Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har varit ute och fiskat en del nu och fått en del hugg, men märker att fisken ofta släpper efter att jag börjat dra in dem.

Har märkt att krokarna på flugorna är lite småslöa och skulle vilja slipa dem. Men vilken typ av bryne använder man då?

Finns det någon billig variant som inte kostar skjortan? (har lagt ut så mycket pengar redan på utrustning).

Såg att Claes ohlsson har några: http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?id=57424428&N=0&Ntk=All&Ntt=bryne&Nty=1&D=bryne&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Men vet inte om dessa lämpar sig.

Samt vad är det vanligaste felet man gör när man misslyckas med mothugget?

Som det varit nu så sitter fisken en bra bit och det är någon meter innan man landar den som den släpper (har försökt hålla spänd lina).

Edited by villvetamer
Posted

Vanligaste felet är att man är för het/snabb med mothugget vilket gör att flugan fastnar långt ut i munnen och brukar lossna efter ett tag.

Om du vill ha klassisk skolning så skall du vid torrflugefiske säga "God save the queen" innan du gör mothugg från det att fisken tar flugan (nu räcker du med att du tänker det istället =)

Sen behöver man inte rycka så hårt heller, försök att distinkt spänna linan genom att höja spöet (skitsvårt att förklara men det brukar ordna sig efter ett tag, bara att fortsätta fiska). 

Tjusningen med flugfiske är att man aldrig blir fullärd, jag har flugfiskat i snart 30 år och man lär sig nya saker hela tiden.

Posted

Jag brukar förlora mina flugor (i träd, buskar, stockar m.m.) innan de hunnit bli slöa. När jag dock har tillfälle att slipa/skärpa en krok eller kniv för den delen brukar jag använda diamantbryne. Jag har en variant där ena sida är lite grövre medan den andra är för den sista finishen. Det fungerar för mig.

Det där med för snabbt mothugg tror jag med är allt för vanligt. Jag märker hur jag trots att jag vet om det drar till alldeles för tidigt och hårt i början av säsongen men det löser sig bara man lugnar ned sig. Jag tycker det gör skillnad bara man tar sig lite tid att varva ned innan man börjar fiska. Du kan studera vattnet eller kanske ta en kaffe (eller båda samtidigt).

Posted (edited)

Var ute och fiskade lite harr i en fors igår. Det nappade bra men det var små fiskar. Vi fick flera som var ca 15cm och en som var ca 26-27cm. Alla fiskarna åkte tillbaks även den större då gränsen var 30cm. Några frågor efter gårdagens fisketur :rolleyes:

1. Vi fiskade med nymf (haröra) och nappindikator. Indikatorn satt där tafsen började och fluglinana slutar. Vi tappade flera nymfer i det ganska kraftigt strömmande vattnet och det verkade vara en blandning mellan att knutarna (kirurgknuten mellan tafs/tafsspets samt vanlig fiskeknut) gick upp/av eller att tafsen gick av där knuten satt. 

Hur vanligt är det att man tappar flugor? Samt vad bör man tänka på vid nymffiske så man ej tappar flugor i onödan?

2. De minsta fiskarna var enkla att lossa från kroken och man behövde knappt ta i dem (bara hålla försiktigt om fisken, utan att trycka mot kroppen, och sedan ta loss kroken med peangen), men hos den lite större fisken hade kroken satt sig i ena läppen. Tog den i våran C&R håv samt fick lös kroken men det verkade som läppens ena sida fick sig en liten skada.

Samtliga fiskar släpptes tillbaks så att vi höll dem kvar lite lätt i svansen mot strömriktningen, efter vi lösgjort kroken, så de fick syre och sedan när de började få tillbaka rörelsen och styrkan så lät vi dem dra sig iväg från våra händer.

Var går gränsen vid C&R för att man måste avliva fisken? Hur mycket lider fisken av en skada i läppen? borde vi ha avlivat den? (vill absolut inte att fiskarna skall lida) :unsure: 

Edited by villvetamer
Posted

Hwjsan

Du menar väl med huvudet mot strömriktningen?

Jag rekommenderar även att du trycker in hullingen och kör hullinglöst, dels för att lättare kunna returnera fisken dels för att slippa åka till sjukhuset när du sätter flugan i dej själv.

Mvh

Posted

Hallonraden: Jo, jag menade huvudet mot strömriktningen.

OK. Ska skippa håven. Gällande hullingarna: Tar man bara en vanlig tång och trycker till hullingarna så de liksom går in i kroken?

Samt, har du någon tanke om varför vi tappade flera flugor? Dvs. något vanligt nybörjarmisstag? Eller är det månne nått man lär sig allt eftersom?

Det var ganska forsigt och stenigt.

Posted

Hulling - jepp.

Om du har "flötet" tre meter upp på linan och vattnet är en meter djupt så släpar liksom kroken efter botten och kommer sannolikt att fastna i nåt.

Använder du flöte så måste du anpassa avståndet efter förutsättningarna. Djup, strömhastighet, bottenstruktur samt linans diameter och flugans tyngd/uppbyggnad... Etc

Mvh

Posted (edited)

Ok. Tack för svaret Hallonraden!

Då ryker hullingarna.

Jag satte nappindikatorn längst ut, dvs. där fluglinan slutar, då jag läst nånstans att man riskerar skrämma fisken annars. Men jag förstår hur du menar. Det blir ju liksom fel att ha indikatorn för långt upp. I vårt fall hade kanske 1,5-2m avstånd mellan fluga och indikatorn varit mer rimligt, då borde flugan hamnat precis ovanför botten. Det var inte mer än 1-1,2 m djupt.

Några fler frågor :blush: 

Det var väldigt små fiskar, hur kommer det sig? Är det något lekvatten där småttingarna nu börjar växa till?

Samt

Jag och sambon har köpt några Streaking Caddies. Hur ska de egentligen fiskas? Kör man de först som torrflugor (dvs. kastar rakt ut i strömmen så de får flyta fritt ett tag, mendar osv.) och sedan när man ska ta in dem, så drar man in dem så det bildas en liten plog i vattnet? 

Om jag förstått saken rätt så ska de fiskas som en nattslända som rör sig på vattnet.

Edited by villvetamer
Posted

Många vatten har tyvär mest småfisk och då gäller det att hitta ståndplatser där de större fiskarna kan hålla till, djupare hålor, lugnvatten mm. Om man fiskar mycket (speciellt om man fiskar i samma vatten) så lär man sig att se de heta platserna.

Streaking fiskar jag som en vanlig torrfluga, men den funkar även bra i lite forsigare partier då man kan få hugg då den är dränkt/stripar etc (superpuppa är en annan fluga som funkar både torr och våt).

Streaking är för övrigt min favoritfluga, alla (två ;) ) mina > 2kg öringar har jag fått på torr Streaking Caddis.

Posted (edited)

Hogge: Drar du in caddisen på nått speciellt sätt? Läste på en hemsida att man ska dra in den i små snabba rörelser och att fisken då tar den när man tar in flugan (dvs. till skillnad mot för torrflugan som man bara vill dra in snabbt för att kunna göra nytt kast).

Samt 

Jag hörde i Johan Klingbergs film (Strömmande Vatten) att man numer har två nymfer på tafsen när man fiskar med nymf. Dvs.  en nappindikator tillverkad i foam för att ha kontroll på nymfen. Sedan en lite tyngre nymf som drar ned tafsen och längst ut en liten nymf som man huvudsakligen fiskar med. Är det så man bör fiska? eller ska jag som nybörjare fokusera på nappindikator och en nymf?

Edited by villvetamer
Posted

Jag skulle skippa indikator och endast fiska en nymf för att undvika irritationsmoment som trassel osv. Lär dig istället att använda ändan av fluglinan som indikator, det i kombination med http://www.theessentialfly.com/umpqua-red-hot-power-taper-tapered-leader-104x-6lb.html kör jag med och det fungerar alldeles utmärkt. Alternativt så fiskar du klassiska våtflugor istället för nymfer, våtflugor kan man låta svepa med eller till och med sätta lite fart på. Du kan också låta dem hänga rakt nedströms när driften är klar och handtwista in sista biten.

Posted

Som Hoggen antydde kan man fiska Streaking på flera sätt. I strömmande vatten kan man låta den flyta fritt men fiskar man i lugnare vatten eller sjön gillar jag att ge den rörelse. Denna rörelse kan likna de sländor som åker omkring på ytan. Ett tips som jag använder är att fiska med en intermediante- eller långsamt sjunkande tafs och göra halvmeters drag som får flugan att dyka med ett litet "plopp" för att sedan stiga mot ytan. Det lilla ploppet kan dra uppmärksamhet till flugan samtidigt som den stigande rörelsen verkar lockande på fisken. Samma teknik kan användas till "kläckarmönster" med god flytkraft men det är det är inte många flugor som "ploppar" lika bra.

• 2 months later...
Posted

Tänkte använda denna tråd för att ställa två ytterligare mycket grundläggande frågor :ph34r:

1. Hur ser man skillnad på om harren är en hanne eller en hona ?

2. Har nyligen börja binda flugor och köpte ett startkit från fishline. Det var dock ganska magert med utrustning i paketet och jag måste komplettera med flugbindningsmaterial av diverse slag (fjädrar, trådar, krokar) dvs. allt för att göra kompletta flugor.

Finns någon bra och seriös hemsida där man kan köpa sådant?

Posted

Mistpol och flugbindning.com brukar jag mest handla ifrån. Bägge har fungerat ypperligt för mig. Jag har aldrig blivit besvikna på dem.

Och man ser direkt på deras hemsidor om grejerna finns på lager och snabba leveranser.

Jag har även handlat lite flugbindningsmaterial från fishline.

Posted

Det luriga med att se skillnad på han- och honharr snabbt är att det så att säga kräver lite vana. Hanarnas ryggfenor är både högre och längre men ser man sin första harr har man ju inte så mycket att jämföra med.  När man sett ett antal är skillnaden markant och vanligen ganska tydlig. Fiska harr och titta på dem så förstår du nog snart. Vid lektid är hanarna dessutom, särskillt på fenorna mer färgsprakande.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Idag var jag och fiskade och fick en harr som jag valde att ta upp. 

När jag tog upp fisken så dunkade jag den 4-5 rejäl slag i huvet med min preast, medan kroppen vilade mot stabil mark. På samma sätt som jag klubbat ihjäl många gäddor och abbisar genom åren. Till skillnad från gäddorna och abbissarna som brukar stelna till och ha dödsryck i max någon enstaka sekund (spärra ut fenorna och sedan somna in), så låg denna harr och dödsryckte flera sekunder :unsure: .

Eftersom jag absolut inte vill plåga djur så dunkade jag den snabbt 5-6 gånger runt huvudet igen dvs. för att säkerställa att den omöjligt kunde leva. Lik fö***at  :mad: så dödsryckte den och spärrade ut och ryckte fenorna samt att den hade små ryck/rörelser i läpparna. Ungefär som att den fortfarande kämpade kvar för att få stanna kvar i jordelivet. Då dunkade jag till den 5-6 gånger igen och denna gång rejält så huvudet nästan lossnade. Vet inte om jag inbillade mig men tyckte den gjorde små rörelser med läpparna igen, så jag skar fort som f-n av huvudet och stampade sönder det. Hela plågeriet tog kanske ca 45-60 sekunder, vilket kändes som en hel evighet. :( Huvva...

Nu till frågan...

Har harren hjärnan på nått annat ställe än abbis och gäddor? Hur f-n dödar man dem skonsammast?

Är egentligen djurvän och äter alltid upp all fisk jag väljer att ta upp så inget dödande i onödan. Ogillar djurplågeri men vill ändå kunna fiska då jag anser att en fisk som levt ett liv i frihet och som man sedan tar upp och avlivar snabbt/effektivt för att sedan äta, är något positivt utifrån djuretisk synvinkel.

Edited by villvetamer
Posted

Jag brukar knacka den i skallen lite bakom ögonen med priesten eller ryggen på kniven. Max 2 slag, nån enstaka gång har jag brutit nacken på den som man gör med abborren. Man kan också knacka huvudet i en sten eller i båtkanten med ryggen nedåt (men då brukar det stänka blod från gälarna). Det som händer då är att fisken dör, ryggfenan och bröstfenorna reser sig och spretar ut, samtidigt darrar fiskens muskler, drar i hop sig något den "rycker" men det brukar gå över på några sekunder. SAmtidigt somfenorna lägger sig. Om man sen rensar fisken direkt ska man inte bli förvånad om hjärtat faktiskt pumpar ut några droppar blod. Hjärtat är ju en muskel som går att reta till att dra i hop sig.

Posted

Ok. Tack för svar Turtola!

Jag pratade med en polare som fiskat en hel del. Han sa precis som du att normalt reser sig fenor och det rycker lite i fisken, men efter några sekunder tar det slut. Han hade dock varit med om fiskar som varit lika seglivade som min nån enstaka gång. 

Kan det röra sig om extremt adrenalinpåslag?

Posted

Vill bara säga att denna typ av trådar uppskattas. Tack "vill veta mer" och alla ni som så entusiastiskt orkar och vill svara. Vi andra gröna lär oss massor.