit. Fångsten får anses som riktigt duglig: 15 st Bonefish med en topp på c:a 2.5 kg och fem Tarpon kring tio kg. Sju drillade och tappade Tarpon med en topp kring tjugo kilo. Skulle föreslå att ni lägger några dagar i början i Varadero, som är väldigt turistvänligt, för att sedan lägga några dagar i Playa Larga (också relativt turistvänligt, men inte så mycket annat att göra än fiske, sol och bad.

Annars är Belize väldigt trevligt  :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hej

Ja vet att det är en gammalt tråd men.......

Jag (vi)har planerat en resa till Kuba i mitten av april. Har pratat med en gubbe som driver en fiske butik i Malmö. Enligt honom man får inte fiska i Kuba utan fiske guide(han har inte varit där å det har han hört av kunder som har fiskat i Kuba). Det låter lite mindre troligt i mina öron.

Jag är tacksam för allt info å tips om flugfiske i Kuba så som reglar, platser, boende, o.s.v.

Med stort tack på förhand

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja vet att det är en gammalt tråd men.......

Jag (vi)har planerat en resa till Kuba i mitten av april. Har pratat med en gubbe som driver en fiske butik i Malmö. Enligt honom man får inte fiska i Kuba utan fiske guide(han har inte varit där å det har han hört av kunder som har fiskat i Kuba). Det låter lite mindre troligt i mina öron.

Jag är tacksam för allt info å tips om flugfiske i Kuba så som reglar, platser, boende, o.s.v.

Med stort tack på förhand

 

Jag har också läst på en hel del ställen att DIY fisket är förbjudet på Kuba. Vet dock inte vad som hände om man fiskar ändå eller vad en guide kostar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt tarponfiske kräver guide och båt, fisket är kontrollerat och priserna är höga på grund av det. Du kan inte fiska tarpon på "egen hand".

Tack för svaren.

 

Tjuvfiske i Kuba? nejjjjjjj :o

 

Jag kan förstår att tarponfiske är reglerade precis som laxfiske här hemma. Jag undrade om man t.ex, vifta med spö på stranden  efter bonfish måste man ha en guide vi sida.

Över huvud taget är allt fiske å över allt är reglerad eller vis fiskarter å platser?   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag läste att någon skrev Cuba, tog sen för givet att du skulle till Cuba, jag läste lite dåligt..

 

Jag vet att folk gått och fiskat vid hotellen på Cuba efter t.ex. bonefish, men vet inte man får göra det längre. Är det tarpon du är ute efter så måste du dock ha guide, mest för att kunna ta dig till platser där det finns tarpon, som inte ligger vid hotellen. Kolla med några av företagen som säljer fiskeresor till Cuba.

 

Kolla här: www.gocubafishing.com eller på någon av de andra entreprenörernas sidor som också håller till på Cuba. Skicka dom ett mail och fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej

Lite om Kuba och fiske DIY. Det är lite som här hemma man får fiska över allt. De flesta bättre fiske vatten ligger i naturreservat eller nationalparken, vilken kräver guide för att kunna och får fiska där.

Guiderna är statligt anställda, så det är ingen ide att anlita guide på egenhand(det räknas som svartjobb). Det finns flera bolag som man kan kontakta, jag använde Eqtor. Prisarna är lite olika men inte mycket.

Att fiska Tarpon, Bonfish, Permit i Kuba.

Det dyraste sätt är att köpa fiskepaket (kanske bekvämare). Det billigaste är att åka ditt och bocka en fiskeguide på plats hos nån av de bolag som finns där, ofta i Havanna har de sina konturer tex. Marina Hemingwi är en av de platser man kan hitta de(turist info finns på alla hoteller).

Boende; kan man bo på hotell eller Casa particular(bed&breakfast)  Kubaner som har byggt till sitt hus och hyr ut det till turister. Casaparticolar är mycket vanligt och finns gotom i alla de byar och städer som är nära stränder. Boende på en Casaparikolar kostar 29 cuc ink, frukost (ca 290 kr) per rum som är ofta med två sängar. Hotell  kostar 2 till 4 ggr mer.

 

exampel på casaparticolar 

post-11286-0-46872900-1431366228_thumb.jpost-11286-0-47809000-1431366396_thumb.jpost-11286-0-69768700-1431366440_thumb.j

Det är bilder på 

LA ESTRELLA

norgia@nauta.ca

(53)42-363772

 

i Caibarian som är närmast till cayo Santa Maria en bra tarpon och permit vatten.

 

post-11286-0-33276900-1431367104_thumb.j

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...