Jump to content

Nybörjarfrågor... fiskars sinnen, teknik, rutiner..

villvetamer

Recommended Posts

Ok. Kul höra att ens nyfikna och grundläggande frågor kan vara till nytta! :)

Fortsätter på detta grundläggande spår och dunkar in ännu några rookie-frågor.

Beställde några streamers senast jag köpte flugor. Bl.a två stycken av denna typ som jag hört skulle vara bra: http://fiskeflugor.vinnalt.se/product.html/conehead-muddler/zonkersvart-stl-8?category_id=30

Upptäckte när jag var och fiskade att den flöt. Den for dock ned i vattnet när man drog in den.

1. Hur skall den fiskas? Är det en typ av spinnfiske, fast med fluga? :blink:

2. Tänkte även höra om någon kan tänka sig bjuda på ett bra tips på en streamer som kan tänkas funka på öring såhär på hösten?

3. Är avslutningsvis intresserad höra vilken typ av flugor som funkar på harr så här sent på hösten. Har läst att det ska funka bäst med mindre flugor av typen mygg/knott. Men de är ju så små och svåra att fiska om det är turbulent vatten :blush:

Edited by villvetamer

Jag har inte så stor erfarenhet av streamerfiske men kan ju svara så gott jag kan.

1. För att få den av sjunka kan man blöta ned den ordentligt och pressa ut luften med fingrarna innan man lägger första kastet. Just den streamern du har som exempel kan tas hem på flera sätt. Drar du den snabbt kan den tas för en flyende fisk. Låter du den gå ned till botten och fiskar hem den med små ryck (ca 1 dm) kan den likna en igel. Rycker man hem den lite ojämnt nära ytan kan den tas för en skadad fisk (men den kanske är för tung för detta).

2. Jag brukar inte fiska öring denna tid på året då de leker ungefär nu (beroende på var i landet man befinner sig). Hade jag tillgång till harr hade jag valt dessa att fiska på. Själv brukar jag få nöja mig med regnbåge denna tid på året. Om du ändå vill fiska öring kan du se punkt tre.

3. Min erfarenhet säger att det är just dessa små mygg/knott-flugor som fungerar bäst. Är det mycket turbulent vatten du fiskar kan du testa en Zulu. Under hösten har varianten med kropp av silvertinsel fungerat bäst för mig. Den kan fiskas fritt drivande men jag föredrar att ge den lite liv med små korta drag och pauser.

En sak till. Senhösten är en tid då allt liksom bromsar in. Här gäller att anpassa sig och varva ned.

Jag har funderat lite på Zulu-fluga och tror det finns en variant som kallas för silverzulu. För att precisera lite avser jag en våtfluga med kropp av silvertinsel, röd liten tag, Kroppshackel av svart höna, och en tunn silverribbing. Kroppshacklet brukar jag binda ganska glest bortsett närmast huvudet där det får vara tätare. Jag brukar använda svart bindtråd men det fungerar säkert med andra färger också (t.ex. röd).

Det är framför allt mindre storlekar (12-14) som fungerat på harr medan större (8-12) fungerat på öring.

Kanon!

Tack för svaren Lillfiskarn.

Ska testa blöta ned och pressa ut luften på streamern nästa gång. Kollade lite snabbt på silverzulun. Har ingen som liknar den så den kan nog vara aktuell köpa in och pröva.

Gällande öring så stämmer det du skriver. Min tanke är att vänta med öring tills 1 november då den är fredad i det vatten jag fiskar mellan 15 september och 1 november.

• 1 month later...

Är ruskigt sugen på att fiska, åtminstone en liten stund imorgon. Tänkte fiska efter Öring (dock ej C&R) och enligt klart.se ska det bli ca -2 grader där jag ska vara.

Hur funkar det att flugfiska när det är så pass kallt?

Kommer linan/utrustningen ta skada på nått sätt eller nått annat som gör att man inte kan fiska då? :mellow:

Tänkte köra streamer och vara ute ca 1 - 1,5 timma (eller kortare om jag fryser för mycket).

Jag inbillar mig att vattnet på linan inte hinner frysa eftersom den är i rörelse hela tiden samt att det inte är så pass kallt att det går jättefort för vattnet frysa :blink:

Tacksam för tips ^_^

Om det nu skulle vara någon (nybörjare) som är i samma sits som jag var förra helgen så kan jag bara informera att det gick bra fiska i -1 graders mulen väderlek. Det var lite kallt i händer och fötter, men funkade fin, fint. Fick emellanåt ta bort is i spöringarna men var inget större hinder. Fisk fick jag dock ingen, inte ens ett hugg.

Får se om det blir nån fler tur innan årsskiftet. :)  

Edited by villvetamer

• 4 months later...

Slänger in en ny fråga...

Har fiskat i ganska hårt strömmande vatten förra helgen (läs: fors). Noterade att streamers och våtflugorna ej hinner sjunka ned, inte ens med en extra guldhuve-nymf förtyngning.

Funderar därför om sjunktafs kan hjälpa till på något sätt?

Samt vad skarvar man sjunktafsen med dvs. material på slittafsen?

• 1 month later...

Jag brukar köra betesknuten (se länken nedanför, bara så jag menar rätt knut) på mindre flugor och turleknuten om det är större, streamers med nedböjd krokögla.http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/thumbnails/6035-m.jpg

I detta fall blir det att köra en torris (rackelhannen eller goddars caddis) som nappindikator och sedan ex. Pheasant tail eller haröra nymf längst ut.

Då kan jag alltså köra vanlig betesknut mellan tafsspets och torrisen/nappindikatorn. Sedan göra jag en betesknut som jag fäster i kroken på torrisen. Avslutningsvis kör jag betesknuten på nymfen som då alltså är längst ut. OK? :mellow:

Edited by villvetamer

Japp, jag kör oftast samma knut och du förstod precis rätt. 

Jag tolkar det som att du tänker dig att du gör knuten först, och sedan trär på knuten på krokböjen. Det behövs inte. Tänk dig att du har torrflugan framför dig med krokögat riktat åt vänster. Om du tar tummen och pekfingret i din vänstra hand och fattar flugan från vänster så att krokböjen bara blir en liten sluten ögla som sticker ut mellan fingertopparna så är det lätt att knyta som vanligt utan att linan kan glida av innan du är klar. Omvänt om du är vänsterhänt  :)

Edited by Andreas89

• 1 month later...

Hej!

Postar två riktiga rookie-frågor:

Har fått en spricka i coatingen på fluglinan precis innan toppen, där öglan börjar.

Hur fixar jag till detta? :unsure:

Har även fått ett hål i mina neporenvadare. Har material för att laga dem (ett litet lagningskit).

Lagar jag dem på utsidan eller insidan? Dvs. var ska tätningslappen sitta? :blush:

Edited by villvetamer

• 1 month later...

Det löste sig med båda mina två tidigare frågor.

Har en annan fråga om Catch and release. 

Har haft lite problem med framförallt mindre fisk som är väldigt sprattliga. Tar alltid en liten stund innan jag lyckas få lös dem trots att jag använder hullinglösa krokar. Ibland tar jag dem i håven och har tur och flugan lossnar av sig själv. Ibland far de runt i håven och då måste jag ta upp dem med handen och då sprattlar de för fullt.

Hur gör ni andra för att kroka av dessa så snabbt och skonsamt som möjligt?

Ska tillägga att jag alltid blöter handen innan kontakten med fisken för att skydda slemskiktet samt att jag håller försiktigt i fisken så den inte ska skadas.

• 1 year later...

Om du använder hullinglösa krokar bör öringen skaka loss kroken själv när du ger  slacklina. Ge dem slacklina i vattnet eller ta dem i handen under vattnet och peta ut kroken. Jag får uppfattningen att det är ganska liten storlek på öringen om hullinglöst inte släpper - flugstorleken kan i så fall vara lite stor i förhållande till öringmunnen.  

Så länge du inte tar i dem hårt eller tar upp dem ur vattnet vill jag påstå att det är rätt lugnt ändå. 

Snart lär du dig att fiska på större öring... :)

• Like 1

Angående termometern så förvaras den nog bäst på västen, på bröstet, eller motsvarande där den inte kläms till. Fixa en liten karbinhake eller nåt annat clips och gärna en lina att dra ut, är den som de flesta termometrar i prisklassen så behöver den ett tag för att spika temperaturen, det är bra om det går att ta loss den och förankra i strandkanten.

Edited by Troutman
  • Like 1

Som ett PS så är det ett beprövat knep att hålla öringen upp-och-ner för att få slut på sprattel. Jag gör inte detta annat än i nödfall, det gynnar inte återhämtningen, men om kroken sitter illa kan det vara en lösning. Behöver sällan (minns inte när jag gjorde det sist, ett par år?) göra detta för öring jag krokar själv men när jag fiskar med barnen uppstår ibland konstiga krokningar, de fiskar inte uteslutande hullinglöst. 

Edited by Troutman
  • Like 1

Stort tack för de svaren och tipsen Troutman!, både gällande C&R samt om termometern. 

Hur länge brukar du mäta vattentemperaturen? Sitter du på knä ca 30 sekunder? eller lösgör du termometern och sätter den så den hålls i vattnet några minuter? (tänker på det du skriver om att "förankra i strandkanten").

Jag mäter tempen emellanåt. Köpte en fisketermometer från ett känt märke som visade ett par grader fel i det användbara registret så den gick tillbaka. Idag använder jag en vanlig robust utetermometer i plast, modell liten som visar hyfsat rätt. När du ser att tempen inte ändrar sig efter att du doppat den så har du mätt färdigt. För min termometer tar det ca 20-30s. Inte särskilt lång tid och man gör det samtidigt som man spanar vak.