Jump to content

Räcker mitt flugval för Kirunafjällen?

Recommended Posts

Har börjat dra upp planer för en tur till Kirunaskogarna om ca en månad för fiske - öring och röding siktas det på eftersom jag aldrig fiskat röding förr. Det är första gången i livet jag tar mig norr om Vemdalen. Efter mycken googling och fisketidningsläsning, har jag bundit upp superpuppor i tre färger, f-fly och spiders i olika färger och storlekar, myggpuppor, haröron och klinkhammers har jag sen innan, liksom streaking caddis och annat småplock. 

Är det några flugor som nån vill tipsa om specifikt som enligt denne SKA med upp på en sån tur som jag inte nämnt? 

En andra fråga: är det värt att ta med streamerasken med typ dog nobblers, zonkers och dylika flugor, eller kan de lika gärna ligga hemma? 

Edited by K0m4

Tackar för de snabba svaren!

Ett par kopulerande knott lär jag göra - om inte annat bara för namnet - även om jag har små svarta saker som egentligen inte imiterar nåt, som kanske kan säljas in som såna hos hungrig fisk. Ismopuppan verkar bra meckig att göra, speciellt som jag inte har nåt balsaträ (bor i ett land där fiskehobbyn inte är så utvecklad att det bara är att knalla ner på stan till shoppen direkt..), men jag ska håll autkik efter den när jag anländer om den finns att köpa. Elk hair caddis är bra, men jag tänker mig att jag har nog med nattsländor  i andra former redan. Och myror glömde jag nämna i op - det har jag såklart! Återigen, tackar - det hjälper en vilsen själ att få lite input när man ska utforska okända om råden! 

Hej !

Red-Tag palmer ca. stl. 12 som vårfluga - den klarar det mesta ! Torrt, något litet och oliven eller svart, kan vara svårt att se på håll så gärna med vinge som syns ( vit / gul ). Gärna någon torrfluga som flyter bra i strömt vatten, typ Humpty, Wulff-flugorna, något som kläcker typ klinkhamer ( gärna med synlig vinge ) Naturen har ändrats en del de senaste åren, speciellt i norr så Harrkrank är ett bra bud ( Daddylonglegs ca stl 14 el. 14 ) E 12 an och likn. Vid denna tid på året skall du inte behöva fiska speciellt djupt så Dog Nobler och sådant behöver du nog inte.

tight lines ! Steen

Edited by sovereign
  • 4 weeks later...

Om nattsländor är i farten testa stor streaking caddis o favoriten Grönlunds special, googla så finner du hur den ser ut. En streamer jag brukar ha bra fiske på om det är skitväder är wolly vorm. Förra året fiskade jag endast med tre flugor. Streaking caddis, olivfärgad haröra m guldskalle och en fallskärmsbunden Adams. Oftast är det ytterst få flugor man fiskat med när man summerar efter en veckas fjällfiske men likförbannat lyckas jag aldrig att bara ta med mig en flugask det blir istället tre askar :-) Ismopuppan är oxså en klar favorit..... Köpte sådana av Ismo han är med här på Edge... Grym fluga för harr.

Skickat från min iPhone

• 2 weeks later...

Har börjat dra upp planer för en tur till Kirunaskogarna om ca en månad för fiske - öring och röding siktas det på eftersom jag aldrig fiskat röding förr. Det är första gången i livet jag tar mig norr om Vemdalen. Efter mycken googling och fisketidningsläsning, har jag bundit upp superpuppor i tre färger, f-fly och spiders i olika färger och storlekar, myggpuppor, haröron och klinkhammers har jag sen innan, liksom streaking caddis och annat småplock. 

Är det några flugor som nån vill tipsa om specifikt som enligt denne SKA med upp på en sån tur som jag inte nämnt? 

En andra fråga: är det värt att ta med streamerasken med typ dog nobblers, zonkers och dylika flugor, eller kan de lika gärna ligga hemma? 

Griffiths gnat i storlek 12-20 funkar alltid, nästan. :)