Hoppa till innehåll

Opti stream vs evotec 100


harr3n

Recommended Posts

Tjena! Har nu en opti stream #5 och tycker den funkar bra, men tycker den plaskar lite för mycket vid presentationskast och blir lite svår att hantera när man har mycket lina i luften.. Har beställt en evotec 100 som jag tänkte testa när den har lite längre klump och kanske blir lättare att kasta om man ska ha en del lina i luften? Men min stora fråga är.. Rymmer jag en evotec 100 #5 på min opti creek rulle?? Rymmer ju min opti stream men den är ju 1 meter kortare och har väldigt tunn skjutlina, någon som vet hur tunn skjutlinan är och hur tjock klumpen är på evotec 100? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

usu7eze4.jpg

Vit running line är Opti, gul Evotec. Enligt mig har Evotec tunnare running line.

Klumpen lite tunnare hos Evotec 85 men det blir kanske inte så intressant att jämföra eftersom det antagligen är större skillnad mellan Evotec 85 och Evotec 100 än mellan Opti och Evotec 85.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

usu7eze4.jpg

Vit running line är Opti, gul Evotec. Enligt mig har Evotec tunnare running line.

Klumpen lite tunnare hos Evotec 85 men det blir kanske inte så intressant att jämföra eftersom det antagligen är större skillnad mellan Evotec 85 och Evotec 100 än mellan Opti och Evotec 85.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

uppskattar informationen! Fick en linan idag och den hade liiiteliite tjockare runningline än optin, däremot klumpen var inte lika tjock så den passade perfekt! Provkastade lite på gräsmattan och den passade min kaststil mycket bättre, evotec 100 känns mycket mer harmonisk och bli inte lika "slängig" vid mer lina i luften kändes det som iaf :)

Taaaajt laaaajns!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är helt grym till allt fiske faktiskt... Lätt att kasta lätt att menda och inte för att snacka om snake-rolls.. Och det utan att dela havet som opti stream gör;)

haha dela havet.. Brukar ha svårt för att rullkasta på gräs men evotec linan gick det bra, ska iväg en sväng ikväll å kasta på sjön få se hur det går :) opti creek rullen funkar suveränt förresten, redan drillat en öring på 2,7kg och bromsen gör sitt jobb!;)

Taaaajt laaaajns!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan så fett:-)

Kul att man kan hjälpa till;-)

haha dela havet.. Brukar ha svårt för att rullkasta på gräs men evotec linan gick det bra, ska iväg en sväng ikväll å kasta på sjön få se hur det går :) opti creek rullen funkar suveränt förresten, redan drillat en öring på 2,7kg och bromsen gör sitt jobb!;)

Taaaajt laaaajns!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att det passade!

 

Håller med Speeds om "havsdelning" men har klurat lite på det och det går att leva med om man lugnar ner utkastet och stoppar upp det lite tidigare. Då blir det bara 1,3 på Richterskalan....

 

Till mitt #4 kör jag två linor; Opti stream och Rio Trout LT (numera min favoritlina). Där snackar vi skillnad i presentationsförmåga...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...