Hoppa till innehåll

Jigg-fluga


Recommended Posts

Jag har efter en tid av flugfiske efter regnbåge och öring börjat sakna abborrens knyckar. Nu vill jag ju inte gå tillbaka till spinnfiske utan tänkte satsa på flugfiske.

 

Jag har fått abborre på fluga men mer som en bifångst eller när man stått och "slökastat" för övnings skull. De flugor jag fått fisk på är snabbt ytfiskade flugor eller djupt fiskade flugor typ Montana eller nymfer med guldhuvud.

 

När jag spinnfiskade körde jag gärna med jigg och tänkte att det måste ju fungera lika fint med jiggflugor bundna på jigg-krok. är det någon av er som testat och kanske har några tips på vad som är gångbart?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har aldrig testat boobie-flugor men gången bör bli lockande om än tvärt emot jiggen. Jag har en gammal sjunkklump #6 någonstans jag skulle kunna testa framför tafs och fluga. Jag kan tänka mig att flytlina med sjunktafs kan ge flugan en speciell gång då den kämpar i ytan likt en skadad fisk. Måste testas.

 

Tack för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kör väldigt mycket på Crazy Charlie till borren, den går ju också uppochned.

Denna fluga har jag funderat på. Som jag förstår det är det ursprungligen gjord för kustfiske men vem bryr sig .... bara den gör vad den skall. Är det några speciella storlekar du använder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...