Hoppa till innehåll

Tapering


brooktrout

Recommended Posts

Ny på canespö, vad är en tapering? ?Dum fråga kanske

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Inga frågor är för dumma! Hur ska man annars lära sig? Förenklat;

Tapering =klingans avsmalning från handtaget till öglan (minskande diameter). Beroende på hur snabbt den minskas fås olika

aktion på spöt. Gäller ju inte bara canespön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

En tapering har du så att säga även på ett vanligt kolfiberspö, men man använder aldrig dessa termer. Rätta mig om jag har fel men andra aspekter verkar ha  större påverkan, resin, kolfibrernas riktning, osv. Kolfibern rullas ju på en mandrel (metallstav) som har en tapering. Kan det vara så att man ren lathet använder samma mandrel till flera spöserier och enbart mixtrar lite med kolfibern och olika resin på spöna, någon som vet? Hade hur som helst inte förvånat mig ett dugg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago VAK sa:

En tapering har du så att säga även på ett vanligt kolfiberspö, men man använder aldrig dessa termer. Rätta mig om jag har fel men andra aspekter verkar ha  större påverkan, resin, kolfibrernas riktning, osv. Kolfibern rullas ju på en mandrel (metallstav) som har en tapering. Kan det vara så att man ren lathet använder samma mandrel till flera spöserier och enbart mixtrar lite med kolfibern och olika resin på spöna, någon som vet? Hade hur som helst inte förvånat mig ett dugg!

Jag har varit på Shimanos spöfabrik i Batam Malaysia där man exempelvis gjort shimanos finaste flugspön och spinnspön som exempelvis Freestone FS serien och sett hur produktionen går till. Mandrillen tror jag främst är unik för spöts längd men den påverkar inte spöts aktion vad jag kan minnas? Fast det är klart en tjock resp tunn mandrill har förmodligen viss påverkan? Mandrillen måste ju oavsett vara helt jämt taperad annars kan man inte dra ut den när spöt torkat. Oavsett sitter den stora grejen i hur man jobbar med kolfibern. Ett bra spö har kanske 12 lager kolfiber med olika egenskaper som läggs ovan varandra i olika lager och riktningar för att skapa ett spö med den aktionskurva och spänst i vissa delar som man vill åt. Vad jag förstår så är den stora grejen med nanoresin att det går åt mindre resin/lim och att man helt eliminerar luftbubblor/ojämn blandning. Nanoresin gör att vi numera har färre brottsanvisningar i spöna vilket gör att de håller bättre. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast jag kanske inte minns helt rätt... det kan kanske finnas variation. Har ett svagt minne av att man på Loomisspöna drog ut mandrillen innan spöna var helt torra och att det var en av anledningarna till att de hade en ojämnare produktion. dvs spödelarna passade inte alltid vid replacement osv. Man gjorde däremot om den produktionen när shimano tog över så att det problemet inte skulle innefatta modellerna efter Streamdance. Undrar om NRX inte var första spöna i nya produktionslinjen? minns inte riktigt?

Jag får nog uppdatera mig lite... återkommer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Jonas sa:

Vad jag förstår så är den stora grejen med nanoresin att det går åt mindre resin/lim och att man helt eliminerar luftbubblor/ojämn blandning. Nanoresin gör att vi numera har färre brottsanvisningar i spöna vilket gör att de håller bättre. 

 

Tror att jag lästa att nanoresin förbättrar hållfastheten i kompression, man har ju kompression på undersidan av spöt och töjning på ovansidan vid böjning av spöt. Anledningen till detta är förmodligen att nanopartiklarna i resinen/matrixen i större utsträckning förhindrar buckling av kolfibrerna vid kompression.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taperingen och tjockleken borde rimligtvis påverka spöets aktion annars skulle vi ju inte ha olika klasser på spön? 

Idag känns det som att det framförallt är materialen som det pratas mest om, att tillverkarna har sina standard mandrels. Man ser ju i princip aldrig att någon av de stora tar fram nya konfigurationer (905,906,907, 804, 764, osv). Man mixtrar med flexpunkter, resin, multi modulus layup, etc.  Senaste gången jag upplevde någon större förändring där var när switchspön introducerades,  

I canevärlden är ju taperingarna i centrum och spöbyggaren såklart, skulle vara kul och veta om detta enbart beror på materialet.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...