Hoppa till innehåll

Bästa period för havsöringsfiske i skåne


Ricardo

Recommended Posts

Vilka månader anses vara den bästa tiden för havsöring?

 

Tidig morgon respektive senare kväll för dom olika månader då fisket får bedrivas med hänsyn till att det är kallare och blir varmare ju mer man närmar sig fredningstiden samt att dagarna blir längre.

 

Frågan riktas främst till fisket i skåne då. Men man får gärna skriva om andra län här i landet och dess erfarenheter om man så vill :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, som med allt fiske egentligen  ^_^

 

"Golden/Magic Hour" är ju trots allt "Golden/Magic Hour"  ;) Får man inget så njuter man ändå. 

Tidigt på säsongen är det väl dagstid som gäller och folk påstår att så länge vattentempen är över 3-4 grader kommer öringen igång. Med stigande temp desto mer aktivitet.

 

Mitt i högsommaren så vet jag att många fiskar nattetid med ruggigt bra utdelning. Större "puffiga" svarta flugor och pannlampa på.

 

Hösten antar jag att det är lite som våren/senvinter, fast omvänt. Mycket av höstfisket bedrivs i å och älv också men det är ju långt ifrån alla öringar som går upp i åarna för lek  :)

 

Sedan min flytt till Karlskrona så var det ett bra tag sedan jag fiskade öring längs skånekusten, men detta var väl det jag gick efter innan det begav sig.  :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Juli och augusti är bäst för havsöring i Skåne.

Fiska gärna på frånlandsvind.

Det gör att varmvattnet försvinner ut och kallare vatten kommer in underifrån.

Funkar bra även när det är varmare i vattnet, öringen finns där men den blir lite svårare att lura.

Lycka till

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag ska ner till Malmö/Lund under några dagar nästa vecka, åker med farsgubben. Finns det några lättåtkomliga lättvadade ställen med chans på havsöring eller vad man fiskar vid kusten där nere? Vill inte att han ska råka ut för något höftbensbrott, så hyffsat lättåtkomligt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, vi kommer bo i Beddingestrand.. Kan man fiska runt Skanör-Falsterbo där typ?

 

Jag har fiskat på sträckan mellan höllviken och Trelleborg och det är väl en klassisk sträcka. Sen har du även Black som är ett rev som går parallellt med vågbrytaren på öresundssidan om falsterbokanalen. Jag har aldrig varit där själv dock... Annars är det mycket sandstränder och sandbotten i trakterna....

Sen fiskas det väl en del runt öresundsbrons brofästet. 

Redigerad med JesperP
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina tio års erfarenhet säger såhär.

 

Är det mild vinter kan de första veckorna i december vara kanonbra!

Då snackar vi nästan bara blank fisk.

 

Sedan börjar det röra lite på sig i mars men det blir många bomturer.

I april kan man få riktigt mycket fisk men 90% brukar vara utlekt fisk.

Men det blir bra spögung i alla fall.

 

I maj kommer horngäddan och då blir det mycket naffsande i flugan.

Man brukar leta tills man hittar ställen som inte är fullsmockade med horngädda.

Kiviktrakterna brukar vara ganska förskonade.

Öringen börjar bli blank och fet och blir lite mer svår att överlista. Kvälls- morgon-

och nattfiske är det man satsar på.

 

Juni börjar bli varmt. Som någon skrev ovan: leta frånlandsvind och fiska skymning och natt.

Helst frisk frånlands på minst 5-6 ms. Skulle det bli grymt kallt så ut med spöt och fiska. Det kan vara riktigt bra!

 

Samma sak för juli-augusti.

 

I september börjar det bli lite hett igen. Gärna nära åmynningar i den mån reglerna tillåter.

Det är längre mellan huggen än på våren dock.

 

/Just my 5 cents.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina tio års erfarenhet säger såhär.

 

Är det mild vinter kan de första veckorna i december vara kanonbra!

Då snackar vi nästan bara blank fisk.

 

Sedan börjar det röra lite på sig i mars men det blir många bomturer.

I april kan man få riktigt mycket fisk men 90% brukar vara utlekt fisk.

Men det blir bra spögung i alla fall.

 

I maj kommer horngäddan och då blir det mycket naffsande i flugan.

Man brukar leta tills man hittar ställen som inte är fullsmockade med horngädda.

Kiviktrakterna brukar vara ganska förskonade.

Öringen börjar bli blank och fet och blir lite mer svår att överlista. Kvälls- morgon-

och nattfiske är det man satsar på.

 

Juni börjar bli varmt. Som någon skrev ovan: leta frånlandsvind och fiska skymning och natt.

Helst frisk frånlands på minst 5-6 ms. Skulle det bli grymt kallt så ut med spöt och fiska. Det kan vara riktigt bra!

 

Samma sak för juli-augusti.

 

I september börjar det bli lite hett igen. Gärna nära åmynningar i den mån reglerna tillåter.

Det är längre mellan huggen än på våren dock.

 

/Just my 5 cents.

 

Kanon!.. Tack så mycket! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...