Jump to content

Hur länge kan en danica vara aktiv

Sanci

Recommended Posts

Hej.

Undrar hur länge en danica kan vara aktiv som längst.

I nästan 4 veckors period har jag sett danica vid samma å.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Lånar tråden :) .....  Kom att fundera på vilken tid på dygnet som den är som mest aktiv? Mitt på dagen då det är som varmast,då solen står som högst eller kvällningen då eventuell blåst har lugnat ner sej? Har sett stora rocken "dansat" men har inte sökt eller tajmat in nån rock,n roll vid fiskevattnen...kanske blir till helgen om dom är på G !  ;)

Lånar tråden :) ..... Kom att fundera på vilken tid på dygnet som den är som mest aktiv? Mitt på dagen då det är som varmast,då solen står som högst eller kvällningen då eventuell blåst har lugnat ner sej? Har sett stora rocken "dansat" men har inte sökt eller tajmat in nån rock,n roll vid fiskevattnen...kanske blir till helgen om dom är på G ! ;)

Väder:

Ingen absolut regel, men har märkt att stora kläckningar/svärmningar gärna uppstår i slutet av varma dagar när det bildats stora sjok av stackmoln och det är lite fuktigt i luften. Danicahimmel kallar jag det numera.

Högtryck och inga moln generar inte samma effekt, mindre fart då.

Varmt efter regn funkar också bra.

Dock är det så att när kläckningarna väl har börjat så kläcker det sporadiskt även när vädret är "fel".

Tid: Sen eftermiddag och tidig kväll när solen ligger på, hela dagen om det är molnigt.

18-19 brukar vara bra att vara på plats om det är soligt på dagen.

• Like 2

Danican svärmar jo mest på kvällen och därefter ska det läggas ägg.

Annars kläcker de ju hela dagen men kanske mest strax efter lunch.

I början av kläckningarna så tar ju fisken gärna de Kläckta sländorna men ju längre kläckningarna har hållit på desto petigare blir fisken och då är det spinner fallet på kvällen som gäller.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Jesper har alldeles rätt, givetvis. Om jag var otydlig så är tidpunkten avsedd att matcha svärmning, äggläggning och spinnerfall.

När det är mycket sländor på vattnet, alltså...

Fiskar du tidigare på dagen, och det är trögt, så leta upp en danicanymf, eller det största haröra du hittar i asken...