Jump to content

Trönderlagsälvarnas skrämmande utveckling.

Laxarnas prins

Recommended Posts

Sen en sak som blir lite bort glömd i Gaula är att det var en super flomm 2011 som tog allt i sin väg vad beträffar storlax och smolt. Sen tror jag absolut inte att minskningen beror på fisket med spö då dom drog upp enorma mängder förr med nät och dylikt utan att det var någon större katastrof i älven. Sen kan jag ha fel

Utvandringen av smolt ut orkla har varit väldigt stor senaste åren. Dom som räknar smolt,träffade en i veckan, säger att det är väldigt mycket yngel i älven. Alla storlekar. Hade uttaget varit för stort borde rimligtvis antalet smolt vara mindre men dom är fler än på länge.

Antigen dör smolten i lusbältena eller så hittar dom ingen mat i haven.

Sen en sak som blir lite bort glömd i Gaula är att det var en super flomm 2011 som tog allt i sin väg vad beträffar storlax och smolt. Sen tror jag absolut inte att minskningen beror på fisket med spö då dom drog upp enorma mängder förr med nät och dylikt utan att det var någon större katastrof i älven. Sen kan jag ha fel

Du tar feil, hvert år ble det estimert at 60-70% av tilbavendende laks ble tatt av fiskere i elven. Reproduksjonen er ikke så stor. Vassdrag som Namsen klarer seg pga av str og et langt lavere %vis uttak blir gjort.

Å tro ikke vi fiskere må ta vår del blir nok litt naivt...

Sjekk ut bloggen min: www.urbanflyfisher.net

Sjekk fangst statistikk opp mot gytegroper telt, ta med estimert skaulaks og ikke teltegytegroper så skal du se. Eller anbefaler jeg deg følge med i norske medier. Mye rundt dette nå. Ellers kan du kontakte Nina

Å tro at vi fiskere ikke har effekt på bestandene er som å tro på julenissen!

Kan bara konstatera att regelverket inte fungerar honor blev hanar, laxar över 80 krympte så de blev under 80 cm, man hade

T.om. Appar i telefonen så man kunde kolla vikt/längd så man inte bröt mot reglerna helt vanvettigt.

Och som fd maskfiskare vet jag att man ofta krokar fisken långt ner i svalget detta minskar garanterat

Överlevnadsmöjligheterna vid C/r. Inför tak på 2 lax /säsong o förbjud maskfisket om man nu skall fiska överhuvudtaget.

Edited by kaffebryggarn
  • Like 1

Om det går ut mer smolt än vanligt så måste ju det betyda att leken har gått väldigt bra dom senare åren trots dåligt med fisk i älvarna. Hade sambandet mycket utvandrande smolt och mycket stigande lax funnits så hade det varit väldigt mycket lax i älvarna nu. Men det är det inte. Det kan man inte skylla fiskarna för.

Däremot så vet man att smolten är fulla med lus när dom hittas i havet. Tre lus på en smolt och den dör. Många lus har mer än fem lus. Några har hittats med tvåsiffriga belopp med lus. Lusbältena sträcker sig tio mil ut i havet.

Har läst lite i urbanflyfisher. Har inte hittat något som egentligen visar att laxfiskarna påverkar speciellt mycket.

DÄRMED INTE SAGT ATT ÄLVFISKARNA INTE SKALL TA SITT ANSVAR.

Men hur många honor leker igen?

En älv tror jag har en begränsad biomassa. Dvs att antalet utvandrande smolt är begränsat.

Nu kommer endast ett exempel.

Låt oss säga att Orkla har kapacitet för ca en miljon smolt. Och en laxhona kan producera 10000 ägg. Nu struntar vi i dödsfall för ägg. Det betyder att 100 honor räcker för att tillgodose älven med en miljon smolt. Om 1000 honor lägger 10 miljoner ägg så kommer 9 miljoner yngel att svälta ihjäl pga att det helt enkelt finns för lite mat. För att älven ska klara att förse fler yngel med mer mat så måste något tillsättas i älven.

Fler lekande honor ger dock en större genbank. Den plus antalet felvandrande laxar. Exemplet med att återlekande honor tror jag är försumbart för en stark laxstam.

Så länge smolten dör i lusbältena spelar det ingen roll vad vi fiskare gör i älven.

Antingen inkapsling av odlingarna,som redan finns men ingen vill betala eller en tio mil lång pipeline för smolten ut i havet.

• Like 1

Sjekk fangst statistikk opp mot gytegroper telt, ta med estimert skaulaks og ikke teltegytegroper så skal du se. Eller anbefaler jeg deg følge med i norske medier. Mye rundt dette nå. Ellers kan du kontakte Nina

Å tro at vi fiskere ikke har effekt på bestandene er som å tro på julenissen!

Ok, du spekulerar. Inget fel i det. Det gör vi lite till mans.

Å tro att spekulationer alltid är rätt är ungefär som att tro att sportfiske inte har påverkan på bestånden.

Ok, du spekulerar. Inget fel i det. Det gör vi lite till mans.

Å tro att spekulationer alltid är rätt är ungefär som att tro att sportfiske inte har påverkan på bestånden.

Du får sjekke opp selv da vet du Henka så får du nok svar.

Jeg spekulerer ikke... Men du som alle andre får velge å tro hva du vil.

Du får sjekke opp selv da vet du Henka så får du nok svar.

Jeg spekulerer ikke... Men du som alle andre får velge å tro hva du vil.

Inte?

Redovisa kortfattat en kalkyl då...

Inte?

Redovisa kortfattat en kalkyl då...

http://www.orklaguide.com/dok/Gytegroptelling%202013.pdf

%en refererer heg fra en som jobber med trønderelvene men ved å se på linken over og ta i betraktning at det vært år taes ut et sted mellom 3 og 4000 laks pluss det som taes i fjorden av nøtene henger dette 100% på greip.

Orkla må ha langt over 1500 gytegroper dersom uttaket skal være på et Sunt nivå teoretisk sett. At det gytes flere plasser er det ingen tvil om men tellingen foregår på de viktigste områdene.

Denne radikale endringen er kritisk på flere måter da det sies at det er langt høyere dødelighet blant smolt i nedre deler enn de øvre.

I tilleg til sterke reguleringer for oss fiskere må gyteområder i øvre deler "renoveres" og kultivering må i gang slik det nå snakkes om.

Regner med du har motstridende fakta Henka iom at du er så keen på å "ta" meg?!

http://www.orklaguide.com/dok/Gytegroptelling%202013.pdf

%en refererer heg fra en som jobber med trønderelvene men ved å se på linken over og ta i betraktning at det vært år taes ut et sted mellom 3 og 4000 laks pluss det som taes i fjorden av nøtene henger dette 100% på greip.

Orkla må ha langt over 1500 gytegroper dersom uttaket skal være på et Sunt nivå teoretisk sett. At det gytes flere plasser er det ingen tvil om men tellingen foregår på de viktigste områdene.

Denne radikale endringen er kritisk på flere måter da det sies at det er langt høyere dødelighet blant smolt i nedre deler enn de øvre.

I tilleg til sterke reguleringer for oss fiskere må gyteområder i øvre deler "renoveres" og kultivering må i gang slik det nå snakkes om.

Regner med du har motstridende fakta Henka iom at du er så keen på å "ta" meg?!

Du ser va enkelt det var. Jag bad om en källa och fick det.

Det är klart att det finns många osäkerhetsfaktorer, men visst en indikation är det.

Och varför skulle jag ha motstridande fakta? jag frågade var du fått din uppfattning ifrån.

Du ser va enkelt det var. Jag bad om en källa och fick det.

Det är klart att det finns många osäkerhetsfaktorer, men visst en indikation är det.

Och varför skulle jag ha motstridande fakta? jag frågade var du fått din uppfattning ifrån.

Ja årsakene er flere og sammensatte det jeg blir provosert over at folk både her og på flere norske forum gjemmer seg bak eksterne årsaker og viser null villigheten til å endre eget fiske. Jeg kakka mye før jeg men nå har jeg sluttet av to grunner:

1. Jeg må ta min del

2. Følelsen av å se de skapningene svømme videre slår hvilken som helst festmiddag!

Men men å sitte på en terrasse i Venezia å bli provosert er vel lite konstruktivt. Folk for gjøre som de vil men endringene kommer man får selv velge om man er forberedt:)

Spelar ingen roll hur många lekgropar det finns om inte smolten kommer ut i havet. Kommer inte smolten ut så finns ingen lekfisk som kan komma tillbaka.

Kommer mer fisk upp i älven kan fler leka men oavsett hur många fiskar som leker finns ändå bara en begränsad mängd föda till ynglen.

Fritidsfiskare,

Var har du hittat siffror på hur mycket smolt älvarna kan producera? Jag har letat mycket själv och pratat med flera forskare på Nina, och deras svar är att det inte finns beräkningar på det?

Hur som, gytebeståndsmålen ska inte förväxlas med maximal produktion. De är det mista antal honfisk som behövs för att håll populationen bärkraftig.

Spelar ingen roll hur många lekgropar det finns om inte smolten kommer ut i havet. Kommer inte smolten ut så finns ingen lekfisk som kan komma tillbaka.

Kommer mer fisk upp i älven kan fler leka men oavsett hur många fiskar som leker finns ändå bara en begränsad mängd föda till ynglen.

Det du sier stemmer ikke helt, er fortsatt en tilbavendings% så all smolt dør ikke dermed hjelper alle tiltak som skaper mer smolt. Enkel regning. Den dagen tilbakevendingen er 0 har du rett.

Ang maks smoltproduksjon så er dette skivebom. Vi kjemper i motsatt ende: med å oppnå et minimum av gytende hunnfisk. Orkla har ingen problem med å ta i mot minst 4-5 ganger mer fisk selv det bør gjøres tiltak i gyteområder etter diverse flommer etc

Ja årsakene er flere og sammensatte det jeg blir provosert over at folk både her og på flere norske forum gjemmer seg bak eksterne årsaker og viser null villigheten til å endre eget fiske. Jeg kakka mye før jeg men nå har jeg sluttet av to grunner:

1. Jeg må ta min del

2. Følelsen av å se de skapningene svømme videre slår hvilken som helst festmiddag!

Men men å sitte på en terrasse i Venezia å bli provosert er vel lite konstruktivt. Folk for gjøre som de vil men endringene kommer man får selv velge om man er forberedt:)

Vi behöver stärka oss i vår argumentation, och ett sätt att göra det är att ifrågasätta. Inte nödvändigtvis varandra, men åtminstone varandras påståenden.

Det finns alldeles för många som tror att de kan något om lax, laxens biologi och livscykel bara för att de har fiskat i en fin älv med dyra grejer, och det är just dessa

gubbars argument som oftast bygger rent på det snack som går runt älvarna. Rykten, hypoteser och teorier förvandlas till innehållslösa sanningar som är väldigt

lätta att skjuta i sank.

Jag har dock svårt att tro att sportfisket har så stor påverkan som bortåt 50-60%, men att det har påverkan är bortom allt rimligt tvivel.

Åtminstone idag när bestånden är på historiskt låga nivåer, och dessutom uppväxtmiljöer (inklusive transportsträckor genom lusbälten m.m.), rovfiske både på vuxen fisk och forderfisk.

Ser man historiskt på tex Emån och hur mycket fisk som bonkades där för bortåt 100 år sedan med bibehållet gott fiske så kan man sluta sig till att frisk fisk i friska bestånd i friska vatten tål

en rejäl beskattning.

Men finns det några såna vatten kvar?

Fritidsfiskare,

Var har du hittat siffror på hur mycket smolt älvarna kan producera? Jag har letat mycket själv och pratat med flera forskare på Nina, och deras svar är att det inte finns beräkningar på det?

Hur som, gytebeståndsmålen ska inte förväxlas med maximal produktion. De är det mista antal honfisk som behövs för att håll populationen bärkraftig.

Om du läser igen så ser du att det bara var räkneexempel. Men ingen biotop klarar av att öka biomassan utan att tillföra något utifrån.

Vi behöver stärka oss i vår argumentation, och ett sätt att göra det är att ifrågasätta. Inte nödvändigtvis varandra, men åtminstone varandras påståenden.

Det finns alldeles för många som tror att de kan något om lax, laxens biologi och livscykel bara för att de har fiskat i en fin älv med dyra grejer, och det är just dessa

gubbars argument som oftast bygger rent på det snack som går runt älvarna. Rykten, hypoteser och teorier förvandlas till innehållslösa sanningar som är väldigt

lätta att skjuta i sank.

Jag har dock svårt att tro att sportfisket har så stor påverkan som bortåt 50-60%, men att det har påverkan är bortom allt rimligt tvivel.

Åtminstone idag när bestånden är på historiskt låga nivåer, och dessutom uppväxtmiljöer (inklusive transportsträckor genom lusbälten m.m.), rovfiske både på vuxen fisk och forderfisk.

Ser man historiskt på tex Emån och hur mycket fisk som bonkades där för bortåt 100 år sedan med bibehållet gott fiske så kan man sluta sig till att frisk fisk i friska bestånd i friska vatten tål

en rejäl beskattning.

Men finns det några såna vatten kvar?

Jeg er enig i mye av det du sier Henka. Og grunnene til bølgedalen til bestanden er flere. Onæringen har nok tatt halvparten av tilbakevendende fisk med luseproblematikken og det må endres. Dog vil dette ta tid, teknologien finnes men er kostbar og det finnes ingen incentiver så jeg tror vi snakker 10 år pluss her.

Det vi fiskere og sjølaksefiskete fisker på er faktisk de fiskene som har klart seg gjennom nåløyet og er på vei tilbake og potensielt kan føre genene videre. Så får hver 8 kilos hunnfisk vi kakker tar vi potensielt livet av 8-10 tilbakevendende lakser med dagens smoltdødlighet. Hvis jeg ikke husker feil var estimert at det var ca 1000 hunner som ble kakket i 2012 hvis man da leker med talla vil dette tilsvare ca 5000 tilbakevendende fisk dersom disse hadde blitt satt ut igjen. Dette er ikke synsing med reelle tall og for meg er det nok til å bli overbevist om at per i dag er vi og grunneiere/elveforvaltere de viktigste brikkene for å sikre stammene intill politikerne får bukt med oppdretten.

Når det gjelder uttaket kan vi sikkert sitte å kommeknulle på om det er 40 eller 60% vi tar ut, uansett er det for høyt og elven (orkla) klarer ikke produsere nok for å holde tritt.

Valget står hos hver enkel fisker: endten tar man ansvar eller lar man være.... Ikke værre enn det...

Appro på biomassa ska man inte glömma att uppvandrande lax är ett reellt nettotillskott till en älvs biomassa. Jag tänker då på den stora del fisk som dör efter leken. Stora uppgångar leder inte bara till bra lek utan de ökar även överlevnadsmöjligheten för kläckta yngel. Idag är situationen tyvärr oftast den motsatta....

Edited by Marlodge