Jump to content
Sign in to follow this  
Ismo

Regler/Norge.

Recommended Posts

En kan ju "bara" ta över gränsen 15kg filead fisk + en Trofé fisk.

Ang. Trofé fisken...måste den vara hel? ..en kusin till mig fr. Finland undrade detta...hade inte en susning om detta. Varför han undrade var att ..en Troféfisk kan ju vara riktigt STOOOR...därav svårt att frysa in. Räcker det foton?...som documentation?

Ha ha - ja, den var bra! Skall nog köra med den om det blir aktuellt:

"Nej, nej, bäste Tullinspektörn - Det här är min "Trofélax", jag har bara skurit ner den till laxkotletter och packat i lagom portioner för att den skulle bli lättare att transportera!"  

:D  :D

Ha ha - ja, den var bra! Skall nog köra med den om det blir aktuellt:

"Nej, nej, bäste Tullinspektörn - Det här är min "Trofélax", jag har bara skurit ner den till laxkotletter och packat i lagom portioner för att den skulle bli lättare att transportera!"  

:D  :D

Skratta du! ..men vad är det som gäller? :lol:

Det var några fr. nån Baltisk land som pröppa en Trofé Torsk full av filéad små torsk/sej...men vid gränsen så tyckte Tulltjänstemännen att den var OVANLIGT tjöck...å kollade Trofe´Torsken...å åkte dit. :P

http://www.nsd.se/nyheter/fisk-smugglades-i-fisk-7758300.aspx

Edited by Ismo

Som jag har förstått det så är det extremt sällsynt att privata bilar kontrolleras för detta, däremot är det mer vanligt att turistfiske-bussar kontrolleras.

Åker du bil kanske detta inte är något att bry sig om.

Som jag har förstått det så är det extremt sällsynt att privata bilar kontrolleras för detta, däremot är det mer vanligt att turistfiske-bussar kontrolleras.

Åker du bil kanske detta inte är något att bry sig om.

Ja! ..men vad säger reglerna? Har själv vart kollad några ggr. TROTS! privatbil ...näst sista gången ryggade en tullare när han så en Havskatt-skalle :lol:

Vad reglerna säger vete sjutton, det kanske är bäst att du mailar berörd myndighet i norge.

PS. Jag har aldrig blivit kontrollerad. Å andra sidan fiskar jag bara runt 3 ggr per år i norge.

Svårt att se att en trofé fisk får vara i filéer. Syftet med att ta hem en trofé fisk lär ju vara att göra en avgjutning för att sätta på väggen. Däremot borde det vara helt ok att man sågat den i bitar som man lätt kan pussla ihop för att göra en avgjutning. Bara spekulationer dock, bäst är att ringa och fråga.

Tänk er en Hälleflundra på 250kg! ..först att kunna frysa ner den..efter den långa kampen med den...sen hemtransport,släp? lr. som en gigantisk takbox. :lol:

Förhoppningvis hittar en ett sågverk strax efter gränsen. :mellow:

En hälleflundra på 250 kg är med största sannolikhet en honfisk, måste inte de återutsättas nu för tiden?

En hälleflundra på 250 kg är med största sannolikhet en honfisk, måste inte de återutsättas nu för tiden?

Hur vet en det? ...utan att slakta?

Är väl bara att läsa lite om arten. Honorna lever längre och kan väga upp till 300 kg. Hannarna lever kortare tid och blir mindre ca 50 kg. Dessutom är väl den hotad vilket gör att man kanske inte borde dra upp stora honor och slakta dem.

Är väl bara att läsa lite om arten. Honorna lever längre och kan väga upp till 300 kg. Hannarna lever kortare tid och blir mindre ca 50 kg. Dessutom är väl den hotad vilket gör att man kanske inte borde dra upp stora honor och slakta dem.

Försökte hitta å läsa om arten! ..men hittade inte sådant. Länk?

En kveite på 250 kg är en bit över gällande världsrekord och bör därför tveklöst klassa in som trofé! Vilket kön den har är jag tveksam till om ens norska tullen skulle ge sig på att diskutera?

Men hur reagerar tullen om den är uppdelad i enkilosbitar? ;)

En kveite på 250 kg är en bit över gällande världsrekord och bör därför tveklöst klassa in som trofé! Vilket kön den har är jag tveksam till om ens norska tullen skulle ge sig på att diskutera?

Jag har för mig att en normal fullvuxen hane väger ca 45 kilo, exemplar över 70 kilo är nästan alltid honor. Och som jag minns det så diskuterades det för ett antal år sedan att sätta maxvikten till lite mer än så för att skona honfiskar då arten är hotad, men det kanske aldrig realiserades. Havsfiske är inte min grej så jag håller mig inte uppdaterad.

Hur vet en det? ...utan att slakta?

Jag har för mig att en normal fullvuxen hane väger ca 45 kilo, exemplar över 70 kilo är nästan alltid honor. Och som jag minns det så diskuterades det för ett antal år sedan att sätta maxvikten till lite mer än så för att skona honfiskar då arten är hotad, men det kanske aldrig realiserades. Havsfiske är inte min grej så jag håller mig inte uppdaterad.

Skönt att veta att inte strl. har nån betydelse mot/för en JÄTTEmadam... :lol:

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4lleflundra

Edited by Ismo

Ismo.Varför vill din Finska kusin ha med sig en jäkla stor Hälleflundra hem.Räcker inte 15 kilo o retunera resten av bjässar för framtiden

Edited by Meritaimen

Helt seriöst så är det 15 kg filé plus trofé som gäller. Det är inte extra köttfisk som avses med trofé. Får man inte hem sin trofé i ett stycke bör man nog fundera på om den får plats där hemma. :)

Helt seriöst så är det 15 kg filé plus trofé som gäller. Det är inte extra köttfisk som avses med trofé. Får man inte hem sin trofé i ett stycke bör man nog fundera på om den får plats där hemma. :)

Men som oftast man pratar med Kveite fiskare så släps all fisk över 25 kilo tillbaks för att trygga stammen.

Räcker det inte att fota fisken.Köttet är ju inte bättre på stor fisk.

Trofe har jag aldrig förstått mig på om det är nu jakt eller fiske

Edited by Meritaimen

Men som oftast man pratar med Kveite fiskare så släps all fisk över 25 kilo tillbaks för att trygga stammen.

Räcker det inte att fota fisken.Köttet är ju inte bättre på stor fisk.

Trofe har jag aldrig förstått mig på om det är nu jakt eller fiske

Inte jag heller, men reglerna är såna.

Ismo.Varför vill din Finska kusin ha med sig en jäkla stor Hälleflundra hem.Räcker inte 15 kilo o retunera resten av bjässar för framtiden

Ingen aning..varför.?.första gången på 30år jag ser han, tror inte han menade specifikt just Hälleflundra..utan frågade vad jag visste om Troféfiskar.

Naturligtvis så räcker 15kg file gott å väl. 15kg köttfärs i frysen t ex. tror jag få privat personer har.

Edited by Ismo

Det här låter ju bara som om man vill kolla hur mycket fisk man kan ta hem och sälja.

Låter & låter..tror knappast han har det intresset!...

Ska det vara så svårt att fatta! ..vill ha ett ENKELT!..svar på om en ev. Troféfisk måste/får vara styckad lr. hel?

Edited by Ismo