Jump to content

Fiskevatten i Hälsingeskogarna?

Recommended Posts

Leån är grymt fin men inte jätterik på fisk. Vet att fiskevårdsområdet jobbar intensivt med att skapa ett drömvatten men det tar nog några år till. Ljusnan är ok, lite mycket småfisk. Svartån vore spännande. Någon som har fler tips?

• 2 weeks later...

Jag besökte tre hälsingevatten i helgen som var. Tovåssjön i Delsbo, Hovrahällan (Ljusnan) i Färila och Gräningen i Järvsö.

Bra fiske, härlig natur.

Kolla gärna in min film från dom fiskedagarna

http://youtu.be/HsKjD_8smqM

Trevlig film. När du var till ljusnan var ni bara där du filmade eller var ni på andra ställen på flugfiskesträckan oxå?

Edited by _tobbe_

Trevlig film. När du var till ljusnan var ni bara där du filmade eller var ni på andra ställen på flugfiskesträckan oxå?

Tack!

Jag var bara på den lugna sträckan av Hovrahällan, på den norra sidan. Dock hela flugfiskesträckan.

Tack!

Jag var bara på den lugna sträckan av Hovrahällan, på den norra sidan. Dock hela flugfiskesträckan.

Gick du ända upp mot stenkistan i överkant av flugfiskesträckan där bakvattnet du fiskade i rinner in ifrån riktiga älven? 

Gick du ända upp mot stenkistan i överkant av flugfiskesträckan där bakvattnet du fiskade i rinner in ifrån riktiga älven? 

Nej, när du säger det, inte riktigt hela vägen upp. Det kanske jag borde? Är det bra där?

Jag ska fiska Kölströmmen och Kasteln till midsommar. Släkt har stugor i Kasteln så blir nog där några dagar.

Nån som har nåt tips att ge ang. de sträckorna? Norra eller södra sidan till exempel?

Nej, när du säger det, inte riktigt hela vägen upp. Det kanske jag borde? Är det bra där?

Jag ska fiska Kölströmmen och Kasteln till midsommar. Släkt har stugor i Kasteln så blir nog där några dagar.

Nån som har nåt tips att ge ang. de sträckorna? Norra eller södra sidan till exempel?

Då har du fiskat på den absolut sämsta sträckan på flugfiskesträcken. Men roligt att du fick fisk där. Dom brukar gå in där när det är högvatten. Försök ta dej ut till öarna och fiska i strömmarna nästa gång du besöker flugfiskesträckan och gå då ut högre upp. På en bild i filmen när man ser uppåt älven så ser man att det är en liten gräsö som vattnet går runt. Ovanför där kan man vada över. För att ta sig dit ska man åka in en väg ca 500-1000 m bortanför vägen du åkt in. Misstänker att du åkte in en väg som du åker parallellt med älven en bit tills du kom dit du gick ner. Rakt över älven där du kom ner i filmen och uppe på höjden bakom träden bor jag. 

Kolla den här tråden http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/120135-mellanljusnan/ 

Edited by _tobbe_

Grymt kul att se film från hemmavattnen, gammal hälsing som man är. Främst Tovåssjön har man väl några timmar vid. Hur kom du överens med måsen/-arna? De brukar inte vara så angelägna om att man vadar i närheten av deras bon, något jag fått erfara ett par ggr...

Ang. Ljusnan så kan jag rekommendera kväll-/nattfisket vid Kasteln, norra sidan. Det var några år sedan jag fiskade där och kan inte riktigt orienteringen i huvudet så att jag kan ge dig vägledning mer än så, men vi fiskade utanför ett vindskydd där och fick harr i varje kast ett tag. Jag minns att klockan närmade sig sena 23-snåret innan det kom igång ordentligt och harren kom in för födosök, men då var det sjukt fiske. Tappade snabbt räkningen på hur många jag krokade av.

annars så simmar det stoora öringar i Svartsjön, Svartsjöområdet,  lite norr om Ljusdal.

Det gör det absolut, men även Tovåssjön håller rejäla bitar. 

Grymt kul att se film från hemmavattnen, gammal hälsing som man är. Främst Tovåssjön har man väl några timmar vid. Hur kom du överens med måsen/-arna? De brukar inte vara så angelägna om att man vadar i närheten av deras bon, något jag fått erfara ett par ggr...

Ang. Ljusnan så kan jag rekommendera kväll-/nattfisket vid Kasteln, norra sidan. Det var några år sedan jag fiskade där och kan inte riktigt orienteringen i huvudet så att jag kan ge dig vägledning mer än så, men vi fiskade utanför ett vindskydd där och fick harr i varje kast ett tag. Jag minns att klockan närmade sig sena 23-snåret innan det kom igång ordentligt och harren kom in för födosök, men då var det sjukt fiske. Tappade snabbt räkningen på hur många jag krokade av.

Det gör det absolut, men även Tovåssjön håller rejäla bitar.

Låg vindskyddet vid en vändplan eller fick ni gå en bit?