Jump to content

Sageklingor

Recommended Posts

Tjena! Är det någon som vet om det stämmer det där med att Sages lösa klingor är "skiten" som inte dög åt fabriksbyggen? Snart dags för ett Sagespö som jag funderar på att custombygga för att slippa deras ringar å yttepytte rullfästet , men vill inte lägga ut x tusen på en kass klinga :)

Mvh

Ptr

• 2 weeks later...

Mitt flugspö Sage SP+590 är "custom-made" av Capricorn i Borlänge och den håller än.

Har haft flugspöet i 20 år säkert och gillar den fortfarande.

Sen tror inte jag att en leverantör och tillverkare som Sage skulle kunna sälja sämre klingor separat, det skulle inte vara bra PR för en så bra firma som Sage... som annars tillverkar spön i topp-klassen och har bra garanti villkor för kunderna.

Okej gött med lite input, har du testat ett custom bredvid ett likadant fabriks nångång?[/quote

Nej, inte ägt samma modell samtidigt, eller fiskat med samma modell "back-to-back". Har dock fiskat med samma modell custom som fabrikstillverkad med ett par års differans och inte märkt några skillnader utöver det kosmetiska.

Jag har byggt ett fyrtiotal Sage-spön av deras klingor. På 90-talet så höll klingorna bra kvalitet. Under 2000-talet så började det hända något, kvaliteten sjönk. de senaste spöna var SLT-serien, där höll inte klingorna samma klass som fabriksbyggda spön.

Jag är av den åsikten att varje tillverkare sorterar ut klingorna i A och B, de gör egna spön av de bästa och resten blir klingor. Allt annat vore konstigt.

Jag har slutat bygga spön till mig själv pga detta.

Det betyder inte att varje klinga är dålig. De kan klassas ner av andra orsaker också.

Jag har spanat in Sage spön en hel del på sista tiden och då menar jag fabriksbyggda !

Förr var dom riktigt bra byggda men idag håller dom Ron Thompson klass om inte sämre

Vad baserar du det på? Mina nya fabriksbyggda håller fortfarande toppklass.

/Tommy

Sent from my iPad using Tapatalk

Edited by TommyN
  • Like 1

Vad baserar du det på? Mina nya fabriksbyggda håller fortfarande toppklass.

Dåligt bygga helt enkelt !

Handtag ej centrerade utan flera millimeter off centrum

winding checks liger ej mot kork utan med stora springor

Ringar ej i linje mm

Inget som påverkar kastegenskaper förstås

Klassas ner av vilka orsaker då?

Att t ex en spö i klass 5 är överklassad eller underklassad, eller andra orsaker?

Alla klingor genomgår olika tester och kvalitetskontroller. De som inte håller måtte sållas bort från klass A. Det kan vara klingor som inte är raka, har något sämre holkpassning, andra synliga avvikelser osv. Varje bra klinga blir ett spö byggt på fabriken.

Varje klinga behöver inte vara sämre rent kastmässigt, även om många av de mina tidigare var det. Då ska jag inte nämna om vad jag har upplevt med Loomis klingor...

Jag är helt övertygad om att varje klinga är en nedklassad klinga av någon anledning. Det kan bli bra spön av dessa också.

Kent P skrev 

"Inga bekymmer . Inte en enda knäckt del , allt funka bra. Bara att shoppa loss"

- Det är inte brutna spödelar som orsakat några problem. Det har handlat om kvaliteten på dem, jämfört med fabriksbyggda diton.