Hoppa till innehåll

Fly fisherman's playground - Trutfiske på Nya Zeeland


jacce1

Recommended Posts

Flugfiske på syd-ön i Nya Zeeland, flugfiskets paradis för trutar/öring. Under två månader flugfiskade jag (Jacob) tillsammans med Fredrik Sundberg och Markus Mossberg i kristallklara vatten och underbar natur efter öring och regnbåge (och även en del med tysken Alexander Fahrion och norsken André Pedersen). 
   Vi är nog alla helt eniga om att vi fick ett minne för livet utav vår upplevelse där och att vi alla vill... ska tillbaka!
 
Här är min film ifrån vår resa! Glöm inte att sätta på i HD-kvalité :D

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Härligt! Vilken av öarna har ni tänkt besöka och några särskilda vatten som ni vet att ni tänkt ta er till redan nu? :) 

Låter härligt med ett helt år Tribal_Tech.

 

Vi kör ofta med kläckande wollybugger och helst presenterar vi dessa på land så öringen har chans att slippa en fight och istället kan releasas direkt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kommer att bo och jobba i Auckland, så främst fiske på nordön. Givetvis kommer jag också ta mig ned till sydön, men tyvärr inga längre fisketurer dit.

Just nu är det kustfisket i Auckland jag är mest sugen på efter Kahawai, verkar vara en fantastisk sportfisk! Har ni testat det?

Mvh Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte illa CKY! Hört talas om den, att det ska vara en av världens vackraste platser och hade själv tankar om att åka eller gå dit i etapper när vi var där nu senast. Det blev aldrig. Men du har varit där innan, i Roaring lion? Antar att du också tycker den är fin då det är din favorit flod. Det jag fick höra som fick mig att avstå lite var att det är mycket folk där. :) Kommer du annars mest hålla till på norra sydön? eller hela? 

 

Okej Tribal_Tech :) Jag har själv aldrig varit på nordön (bara mellanlandat i Auckland på vägen till Christchurch), haft vänner som varit där. Hoppas du skriver någon typ av blogg eller dagbok här på edge så man kan följa ditt fiske där och även ut till kusten. Jag själv prova aldrig på det, en jag fiska med på NZ hade gjort det och han tyckte det var riktigt kul, så du har nog mycket att se framemot ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer i att det nästan var overkligt :) 

 

Jag var där i lite mer än två månader medan Markus (som jag fiskade mest med) var där i cirka en månad. Vi båda åker dit nu efter nyår igen och ska då vara där i ca tre månader. Jag åker med min flickvän medan han åker med två av sina fiskepolare hemifrån, vi kommer ses för att fiska ibland, ska bli förjäkla roligt att få komma dit igen! :D Och förhoppningsvis kanske det går ännu bättre nu då vi har mer erfarenhet och vet av några ställen som är riktigt heta som vi inte hann lägga så mycket tid vid. 

Sammanlagt var vi nog kring 30olika vatten förra gången. Något som även bör sägas är väl att vi såg bra fisk i alla vatten. Nya Zeeland är en dröm. 

 

Haha Colbas... Det var så att det var jag som filma och spotta fisken åt Markus, tappade fisken för några sekunder och när den sedan tog flugan så aggressivt hoppade jag till av rädsla/mothugg ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!


Snart bär det av mot NZ!
Har packat ner rullar och fiskeväska med verktyg, lämnar spön (pga platsbrist) och flugor hemma.
Tänkte köpa ett billigt #5 och #8 spö där nere, typ guideline exp4 eller liknande. Eller så letar jag på trademe efter ett bra begagnat, lär finnas en del i Auckland om man har lite is i magen.

 

Jag kan starta en tråd här på edge och uppdatera er med hur mitt fiske går, men som sagt kommer det nog "tyvärr" bli mest kahawai fiske kring Auckland, iaf inledningsvis.
Ni får höra av er när ni kommer ner, så kan man kanske träffas för lite fiske. Vore kul att fiska med någon/några på sydön som har lite erfarenhet!

Jacob, skulle du vilja höra med din kompis som fiskat Kahawai och lite tips på utrustning eller tekniker? Eller har han rent av fiskat i Auckland kanske han har koll på fiskeplatser?
 

Mvh Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer i att det nästan var overkligt :)

 

Jag var där i lite mer än två månader medan Markus (som jag fiskade mest med) var där i cirka en månad. Vi båda åker dit nu efter nyår igen och ska då vara där i ca tre månader. Jag åker med min flickvän medan han åker med två av sina fiskepolare hemifrån, vi kommer ses för att fiska ibland, ska bli förjäkla roligt att få komma dit igen! :D Och förhoppningsvis kanske det går ännu bättre nu då vi har mer erfarenhet och vet av några ställen som är riktigt heta som vi inte hann lägga så mycket tid vid. 

Sammanlagt var vi nog kring 30olika vatten förra gången. Något som även bör sägas är väl att vi såg bra fisk i alla vatten. Nya Zeeland är en dröm. 

 

Haha Colbas... Det var så att det var jag som filma och spotta fisken åt Markus, tappade fisken för några sekunder och när den sedan tog flugan så aggressivt hoppade jag till av rädsla/mothugg ;)

Underbart med inlevelse!

 

Får man vara så fräck och fråga efter lite prisuppgifter? får gärna PMa om du inte vill skrika ut till alla hur rik du är :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter bra! :)

Du kan säkert hitta info ifrån det fiske han hade på skitenlevererar.wordpress.com , vet att han lagt upp bilder från sitt NZ fiske, både öring och kahawai. Är inte helt säker på om det var nordön eller norra sydön han fiskade kahawai på, men det står alldeles säkert på hans sida jag länka. Har för mig han fiskade kahawai där i slutet av 2013.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt handlar om vad man väljer att lägga pengar på och hur man vill leva Colbas ;) Sedan har jag inga fasta utgifter när jag väl åker (ingen hyra av lägenhet och har heller ingen mobil exempelvis).

NZ resan behöver inte bli särskild dyr alls. 

 

På nz var jag 2 och en halv månad. (var i USA en månad och Fiji några dagar innan min fiskeresa på NZ) Bilhyra om man är två går nog på ca 7000per person å då får man gps och full försäkring för det tiden. Plus bensin, där kostnaden blir beroende på hur mycket man kör givetvis. Vi var bara på sydön men körde ca 800mil. Fram å tillbaka dit vädret var som bäst och förutsättningarna de bästa. Jag bodde i bilen alla nätter förutom fem som jag tog in på hostel på för ca 125-150kr(skönt med varm dusch och säng). och så tillkommer maten för de dagar (handla på pak n' save exempelvis). Vi åt på pizzahut, fem dollar (25kr) pizza varje gång vi passera ett sånt ställe eller burgare. annars åt vi på triangiaköket. Är flygbiljetten som kostar mest. Markus som åkte T/R ifrån sverige betala "bara" ca 9000 tror jag. Så ja, jag skulle nog tro att ifall man ska vara borta i 2,5månader så mellan 20-25-30 kanske. beror ju helt å hållet på hur man vill leva när man är där och om man vill göra annat. sedan kan man ju köpa på sig en massa flugor där också å är man kass på att kasta så kan man ju förlora några haha...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...