Jump to content

Rulle till GL fario #5 9'

majkel
 Share

Recommended Posts

• 2 months later...
  • 2 months later...

Har beställt ett Fario spö nyligen och köpte Haze rullen till. Någon som testat om det är dugligt, lite sent o fråga eftersom jag redan beställt men kul o se vad andra tycker?!!

Haze rullen duger helt klart. Fast en Dry Fly är ju bland det stiligaste man kan ha på ett spö.

• Like 1

• 5 years later...

Jag lånar tråden lite och försöker väcka nytt liv i den. Jag har nyligen införskaffat ett GL Fario #5 spö (gamla modellen) och är på jakt efter rulle. Jag har läst mycket gott om Danielsson Dry Fly-rullen och att den ska balansera upp spöt på ett bra sätt. På rullen kommer det sitta antingen en Fario-lina eller en Highwater (gamla modellerna av linorna).

Jag tänkte bara kika som alternativ till Danielsson Dry Fly, om någon har testat GL Fario LW 46 till gamla Fario-spöt (eller LW 24) och om det är en bra kombo som balanserar spöt på ett bra sätt? Den rullen är 20 gram lättare än Dry Fly-rullen.  

Tack!

Jag spana in Redingtonen, tack för tipset! Fario-rullen är ju förbaskat snygg men jag håller med om att priset är för saftigt, om det inte dyker upp någon begagnad. Annars är ju Danielsson-rullarna alltid Danielsson och två schyssta rullar som du nämner som borde funka prima. 

Funderingen angående vikten var att jag läst här på forumet att rullen inte får vara för lätt till Fario #5-spöt pga att spöt kan kännas framtungt, men då verkar det vara högst personligt alltså.

25 minutes ago, Philip said:

Tack!

Jag spana in Redingtonen, tack för tipset! Fario-rullen är ju förbaskat snygg men jag håller med om att priset är för saftigt, om det inte dyker upp någon begagnad. Annars är ju Danielsson-rullarna alltid Danielsson och två schyssta rullar som du nämner som borde funka prima. 

Funderingen angående vikten var att jag läst här på forumet att rullen inte får vara för lätt till Fario #5-spöt pga att spöt kan kännas framtungt, men då verkar det vara högst personligt alltså.

Jag har inte testat det spö du nämner. Jag tror dock inte det skiljer jättemycket från andra spön när det gäller rullens vikt. Själv tycker jag att några gram hit eller dit när det gäller rullen inte spelar jättestor roll. Det finns säkert folk som tycker annorlunda. Jag har ändå svårt att se att en Danielsson Dry fly eller F3W 2six kan bli fel. Det finns säkert många andra rullar som passar bra också. Det enda jag skulle se upp med är en allt för stor och klumpig rulle.

• Like 1

15 hours ago, Philip said:

Tack!

Det är nog precis så som du skriver, högst personligt. Jag upplever inte spöt som framtungt, men är o andra sidan långt från någon expert. Redingtonrullen fungerar för mig, den är ju ännu lättare än de rullarna du beskrev ovan. Spöt i sig är sagolikt med sin "old school":-). Så vad du än väljer för rulle tror jag du blir nöjd.

1 hour ago Thymallus sa:

Det är nog precis så som du skriver, högst personligt. Jag upplever inte spöt som framtungt, men är o andra sidan långt från någon expert. Redingtonrullen fungerar för mig, den är ju ännu lättare än de rullarna du beskrev ovan. Spöt i sig är sagolikt med sin "old school":-). Så vad du än väljer för rulle tror jag du blir nöjd.

Låter riktigt lovande! Jag har provat spöt vid ett tillfälle än så länge och jag måste säga att känslan är riktigt go' i det :) 

Jag får fundera lite vad det blir för rulle helt enkelt, sen går jag nog ändå åt det hållet att en broms är trevligt att ha så man slipper handbromsa, men det är ju en smaksak. Jag är fortfarande extremt sugen på Fario-rullen, tänkte mest slänga in för att se om folk har någon erfarenhet av den, men jag får såklart väga det mot det höga priset och hur stort "vill ha-begäret" är.