Jump to content
Sign in to follow this  
Troutbum

Redingtod Form övnings spö

Recommended Posts

Idag var jag till Capricorn en sväng för att handla lite och lämna in mitt sagespö för byte av linförar ring.
Efter jag snackat en stund med Lasse så visade han en skoj pryl som jag inte sett förr.

Det var ett Redington Form övingsspö. Spöt är 5fot långt och helt utan rullfäste, har en till spöt specialtillverkad Rio lina på ca 9m med integrerad tafs och garnbit.Tanken med spöt är att kunna öva på sin teknik och precision och som Redington säger "Komma i form". Nästan så den går att använda inomhus men då skall man nog ha ett rätt stort vardagsrum, bäst är nog utomhus på gräsmattan.

De första kasten var lite ovant eftersom spöt var så kort och mjukt men efter ett par kast så var det inga problem, riktigt skoj var det att kasta.

Vet inte om den kan ses som ett seriöst träningsredskap men den passar nog perfekt att ha lite roliga kast tävlingar med sina kompisar på grill festen, kanske ännu roligare efter några öl :lol:

Även perfekt för att introducera flugfisket för barnen eller frugan

Eftersom det bara kostar 400 så funderar jag på att köpa ett till min son som är fem år.

Sökte på forumet men hittade ingen info om detta.

21197995-origpic-0f23fe.jpg

Edited by Eson

Detta är väl ingen nyhet direkt?

Det har väl funnits liknande verktyg ute på marknaden i några år?

Det roliga här är ju att det är en fluglina istället för som tidigare en garnlina med ett tjockare garn som tafs.

Jag har ett sånt spö nånstans, Echo.

Echo MPR är nog den vanligaste av de där men även Orvis har en. De är riktigt bra att öva med. Mina rollkast hade inte varit som de är utan MPR:en.

Från telefon.

Echo MPR är nog den vanligaste av de där men även Orvis har en. De är riktigt bra att öva med. Mina rollkast hade inte varit som de är utan MPR:en.

Från telefon.

Jag använde mitt MPR mest till att trimma min fd´s katt med, han hade jättekul men jag lärde mig inte att rolla ;)

Jag använde mitt MPR mest till att trimma min fd´s katt med, han hade jättekul men jag lärde mig inte att rolla ;)

Jo med en katt skulle det vara ännu roligare... Fast den kommer mest till sin rätt under vintern när det ändå inte går att fiska eller kasta. För tillfället känns den mest fisig.

Från telefon.

Jo med en katt skulle det vara ännu roligare... Fast den kommer mest till sin rätt under vintern när det ändå inte går att fiska eller kasta. För tillfället känns den mest fisig.

Från telefon.

Katten?

Katten?

Nä. Fast den enda katten jag haft var rätt fisig när han blev gammal.

Från telefon.

Nä. Fast den enda katten jag haft var rätt fisig när han blev gammal.

Från telefon.

Hade en kattunge som fes varje gång jag tryckte ett finger i magen på den, fan vad den lilla 10-.veckorsrackaren stinkte!  :P

Hade en kattunge som fes varje gång jag tryckte ett finger i magen på den, fan vad den lilla 10-.veckorsrackaren stinkte! :P

Du behövde väl inte trycka den på magen hela tiden? ;)

Du behövde väl inte trycka den på magen hela tiden? ;)

Jo, min flickvän låg bredvid i sängen och jag såg situationen som " egenfis" (eftersom det var jag som tryckte), alla

vet ju att egen fis luktar gott så det var hon som led mest ;)

Är det nån som råkar har sett detta säljas i butik i Stockholm? Fiskarnas Redskapshandel/Naturkompaniet i Sickla har tidigare haft men skulle inte ta hem fler.

Stockholms Flugfiskecenter har Echo MPR. Kostar 500-600.

Från telefon.

Stockholms Flugfiskecenter har Echo MPR. Kostar 500-600.

Från telefon.

Tack, jo, jag har sett det men vill ha Redingtonen... Jag gillar det bättre.

Visste inte att du var så kräsen. ;). Jag har en Reddington på gång själv, hade en garderobsolycka med MPR:en.

Från telefon.

Haha, det visste jag knappt själv heller... ;-)

Jag tyckte Redington kändes bättre med den "riktiga" linan men ur övningssynpunkt är de säkert lika bra. Var har du beställt ifrån? Capricorn?

Jag tyckte Redington kändes bättre med den "riktiga" linan men ur övningssynpunkt är de säkert lika bra. Var har du beställt ifrån? Capricorn?

Jepp, därifrån. Den är ju lite billigare och lite kortare vilket känns bra. Med MPR:en har jag skrapat toppöglan i taket ganska många gånger.

Och det är kul att testa nåt nytt.

Från telefon.

Vad för klass är det på spöt ? Hade vart skoj å testa hur det fiskar ... :)

Snyggt! Ser ändå gött ut :D

Ja, faktiskt!! Jag har lagt in en order nu så jag kanske tvingas testa... Får hoppas inget grövre kliver på bara! Hehe

He vadå, hoppas nått grövre kliver på! Då får man ju testat sina skills ordentligt :D är sugen själv

He vadå, hoppas nått grövre kliver på! Då får man ju testat sina skills ordentligt :D är sugen själv

Nu sår du frön hos mig... Om man lyckas vända över en Bauer-fluga så kan det ju bli riktigt intressant! Hehe :-)

Jag har gjort om min lina på form få jag kan fiska med det. Tänkte testa till sommaren skall bli sjukt intressant