Hoppa till innehåll

Lofsdalen i mitten av juli


Recommended Posts

Ska du fiska i lofsån ska du inte hålla till på Glöte Lofsdalens område då den biten ofta är näst intill torrlagd. Glötan är fin. Både harr och öring men liten fisk. Sök dej mot Linsell och ljusnan ist om du ska fiska i strömmande vatten. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej! Gav upp Lofsdalen för tio år sedan då jag tyckte att de mer satsade på de som ville fylla frysen vid pimpelfiske än vi som var sportfiskare. Menar inte kategoriskt att detta betyder flugfiske utan mer att man respekterar sin fångst, vad gäller antal och vikt. Ta inte upp mer än vad som kan bli en trevlig måltid under fiskeresan! Är lite nyfiken, är det en bättre inställning i dag? Finns det bra vatten för flugfiske? Tillbringar fortfarande mycket tid i närliggande områden, men där har man bättre regler och hänsyn till fisken. Men som sagt det är vad jag kommer i håg om inställningen.

Redigerad med Kallekir
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Gav upp Lofsdalen för tio år sedan då jag tyckte att de mer satsade på de som ville fylla frysen vid pimpelfiske än vi som var sportfiskare. Menar inte kategoriskt att detta betyder flugfiske utan mer att man respekterar sin fångst, vad gäller antal och vikt. Ta inte upp mer än vad som kan bli en trevlig måltid under fiskeresan! Är lite nyfiken, är det en bättre inställning i dag? Finns det bra vatten för flugfiske? Tillbringar fortfarande mycket tid i området, men där har man bättre regler och hänsyn till fisken. Men som sagt det är vad jag kommer i håg om inställningen.

Jag upplever att det är lika än.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Uppar den här gamla tråden.

Årets fjällsemester med familjen går till Lofsdalen (tydligen är det "kul med nytt ställe" snarare än att vi ska åka till nåt av alla andra ställen där jag har rätt bra koll på fiskevatten...).

Har aldrig varit där tidigare och har inga större förhoppningar om storslaget fiske eller direkt många tillfällen (då MTB och familje"vandring" med barn ska hinnas med) så jag tar tacksamt emot tips.

Strömmande eller tjärn kvittar men fiske efter harr i "Älvdalsstorlek" alt P&T-fiske efter fenlösa regnbågar tillsammans med skrikande barnfamiljer är ointressant. Någon timmes bilresa inget problem, inte heller vandring ut till vatten (snarare fördel så man slipper folk).

S

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Sahlberg said:

Uppar den här gamla tråden.

Årets fjällsemester med familjen går till Lofsdalen (tydligen är det "kul med nytt ställe" snarare än att vi ska åka till nåt av alla andra ställen där jag har rätt bra koll på fiskevatten...).

Har aldrig varit där tidigare och har inga större förhoppningar om storslaget fiske eller direkt många tillfällen (då MTB och familje"vandring" med barn ska hinnas med) så jag tar tacksamt emot tips.

Strömmande eller tjärn kvittar men fiske efter harr i "Älvdalsstorlek" alt P&T-fiske efter fenlösa regnbågar tillsammans med skrikande barnfamiljer är ointressant. Någon timmes bilresa inget problem, inte heller vandring ut till vatten (snarare fördel så man slipper folk).

S

ja ä inte bitter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Mats.J said:

Det tar väl rätt så precis en timme från Lofsdalen till Tännäs och där finns det ju en hel del vatten att välja bland, även på vägen dit..🙂

Jag har varit en hel del runt Ramundberget/Bruksvallarna/Funäs så det området har jag ok koll på, Tännäs har jag bara fiskat vid ett par gånger och då bara i Tännån. Kollade karta och det finns ju ett gäng tjärnar på gångavstånd från vägen mellan Lofsdalen och Tännäs, kanske testar där. Insåg också att det inte är så långt till Storån runt Foskros där jag fiskat en hel del.

Har jag mer tid kanske jag åker upp och testar mina favoritdelar av Ljusnan uppströms Ramundberget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Sahlberg said:

Jag har varit en hel del runt Ramundberget/Bruksvallarna/Funäs så det området har jag ok koll på, Tännäs har jag bara fiskat vid ett par gånger och då bara i Tännån. Kollade karta och det finns ju ett gäng tjärnar på gångavstånd från vägen mellan Lofsdalen och Tännäs, kanske testar där. Insåg också att det inte är så långt till Storån runt Foskros där jag fiskat en hel del.

Har jag mer tid kanske jag åker upp och testar mina favoritdelar av Ljusnan uppströms Ramundberget.

Vi fiskade mycket i Kölån för många år sedan, man kunde åtminstone på den tiden (början på -90) få rätt hyfsad öring i den, hur det är nu vet jag inte, kanske är älvdalenstorlek numera..😁

Redigerad med Mats.J
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...