Jump to content
Sign in to follow this  
IIB

Zhus Rods

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenheter av Zhus rods?

Nytillverkad splitcane och silkelinor från Kina.

post-2442-0-56488300-1399897300_thumb.jp

post-2442-0-74818000-1399897375_thumb.jp

Jag googlade lite snabbt då jag såg ett billigt cane på tradera. Verkar inte vara någe kvalitets pryttlar iaf vad jag kan få fram...

Inte dyra men vad vet man om kvaliteten?

Mallarna påstås ju vara moderna.

Bambu och silke kommer ju trots allt från Kina.

det är sant de du säger men om du gogglar lite snabbt så ser jag inte många bra kommentarer. behövee ju inte vara bra bara för att en del saker kommer från samma land.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

När man läser foruminlägg så känns det lite som att svära i kyrkan.

Dom längsta inläggen med dom svartaste texterna verkar vara från folk som i princip uttalar sig om att det är omöjligt att bygga kvalitet för små pengar. Shu verkar ha trampat väldigt många jänkare på tårna.

Kanske bäst att skaffa sig en egen uppfattning.

Runt 1600 spänn på tradera eller 150 usd +frakt +tull&moms är ingen katastrofsumma om man vill testa att göra sitt flugfiske lite långsammare.

Alternativet att för samma pengar köpa ett 8 fots begagnat 60 tals fabriksspö klass 7-8 i "built cane" (arjon,hörgåd,hardy) verkar egentligen vara tyngre och sämre.

Knäckte mitt förra Arjon Mitzi splitcanespö på 70 talet...

its real crap, looks like a splitcane but its not :) not even close..don't buy 9 or 8 fots, if you wanna cast some before breaking it buy a 6ft or 6,8 ft..

a friend bought a 7,4 fot for himself and bought one 8 ft for me, damn whatta crap, first my rod the strips were full of gaps, and was totally useless, so I mailed zhu himself and sent him pictures so they sent a new one, with less gaps between the strips..so know ay have two useless 8ft rods...the only good about zhu rods is that you can butch it for parts ;)

Som sagt, det känns som att svära i kyrkan.

Man får lite av dom svar som man letar efter, om man läser classic flyrod forum så hittar man en flashbackliknande folkstorm mot billiga kinesiska spön. Kanske inte så konstigt, det är väl där som pedantnördarna håller till.

Om man å andra sidan läser dom andra foruminläggen så får man en lite mer nyanserad bild.

" I have the 7.6ft #4 Zhu, with two tips, and it's delightful, VERY well made, casts well, a joy to fish with and for £120 delivered, you really do wonder how they can do it."

Många negativa inlägg handlar om spön från tidigt 2000 tal, jag tror inte att zhusrods-shop kunnat vara på Ebay-stores sedan 2008 och bara sälja skräp. Om så hade varit fallet så hade dom blivit utslängda för länge sedan. Dom lever på att sälja splitcane, silkeslinor och s-vevade rullar.

Jag tror att man alltid skall skilja på fabriksbyggda spön och handgjorda. Man får inte ställa samma höga krav på finish, rullfäste, kork etc. Det spelar ju egentligen ingen roll för fisket som sådant. Huvudsaken är att det funkar att kasta med, det är lite därför som jag ställde frågan i första inlägget, om någon i Sverige har provat zhusrods och hur dom verkar fungera.

heheh ay told you ay got two zhus cane rods, if you don't trust a splitcane builder, buy it yourself and see how delightful the rod is by youself :) 

Spöna spricker i klingan holkarna glappar så vill man fiska med zhus spön så får man köpa ett nytt varje år.

heheh ay told you ay got two zhus cane rods, if you don't trust a splitcane builder, buy it yourself and see how delightful the rod is by youself :)

:D Bra inlägg!

Jag har valt att inte betala för den personliga erfarenheten av ett Zhu spö...

(Spöna intresserar mig ärligt talat inte alls)

Men de flesta som uttalar sig (på CFRF) jämför inte dessa med nybyggda svindyra spön av etablerade spömakare utan med gamla fabrikstillverkade spön som man kan få billigt, och konstaterar ändå att ett bra ex av ett gammalt spö är en bättre investering...

Jag har också läst positiva omdömen, men jag är ändå skeptisk.

Jag upplever det som att många, inte alla, men flertalet av dessa som skriver inte har någon annan referensram avseende cane spön.

Sen håller jag med om att kvaliteten kan ha förbättrats och att den rådande meningen kan vara föråldrad. (det går dock utmärkt att sälja billigt skräp på ebay, marknaden förefaller enorm för just det :D)

När köptes ditt spö, Splitcane-Umeå?

Edited by Troutman

Problemet med fabriksbyggda 60-talsspön är att dom ofta var av typen "dry fly" eller "tournament". Dvs ganska kraftiga, stentunga i klass 8 som dessutom var sågad och inte split cane. Inget man drömmer om att smyga runt med i öringbäcken.

Däremot kan man fortfarande odla tanken på att köra ett 7:5 fots Zhus rod #4 ett par turer.

Troligtvis blir det lika lite använt som fjolårets glasfiberspö men det är en annan historia.

Problemet med fabriksbyggda 60-talsspön är att dom ofta var av typen "dry fly" eller "tournament". Dvs ganska kraftiga, stentunga i klass 8 som dessutom var sågad och inte split cane.

Så är det ju. Jag tänkte inte på det.

Vid närmare eftertanke är det ju faktiskt ingen idé att leta efter ett vintage spö under klass 8 eller kortare än 9 fot. Ser ni några är de antagligen felmärkta, kortade, eller bägge delar. ;)

Eftersom det mest var åsikter och lite kunskap om Zhus spöna så beslutade jag mig för att själv ta reda på hur dåliga dom var.

Jag fick mitt 7,6 fotsspö i klass 4 i går. När man tittar på det så ser det fint ut. Snyggt rullfäste, snygg kork, snygga lindningar och ruggig precision i holkarna, dessutom 2 toppar.

Premiärfiske i dag, efter två veckors regnande så har vädret äntligen stabiliserat sig och fisken börjat vaka. Det var med stor optimism som det nya spöet skulle testas. Rätt svårt att ställa om från kolfiber till cane. Det tog en stund att lära om. Som nybörjare på cane så har jag svårt att förstå storheten i det hela. Det kommer nog att ta tid men det är spännande.

Premiäröringen på 63 cm tog på torrt, årets första för övrigt. Spöet uppförde sig väl under kampen, man har inte mycket att sätta emot men det har man inte med något klass 4 spö. Fisken landades säkert och efter ett par snabba bilder med mobilen så fick den friheten åter. Första bilden är av lika usel kvalitet som vissa påstår att spöet har, andra bilden utan spö visar att det är en otroligt vacker fisk.

Sammanfattningsvis så har jag inte mått dåligt av att fiska med kinesisk bambu, det enda som är negativt så här långt är att jag saknar en krokhållare. :)

post-2442-0-54706600-1400338543_thumb.jp

post-2442-0-64578200-1400338562_thumb.jp

Halvfull, jag eller flaskan......

Holk. Spö eller fågel?

Vak, här eller is?

Trä eller gräs (och stenar)?

Börjar bli svårt nu.

Men jag är lyyyyyycklig

(Trots kinesisk bambu)

Edited by IIB

hoppas att ditt spö håller,vi var 10st personer köpte av zhus för ca 3 års sedan av tio spön 7 1/2 5wt har 3 st gått av vid holkarna,mitt spö har bara dåliga inpassade holkar och en butt med jätte glipa i ena limfogen

Äntligen någon som har egna erfarenheter av spöna, jag hoppas också. För mig som är osäker på vad jag tycker om träspön så kan det vara en bra start.

Blev lite överlyrisk häromdan, hade fina bilder på mina kinesiska holkar nere vid ån och undrade om blåmesarna och stararna som bor där också tyckte att det var dålig kvalitét. :) 

ett tips är om du ser någon som fiskar med cane fråga om du får prova spöt det är alltid kul att testa olika taperingar

Jag har införskaffat ett nu och fick igår drilla med det för första gången, om man inte vill lägga ut för mycket pengar så tycker jag att det är ganska trevliga spön för det priset...

Mjaa lite i det tightaste laget men är man försiktig så tycker jag inte att det är några större bekymmer...

Men har konstaterat att cane inte är något för mig så det ligger ute till försäljning.

Du kanske skall prova ett riktigt spö istället?

• Like 1