Hoppa till innehåll

Linbrott vid tippet rings


danner

Recommended Posts

Hej. Jag är löjligt förtjust i tippet rings. Har börjat fiska oftare nu och får irriterande linbrott vid knutarna vid ringen. Någon knut som är sämre/bättre? Jag använder trilineknuten fast bara ett varv genom ringen. Kanske blir knuten svag när det inte är dubbel nylon som ligger mot ringen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tidigare hade jag annat märke men nu har jag vision. Det är typ den knuten jag gör . ...kanske hade jag otur idag? Gjorde ett mothugg och tafsen gick på en 1 kilos båge. Kanske onödigt hårt mothugg, men jag hade ändå 2x tafs....

Edit: har haft mest brott innan jag bytte till vision.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Redigerad med danner
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provdra knuten ordentligt, du borde ha svårt att dra av 2x med händerna om du gjort rätt.

 

Finns ju andra lösningar än ring, men jag har bara brott vid flugan eller vindknutar med vision.

 

Vänder fisken samtidigt som man gör ett ordentligt(läs för hårt) mothugg så har tafsen ofta gått nånstans för mig.

Redigerad med Tiger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funkar knuten till flugan så funkar knuten troligtvis till tafsringen också.

Om man har problem med knutar vid tafsringen så är det inte så sällan själva tafsringen fått grader och skär av tafsen, så kolla så att din tafsring inte fått vassa kanter när den stött in i berg etc. vid kast. Har den fått vassa kanter är det nog bäst att byta ring.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...