Hoppa till innehåll

Jämtland lägesrapport


Axeld

Recommended Posts

Tjena alla jämtlänningar!

Vet att många kanske är ute och premiärfiskare Jämtlands älvar idag men jag gör ett försök ändå! Nästa vecka från och med onsdag blir det en tur upp i landet med sikte på i första hand hårkan och Långan! Jag har förstått att det har varit ganska högt vatten o området, har det börjat ordna upp sig? Hur ser det ut med vattenståndet! Är det några kläckningarna och framför allt dras det något fin fisk! Andra alternativet för oss är nog gimån så lite lägesrapport därifrån tas tacksamt emot!

Tack på förhand!

Skitfiske!

/axel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ajdå vi som tänkte campa på edsforsens naturcamp! Får väll hoppas på ett mirakel, och fiska Långan som plan, någon som ver hur campingmöjligheterna ser ut längs Långan? Har för mig att det är skog för det mesta runt älven?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en bit innan bron från Krokom sett. Det står en liten skylt som är halvt invuxen med texten Gråmäraforsen. När ni har svängt in där så kommer ett T-kors och där tar ni vänster. Sen är det 4km. Titta på GoogleEarth och utgå från Krokom mot Föllinge. Du ser en lång väg som slutar vid älven. Det är nog ca en km innan bron korsar Långan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade i Gråmäraforsen idag, inte allt för länge, var bara på väg förbi. Inte ett hugg fast jag nymfade igenom varenda håla biten jag var vid, kändes som att det var mer vatten än vad sig bör, men vad vet jag ;)

Inte ett vak såg jag heller, längre upp mot bron man kör över Långan var det kläckta bäcksländor... Annars bara branog med mygg å småsväda!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så knotten är igång redan? Är inte det lite tidigt?

/anders

"Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality."

 

Om du frågar mig så är det vida skillnad på knotten och svädan... Nå knott har jag inte stött på än, men mina armar och ben består för tillfället av mer sväbett än ren hud. Tyvärr vet jag inte vad dom heter på ren svenska, mycket mindre än knotten är dom i alla fall, knappt så att de syns!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke är det nog någon form av svidknott... Alltså en helt annan familj mot de "vanliga" knotten :)

Med knott så menade jag svidknotten dvs sve, sva, svian och allt vad de kallades.

Vanliga knott är ju inte på långa vägar så jobbiga som de där svidknotten.

Jag trodde att det var för tidigt för såna än, men hade tydligen fel.

Redigerad med A.N.D.Y.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag å polaren vart runt i åsarna å rätan idag. Knappt några kryp alls. Vi körde mest nästleströmmen och ljungan. Blev en massa små öring å några små harrar. Kanon dag

Ja, det är nog olika beroende på var man är. Ljungan upp mot börtnan är fin. Kul med en bra fiskedag.

/Anders

"Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå, är det någon som har lite koll på hur långt upp i landet som kläckning av Rocken sker just nu?

Det är nämligen så att jag och pappa ska upp och fiska i Jämtland nästa vecka. Vi har inte riktigt bestämt vart än dock. Så är det någon som har tips på heta vatten efter främst öring och harr vid den tiden. Då tar jag tacksamt emot tips. Skicka pm eller skriv här ☺

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog olika beroende på var man är. Ljungan upp mot börtnan är fin. Kul med en bra fiskedag.

/Anders

"Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality."

Mm vi vart uppe i ljungan vid börtnan igår kväll. Massa smått å polaren fick en fin öring.

Idag blåste det en del så vi testade Kvissleströmmarna, fick en 40+ cm harr där som fick simma vidare, å några små harrar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm vi vart uppe i ljungan vid börtnan igår kväll. Massa smått å polaren fick en fin öring.

Tycker det varierar väldigt mycket med fiskelyckan beroende på vattenståndet. Man kan kolla flödet i ljungan på eons sida. Ett tips.

Jag och sonen drar upp mot sylarna och provar lite på söndag. Det verkar bli kallt senast jag kollade. Men det växlar ju hela tiden så det vet man aldrig.

/Anders

"Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallåj igen! Troligtvis rör sig jag och pappa upp mot jämtalnd/härjedalen nu på lördag.

Tyvärr verkar vi inte riktigt ha vädret med oss som vi önskat... Kommer vara relativt kallt, runt 10 grader på dagarna.

Jag har inte helt koll på vad som kläcks vid denna tid mer än att man kan hoppas på lite rocken.

Så vid lite regnigt väder och relativt kallt vad är det för fiske man bör satsa på då? Djupa nattsländepuppor nära botten?

Kan man hoppas på någon form av kläckning alls?

Tar tacksamt emot lite info om vad för insekter som man kan vänta sig finns där uppe nu. Tar också gärna emot lite lägesrapport för ställen i jämtland/härjedalen.

 

Allt gott / Jonatan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i Hårkan förra helgen och vattnet är högt men börjar sjunka till bra nivåer. Tunga nymfer vid botten gav fina harrar och sista dagen vid Edsforsen kläckte det massivt med gula forssländor och några mindre, grå sländor. Det fick fisken att vaka som tokiga men tyvärr gjorde konkurrensen från de naturliga sländorna att dom var väldigt svårflörtade.

Stannade också till vid Gimån vid Stavre och där kläckte det också mycket men det blåste storm.

Håller sig temperaturen under 10 och det blir regnskurar så bromsas nog kläckningarna upp lite. Testa nymfer längs botten så ska du nog kunna få dom intresserade ändå.

Skitfiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bor i Åre över sommaren. Började bra med fint väder och sjukt harrfiske i Dammån i helgen (20+ matfiskar, varav vi tog upp en, på torrfluga), men sedan har det gått utför. Kallt som fan, regnar och blåser och någon babblade om att det ska komma snö inatt eller imorgon natt. Vattennivåerna verkar vara ungefär normala för årstiden. Inte ett spår av rocken, men det kläcker saker mest hela tiden: framför allt mygg, men en hel del småsländor och annat som jag har noll koll på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...