Hoppa till innehåll

Bästa nybörjarset utan begränsning


Tjorvis

Recommended Posts

Jag har precis gett mig in på det här med flugfiske, men har egenskapen att gå "all in" när jag ska lära mig något nytt på gott och ont.

Nu ska jag skaffa mig en utrustning som båda ska funka att lära sig på, men som också ska hålla måttet när jag kommit en bit på vägen. När det gäller pris så betalar jag hellre mer för något som jag känner är ett bra köp både idag och imorgon, än mindre för något där jag kommer förbanna att jag skulle "spara" om ett halvår.

 

Den övre gränsen för spö, rulle och lina går runt 5000:- och jag tror klass 5-6 passar det fisket jag kommer ägna mig mest åt.

 

Vilket är den bästa utrustningen jag kan hitta inom dessa ganska vida ramar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guideline Exp4 9' #5

Rio Gold WF5F

Danielsson L5W 4seven

 

Lägg extra på rullen, den kommer du använda långt framöver. Spön är svårare att säga att man har länge, då man har olika preferenser och det är en rejäl djungel av varianter därute.

Redigerad med M. Engdahl
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan och välkommen till flugträsket..

Med risk för att låta lite tjatig....

Bästa investeringen ÄR en kastinstruktör.

Nästa är ett någolunda snabbt kortslagigt spö, fyrdelat, klass fem...med en passande fluglina -Cortland peach kanske?

Sedan en furled leader.....

Är själv lite sugen på en msx titanium 4-7 flugrulle

Mvh

Redigerad med hallonraden
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske ett tråkigt råd men köp begagnat! Bättre grejer och framförallt håller de andrahandsvärdet bättre om du skulle tröttna.

 

Jag är också en sån som har svårt att nöja mig och nybörjarkitet jag köpte, ja det fungerar numera som en 2000 kr dammsamlare/påminnelse om att det kan vara dumt att vara dumsnål. Säger inte att det är dåligt på något vis men...ja man får ju för sig att man blir bättre med bra grejer.

 

Lite beroende på vilken typ av spö du gillar så får du bl.a. följande för ca 1400-2000kr begagnade:

Fario, Loop Evotec, Loop Opti stream, Guideline LPXE, Vision, Imago, mfl. Exp4 som föreslås ovan verkar också riktigt prisvärt

 

Rulle: MSX 4/7 (1399kr) verkar ruskigt prisvärda och dessutom är extraspolarna väldigt (499kr) billiga om du vill ha två olika linor tills spöt alt använda rullen till två olika spön. Annars någon Danielsson (typ F3W/L5W om du vill ha broms), Evotec G3/G4, Loop Multi, begagnad Lamson Velocity/Litespeed etc. En jakt&fiske-butik på nätet har halva priset på Loop, kolla om de har några rullar kvar.

 

Lina: Rio Gold tror jag att många blir nöjda med, funkar allround, annars kan du t.ex. kolla Barrios linor. De är så billiga att du kan köpa två för under 600kr, kanske en kortklumpslina och en "normal".

 

Ett "genomsnittskit" enligt ovan: Spö 1700 + Rulle 1600 + Lina 700 = 4000.

 

Och ja, kastinstruktion ger mest bang for the buck i början.

Redigerad med Sahlberg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kastinstruktör i all ära ...

 

Men har man inte budget för mer än ett bra flugset, vad hjälper det då om man kan kasta fluga bra men inte äger ett eget flugset ?

 

Lite som att äga en nyckel till en Ferrari, men man har fan ingen Ferrari :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan skånemannen. :-)

Nu har TS ekonomi till både och....

Men annars så är det bättre att lägga pengarna på kastinstruktör än en utrustning... Jepp..utrustning kan man köpa efteråt men att stå med en utrustning utan att kunna kasta är sämre....

Stå och misslyckas kan dessvärre leda till att man lessnar..

Mvh

Redigerad med hallonraden
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hör vad du säger,

 

Instämmer även med dig, ur mitt perspektiv!

 

Men inte ur en nybörjares perspektiv, visst TS sa att han har en budget om max 5000 vilket kan ge honom ett hyggligt och väldigt bra set vilket han önskar och en instruktör.

Både du och jag vet att det krävs mer än ett spö, lina och rulle för att komma igång eller ? Har man inget alls så ser man lätt de 5 tusen försvinna innan man hunnit säga instruktör !

 

Samtidigt så har du gett TS bra svar i frågan om val av utrustning, tycker bara att instruktören det första man gör är lite Mr Miagi "vax on, vax of" och handen på hjärtat hur många flugfiskare på nätet gick till en instruktör innan man köpte utrustning!

 

Men nog med OT från mig,

 

Med den budgeten hade jag tittat på ett TFO BVK med en Rio Gold lina samt en rulle som estetiskt tilltalar dig då rullen i mitt högst personliga tycke är linförvaring!

 

 

Hejsan skånemannen.:-)
Nu har TS ekonomi till både och....
Men annars så är det bättre att lägga pengarna på kastinstruktör än en utrustning... Jepp..utrustning kan man köpa efteråt men att stå med en utrustning utan att kunna kasta är sämre....
Stå och misslyckas kan dessvärre leda till att man lessnar..
Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg, tänkte faktiskt detsamma. Flugor, tafsar, askar, väskor, vadare... Mycket grejer blir det.

 

I mitt fall är jag "självlärd" kastare. Det gick ok men sen, ett år senare, kastade jag ett par timmar med en duktig kastare som gav mig lite pointers och det lyfte kastningen rejält. M.a.o kanske "instruktör" inte behöver kosta en massa kosing, det kanske räcker med att någon fiskepolare som kan hjälpa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips så här långt, det är uppskattat!

De 5000:- jag nämde i inledningen som tak är för rulle, spö och lina. Sedan räknar jag med att instruktioner och annan utrustning kommer utöver det.

 

Ett set jag sneglat lite på är SAGE Approach Outfit #5 9' (med Sage 1800 rulle + Rio Gold lina) för 4699:-

Danielsson-rullen som M. Engdahl nämnde är onekligen läcker - alltid någon tröst när man kastar knutar på linan :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många som har en massa prylar så varför inte utvidga tråden så att folk kan erbjuda utrustning som sedan kan diskuteras och rekommenderas av övriga. Så blir det både bäst och mest prisvärt. Nya introduktionskit från tillverkare är sällan en bra idé oavsett vad moderföretaget heter

Skickat från min GT-I8730 via Tapatalk

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lina: Wulff TT. Oslagbart allround, för torrisar i stiltje, tunga streamers och långa kast i motvind.

Rulle: En Danielsson original (prisvärdast + kommer du antagligen aldrig sälja av)

Spö: Beggat här på forumet. Allt från Daiwa Osprey för 300 kr till Sage Z-Axis för 3000 funkar. Du kommer ändå vilja köpa olika spön sen för att känna dig fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips så här långt, det är uppskattat!

De 5000:- jag nämde i inledningen som tak är för rulle, spö och lina. Sedan räknar jag med att instruktioner och annan utrustning kommer utöver det.

 

Ett set jag sneglat lite på är SAGE Approach Outfit #5 9' (med Sage 1800 rulle + Rio Gold lina) för 4699:-

Danielsson-rullen som M. Engdahl nämnde är onekligen läcker - alltid någon tröst när man kastar knutar på linan :-)

 

Hej,

 

Hur går det med utrustningen - hittat något du tänker köra på? Om inte så kommer jag sälja lite grejer framöver så här nedan följer ett förslag på ett kit som jag kan sätta ihop till dig:

 

Spö - Hardy Zenith 9ft #5

Rulle -  Danielsson F3W 4seven eller Ross Evolution LT 2

Lina - Scientific Angler Mastery GPX #5 eller Cortland 444 SL Classic #5

 

Jag spolar på backing på rullen du väljer och slänger med en taperad tafs (Stroft 12ft 4x) samt lite tafsmaterial så är det bara att börja fiska/kastträna.

 

All utrustning är mycket sparsamt använt och i mycket bra skick. 

 

Prata med några duktiga personer, känn på lite grejer om du har möjlighet och meddela mig sedan om det låter intressant.

 

Hälsningar

Örjan 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur går det med utrustningen - hittat något du tänker köra på? Om inte så kommer jag sälja lite grejer framöver så här nedan följer ett förslag på ett kit som jag kan sätta ihop till dig:

 

Spö - Hardy Zenith 9ft #5

Rulle -  Danielsson F3W 4seven eller Ross Evolution LT 2

Lina - Scientific Angler Mastery GPX #5 eller Cortland 444 SL Classic #5

 

Jag spolar på backing på rullen du väljer och slänger med en taperad tafs (Stroft 12ft 4x) samt lite tafsmaterial så är det bara att börja fiska/kastträna.

 

All utrustning är mycket sparsamt använt och i mycket bra skick. 

 

Prata med några duktiga personer, känn på lite grejer om du har möjlighet och meddela mig sedan om det låter intressant.

 

Hälsningar

Örjan 

Hej

 

Om inte Tjorvis är intresserad så är jag det,

vad har du tänkt dig i pris ungefär ?

 

Mvh, Nicklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om inte Tjorvis är intresserad så är jag det,

vad har du tänkt dig i pris ungefär ?

 

Mvh, Nicklas

 

Hej Nicklas,

 

Det är redan sålt till Tjorvis. Har lite annat dock så jag skickade dig ett PM. 

 

Ha det gott!

 

Hälsningar

Örjan 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...