Hoppa till innehåll

Total Nybörjare inom flugfiske Tips sökes


Fiske163

Recommended Posts

Har precis börjat flugfiska, och har det svårt med kasttekniken, har inhandlat mig ett flugfiskeset i prisklass 2000-2500kr klass 6.
Behöver nu alla tips och trix man kan behöva veta för en som helt ny inom ämnet flugfiske!
Vilka flugor man ska använda? (gädda, abborre, harr, regnbåge, öring)
Allt man kan behöva tänka sig veta inom grunderna i flugfiske mottages tacksamt!
Hur långt bör man kunna kasta ut flugan? (sjöar)
behöver den landa utsträckt?
Hur fiskar man när det blåser?
Hur länge tog det för er innan ni hade bra kastteknik?

Måste man klippa av linan varje gång man ska byta fluga, tänker en tafs förbrukas ju ganska snabbt då.

Som sagt skriv ut alla förslag ni kan tänkas dela med er, även om de verkar självklart för er kanske det inte är det för en nybörjare.

Redigerad med Fiske163
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att övningskasta så att du kommer ut skapligt. Man vill ju alltid så långt ut som möjligt i början.:) bara öva öva öva tills du känner dig nöjd. Du ska dock veta att ddt inte är samma sak när man ställer sig vid en sjö mot å kasta på en lägda. Man får hålla koll i bakkasten då och då kan det vara bra å ha åtminstånde ganska bra linbågar samt kunna styra linan lite i luften.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan och välkommen till flugträsket....

Mitt råd till en total nybörjare är att dela upp flugfiske i tre delar. Dels fiska, dels kasta och dels flugan.

Att lära sig kasta görs bäst hos en instruktör.

Att lära sig fiska kommer med tiden men kan naturligtvis snabbas på med en fiskeguide.

Att förstå och kanske rent av binda flugor lär man sig genom att läsa, titta på film samt av kompisar.

Längst ut på din köpetafs knyter man typ en meter vanlig monofil lina av lite klenare diameter. Lite beroende på vilken fluga du valt.

I strömmande vatten används mellan noll och typ sex meter fluglina, tafs tillkommer.....lite beroende på strömmens storlek och utseende.

I stilla vatten kan en riktigt duktig kastare få ut typ 30 meter men vanligare med typ tjugotal meter.

Men fisken står lika gärna en meter från land...

Tafsen relativt sträckt vid stilla vatten men absolut inte sträckt i strömmande.

Etc mm osv....finns hur mycket som helst att förmedla...vars håller du till?

Mvh

Redigerad med hallonraden
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan och välkommen till flugträsket....

Mitt råd till en total nybörjare är att dela upp flugfiske i tre delar. Dels fiska, dels kasta och dels flugan.

Att lära sig kasta görs bäst hos en instruktör.

Att lära sig fiska kommer med tiden men kan naturligtvis snabbas på med en fiskeguide.

Att förstå och kanske rent av binda flugor lär man sig genom att läsa, titta på film samt av kompisar.

Längst ut på din köpetafs knyter man typ en meter vanlig monofil lina av lite klenare diameter. Lite beroende på vilken fluga du valt.

I strömmande vatten används mellan noll och typ sex meter fluglina, tafs tillkommer.....lite beroende på strömmens storlek och utseende.

I stilla vatten kan en riktigt duktig kastare få ut typ 30 meter men vanligare med typ tjugotal meter.

Men fisken står lika gärna en meter från land...

Tafsen relativt sträckt vid stilla vatten men absolut inte sträckt i strömmande.

Etc mm osv....finns hur mycket som helst att förmedla...vars håller du till?

Mvh

Tack för svaren, varför köper man en ''  en meter vanlig monofil lina av lite klenare diameter. '' längst ut på tafsen, går det inte lika bra att knyta flugan direkt på tafsen? 

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, varför köper man en ''  en meter vanlig monofil lina av lite klenare diameter. '' längst ut på tafsen, går det inte lika bra att knyta flugan direkt på tafsen? 

Mvh

 

För att det du knyter på blir en såkallad slittafs, så du inte äter upp din tafs, klipper du tafsen varje gång du byter fluga så kommer din tafs vara slut efter två pass vid vattnet.

 

Så för att göra allt enkelt, köp en 4X taperad tafs av valfritt fabrikat och en rulle med 4X monofilament så kan du byta slittafs när den blir för kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken diameter bör Nylonlinan vara, och den behöver inte vara taperad som vanliga tafsen?

Nej, den är inte taperad. Den brukar vara av samma diameter som tafsspetsen. Ibland kan man möjligen vilja ha en ngt tunnare men samma diameter är nog en bra utgångspunkt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis börjat flugfiska, och har det svårt med kasttekniken, har inhandlat mig ett flugfiskeset i prisklass 2000-2500kr klass 5.

Behöver nu alla tips och trix man kan behöva veta för en som helt ny inom ämnet flugfiske!

Vilka flugor man ska använda? (gädda, abborre, harr, regnbåge, öring)

Allt man kan behöva tänka sig veta inom grunderna i flugfiske mottages tacksamt!

Hur långt bör man kunna kasta ut flugan? (sjöar)

behöver den landa utsträckt?

Hur fiskar man när det blåser?

Hur länge tog det för er innan ni hade bra kastteknik?

Måste man klippa av linan varje gång man ska byta fluga, tänker en tafs förbrukas ju ganska snabbt då.

Som sagt skriv ut alla förslag ni kan tänkas dela med er, även om de verkar självklart för er kanske det inte är det för en nybörjare.

Ett tips(förutom alla andra bra du fått) är att läsa pedagogiska böcker. Allt ifrån "Vill du fiska fluga" av Smedman/Nilsson/Öste eller Ekologiskt Flugfiske av Ulf Pierrou. Har använt dom i kurser sedan många år och det har fungerat. Skänker dig ett ex. av den förstnämnda mot porto då jag har flera ex. PM:a om du vill ha den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det blåser motvind ska du ha kortare kaströrelse samt ta i mindre. Det är iaf så jag gör. :)

 

Hej,

 

Jag skulle vilja påstå att det är motsatsen. I motvind behöver du mer rörelseenergi, och det får du genom en längre kaströrelse och högre hastighet. Jämför med att kasta en pingisboll i motvind. Vill du kasta den sakta med en kort rörelse, eller använda en lång rörelse för att få upp ordentligt med fart?

 

Mvh, Anna-Karin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just ja..

Öva att kasta funkar bättra om man börjar med sex meter fluglina plus tafs.

Ingen fluga utan bara en liiiten garntofs istället.

Mel krieger finns på film och sen finns ju alltid youtube...... Men jag rekommenderar en instruktör!

Mvh

Hej, 

 

Jag skulle nog rekommendera att ha längre lina än sex meter utanför spötoppen när du tränar. Eftersom de flesta linor är tjockast precis där så innebär det också att friktionen i ringarna är störst just där. Det gör det svårare att lära sig dubbeldra och skjuta lina. Dessutom innebär sex meter lina att du inte har särskilt mycket massa utanför spötoppen, vilket gör det svårare att få fart på linan, känna linan och få skjut på linan. 

 

Vad har du för lina? De flesta "vanliga" linor börjar smalna av vid 8-10 meter och det är lättast att kasta med den tjockaste delen av linan utanför spötoppen. 

 

Mvh, Anna-Karin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Är man total nybörjare på att kasta så påstår jag att sex meter funkar.

Du ska inte hålla på med dubbeldrag i början.

Du ska bara koncentrera dej på att lyfta linan och få in timingen mellan fram och bakkast, hålla linan i luften, samt rullkasta lite lätt.

Att inse att det inte handlar om styrka utan om teknik.

Att ha för mycket lina i början är tigga om att misslyckas.

När du behärskar sex meter så är det bara att öka längden.

Mhv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den vänstra sidan på bilden är torrflugor förutom raden längst ner vad jag kan se på denna bilden.

Torrflugor behöver i regel inte impregneras till en början, men när du använder dem kan det var bra att ha en dry-shake eller liknande. det finns också på flugor.se

 

flugorna till höger är streamers. Du verkar ha köpt ett kit för regnbåge med de vanligaste flugorna, det där räcker en bra bit!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den vänstra sidan på bilden är torrflugor förutom raden längst ner vad jag kan se på denna bilden.

Torrflugor behöver i regel inte impregneras till en början, men när du använder dem kan det var bra att ha en dry-shake eller liknande. det finns också på flugor.se

 

flugorna till höger är streamers. Du verkar ha köpt ett kit för regnbåge med de vanligaste flugorna, det där räcker en bra bit!

Tackar för ett bra svar Japp det är ett kit för regnbåge, var ungefär så jag tänkte! Inga våtflugor med? Fungerar dessa flugor även bra till öring å harr? tex torrflugorna eller är de endast lämpade för regnbåge? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Både ja och Nej.

Det är såklart bra att följa kläckningsmönster men det går utan att göra det.

 

Vissa av flugorna du har i din ask fungerar lite som allround, tex. europa 12 som du har två av där.

 

jag rekomenderar återigen att du bläddrar genom den stora boken om flugfiske, den är väldigt informativ.

 

därefter kan du se lite filmer, du behöver inte ha bråttom, säsongen har knappt börjat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...