Jump to content

Trönderlagsälvarnas skrämmande utveckling.

Laxarnas prins

Recommended Posts

Kan samtidigt säga att det var ännu sämre i orkla och gaula år 97, om nu det kan vara någon tröst..... Det var toppen av några magra år i mitten på nittio talet. Sedan tog sig fisket bra åren efter. Tror i alla fall att de tragiska rapporter om lax lus,pancreas och allt annat på laxens uppväxt områden är större nu än då. Samtidigt ett växande problem som bara kan komma bukt med om odlingar blir Lukkede eller upp flyttade på land

97-98- och 99 var riktigt dåligt och det vände, laxen är en stark individ :) Har sett hur mycket smolt som helst de fyra sista åren, ta väl hand om dem så löser det sig! (Problemet med lus blir inte bättre om vi slutar fiska helt!)

Två korta tankar om hur man kan göra följer här:

1. Bygg smoltfällor i älvmynningen, kör på något vis smolten till havet, då slipper de undan lusen!

2. Ha stängda odlingar eller lägg odlingar i havet och inte i en trång fjord där man även helt otroligt vill expandera laxodlingar!!

Korta säsongen för oss älvfiskare och nätfiskare! Men stäng aldrig en älv som inte har svåra sjukdomar, risken är att folket inte kommer tillbaka och vem bryr sig då om hur det går för vildlaxen? Det är allt för drastiskt att säga "Stäng älven"!!!

Edited by Laxarnas prins

Helt sant.

Om man stänger fisket är risken stor att både valdägare och de som fiskat i älven helt tappar intresset för att kämpa för fiskens välmående. Intresset håller säkert ett par, tre år och sedan falnar det. Och när intresset är borta är det fritt fram för oppdrettsnäringen att sätta in nådastöten.

97-98- och 99 var riktigt dåligt och det vände, laxen är en stark individ :) Har sett hur mycket smolt som helst de fyra sista åren, ta väl hand om dem så löser det sig! (Problemet med lus blir inte bättre om vi slutar fiska helt!)

Två korta tankar om hur man kan göra följer här:

1. Bygg smoltfällor i älvmynningen, kör på något vis smolten till havet, då slipper de undan lusen!

2. Ha stängda odlingar eller lägg odlingar i havet och inte i en trång fjord!

Korta säsongen för oss älvfiskare och nätfiskare! Men stäng aldrig en älv som inte har svåra sjukdomar, risken är att folket inte kommer tillbaka och vem bryr sig då om hur det går för vildlaxen? Det är allt för drastiskt att säga "Stäng älven"!!!

• Like 1

Att det finns ett såpass stort intresse för laerdal beror nog på att man har haft otroligt bra fiske direkt efter nystarten samtidigt som många andra älvar fiskar dåligt. Hade fisket varit svagt så hade intresset nog varit ett helt annat.

Att det finns ett såpass stort intresse för laerdal beror nog på att man har haft otroligt bra fiske direkt efter nystarten samtidigt som många andra älvar fiskar dåligt. Hade fisket varit svagt så hade intresset nog varit ett helt annat.

Jag tror han menade att intresset var stort att få denna älv på fötter igen medans den var stängd. Precis som i andra norska älvar, tex vosso.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

Förvisso.

Men att låta folk fiska i en älv höjer intresset, förutsatt att fisket är hyggligt. Man kan ta del av lokal information och har lättare att förmedla sina åsikter till valdägare mm som med lite tur tar det man säger på allvar och förhoppningsvis drar det vidare. Jag tror att för varje år en älv hålls stängd så svalnar intresset en del, är den stängd tillräckligt länge så krävs mycket när man öppnar den igen.

Stängs tillräckligt många älvar på en och samma gång så finns risken att folk ger upp laxfisket helt, då kan man få en otäck situation. Men där är vi nog inte riktigt ännu.

Sedan kan man väl hålla tummarna för att det funkar omvänt också, att ekonomin som baseras på turism tar en såpass kännbar skada så att beslutsfattare får upp ögonen.

Håller absolut med bhe! Dock, som det ser ut i gaula nu, så vette fan vad man ska göra. Klubbas på i stadig takt, tydligen enormt med hanfisk i nedre delarna av älven...

Sista jag hörde viskas var att älvförvaltningen skulle göra allt de kunde för att undvika miljödirektoratets stängning av älven den 15/8... Underbart!..

Det går många rykten nu, mer och mindre sanna. I Orkla kan man läsa att de släpper tillbaka en hel del lax. Har man släppt tillbaka en lax så borde man inte få lov att fortsätta att fiska den dagen då man plågar och utsätter nästa lax för fara.

Har de sista åren sett mer döda laxar flyta med buken uppåt i den älv där jag fiskar. C/R kan vara bra, inget tvivel om det men det är inte det som avgör vildlaxens framtid på långa vägar.

Kramma lax är kanske en god ide men om man inte på något sätt ser till att smolten kommer till havet så har vi ett stort problem framöver.

Anledningen till att jag i det första inlägget i denna tråd skrev att vi ska pruta med vallägare/framleijare bör förklaras. Om vi prutar kan vi få med dem att jobba mer aktivt får att stävja problemet. Det var inte för att själv göra mig ekonomisk nytta, vilket någon :) trodde.

Edited by Laxarnas prins
  • Like 1

Många bra idéer nu. Flera av dom skulle säkerligen snabbt behövas ta till. Med situationen i trondheims fjorden så behöver man ta till snabba åtgärder. Stammarna från älvarna runt trondheims fjorden blir bara svagare och svagare. Just nu tror i alla fall jag att det lutar åt stängning nästa år. Samtidigt läser man på Facebook om frödins prov fiske i vosso bolstad. Jätte kul. Klassisk älv som varit helt död på lax nästan. Likadant i Leardal. Rätta mig gärna nu, men om jag fattat rätt så har man hjälpt smolt från vosso ut i havet. Måste ju vara ett jätte projekt. Hur skulle det då bli i våra kära tröndelag lags älvar vid stängning. Ett likartat projekt? Måste det gå så långt som till näst intill utrotning för att det ska hända något!!! Man börjar ju undra...det haster ikke brukar norrmän säga. Kanske är det så nu med. Jag är djupt oroad och ledsen över läget just nu i alla fall

Kilnot fisket är kvar i Trondheimsfjorden. Samtliga forskare säger att explosionen av laxlus ät anledningen. Smolten blir så angripna av lus vid utvandring att de inte klarar sig. Lusen blomstrar med oppdrettanläggningarna.

Kilenotfisket har vore kraftig redusert i Trondheimsfjorden dei siste åra. Start i fjorden er 1/7 og i ytre fjord og hav (13/7), sjå http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-10-431. I fjor tok kilenøtene ca 10 tonn (www.ssb.no), så dei er vel ikkje det store problemet i Trondheimsfjorden lenger. Så storlaksen har fritt leide til elva, og det gjer situasjonen i elvene enno verre.

Ok så det har varit mer lus i fjorden vid utvandringen 2011-2013 än 2007-2010?

Ja. 2010-12 var spesielt ille. Du finn oppdaterte data på www.lusedata.no. I tillegg har du aukande resistens mot avlusing og andre sjukdommar som påverkar avlusinga. Men 2013 var litt bedre med tanke på lus, så kanskje det dukkar opp noko smålaks :- )

Ja. 2010-12 var spesielt ille. Du finn oppdaterte data på www.lusedata.no. I tillegg har du aukande resistens mot avlusing og andre sjukdommar som påverkar avlusinga. Men 2013 var litt bedre med tanke på lus, så kanskje det dukkar opp noko smålaks :- )

Tack för bra svar! :)

Galenskapen tar inte slut, i stället för att stänga har rettighetshavarna fått genomslag för nya påhittade lösningar:  http://www.tronderbladet.no/nyheter/article9899519.ece

All fisk över 65cm (2,6kg) skal sättas tilbaks efter 1. augusti. och fisket skal på det sätt få vara öppent til 31. augusti som normalt. 

Edited by Norrbaggen

Hej

Alla Grund äger kan väl bara säga att dom förlorar pengar. Och inte skylla på att de är lite fiskar i älvarna. De är inte år laxen har minskat i älvarna. Så håller dom på med att han och honor får inte tas upp. Jag tycker de är jävligt dåligt att inte stänga älvarna .

På sätt och vis är väll c&r från första augusti bra, men det visar också hur tragiskt handlingsförlamade de är... Stängning är ingen höjdare, men det klubbas skrämmande mycket honfisk i älven just nu och tillsynen gör/kan inte göra ett skit.

Tragiskt.

hej

Lill-Peter

du har så rätt att dom bankar honor. Men stänger dom eller c&r. Men dom är så jäkla feg och bara ser pengarna. Vad gör dom nästa säsong ner blir minder folk i älvarna. Läser man länkarna så blir man bara förbanad. Som han på Stören i Gaula säger de tas mindre lax för de är minder folk i älven. Vad för är de mindre. Jo de är mindre med lax i älvarna svårare är de inte.

• Like 1

Stänga älvarna kommer inte att hjälpa.

Det är enorma utgångar av smolt i älvarna men dom dör i lusbältena. Varken stängda älvar eller c&r kommer att hjälpa.

Du tar så feil! Lus er kun et av problemene, tilbakevendingen i Trøndelag er ikke noe lavere enn i andre vassdrag. Problemet er at uttaket de siste 10 årene har vært alt for høyt, særlig i Gaula og Orkla.

Skal man få opp bestandene må det bli mye strengere kvoter, kanskje stenging?! Sjølaksefisket må stoppe, kultivering må starte og oppdretten må få bukt med lusen.

Å si at lokale tiltak ikke fungerer beviser lite kunnskap om situasjonen.

Sjekk ut bloggen min: www.urbanflyfisher.net