Hoppa till innehåll

Trönderlagsälvarnas skrämmande utveckling.


Laxarnas prins

Recommended Posts

Jag fattade inte Marlodge, kan du ta det igen? [emoji12] Det här med lusbältena, finns det inte nog med fisk i havet för att äta upp lössen eller har det mest med laxodlingarna att göra?

Från telefon.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma efter en uke i övre gaula. Positivt överraskad. Vi hade en godkänd vecka. Fisken var aktiv och högg på 3 kbm. Ny fisk fyllde på ståndplatser och det rörde på sig trots lågt vann. Fick en liten sommar flomm på torsdag fredag som gjorde fisk mer aktiv. Jag ska nog ta tillbaka en del av vad jag uttryckte förut om stängning nästa år och så. Men fortfarande kvarstår problem med lus och annat skit i fjorden som oppdrett anläggning för med sig. Kullarna från 2009 och 2010 borde varit ännu större och därmed mer lax nu. Mer makrill efter kusten hör man många säga....varmare klimat,sämre med lodda i havet. Makrill som äter smolt i brist på annan föda....många spekulationer om det här. Men om vildfisk ska föda oppdrett lax så går vi mot en ekologisk kollaps.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många siffror som sväver vidrörande beskatning av lax i älv.  För Orklas del räknat man tidligare en beskatningsrat på 29% nerströms Björset och 34% uppströms (c&r var i mkt liten grad utförd i dessa år).  Denna differans i fångsttal berodde på at laksen på denna längre vandringssträcka blev utsatt för et högre fisketryck änn fisk som leker längre ner i älven.  Siffrorna för åren 2009-2012 var i snit 22% beskatning i älv (c&r innreknat).  För året 2012 hadde beskatningsraten stigit til 30% (ochså här c&r innreknat).  Ökningen skyldas nog at detta år var där mkt med stor lax.  Torbjörn Forseth (forskare) har gjord et antal rapporter som omhandlar Trönderälvarna.

Redigerad med Norrbaggen
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma efter en veckas fiske i Orkla, vi hade ett ok fiske med tanke på förutsättningarna, 11st fångade C/R på de flesta, 7st tappade och 2st öringar, såg också väldigt mycket fisk i början av veckan, kul var att se så mycket laxungar, har jag inte sett på många många år på våra sträckor.

Men det är ju allt annat än en bra säsong men det var det inte under 95-98 heller, många tyckare men oavsett så är det bara underbart att få komma upp till älven med goda vänner och ha fantastiskt kul och trevligt.

MVH

Calle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma efter en veckas fiske i Rennebu Orkla. 18 fiskar på 3 pers. Allt var nystigen blank fisk, allt från grils till storlax. Åkte upp med en klump i magen pga allt negativt som skrivits om älven. Slutade med 10 fiskar för mig där hälften var storlax, flera med lus. Har fiskat Orkla sen 2004 och har aldrig upplevt att den nya fisken kommit så tätt. En liten positiv nyhet bland dessa nattsvarta rubriker.

/Christian

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul för er :)

Men dock har många gått utan, fått få och haft ett uselt fiske. Vanligtvis så brukar v 28-29-30 ge ganska bra resultat. Men enligt statistik sjunker det ofta längre fram på säsongen.

För mig är det en kärnfråga att få ut smolten i havet för de allt mer groteska och dödande lusbältet i fjorden måste hämmas!!!

Har aldrig sett så mycket smolt i olika storlekar som i år, hoppas att dess framtid inte stannar i fjorden, döda med ett gäng lus på sig :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att det nappat bra för vissa! Vi hade skapligt till riktigt bra fiske på mellandelarna av gaula v28, nu är det dock lågvatten och elände...

Vad gäller mängden yngel, så är ju allt relativt. Vissa kanske spanar lite mer nu än innan?

 

Dessutom så brukar det ju vara så att småfisken visar sig mer ju varmare och lägre det blir, och inte minst, ju mindre vatten det blir desto tätare står de...

 

Som du säger Peter, det är kul att fisket går bra för vissa, och visst väcker det visst hopp.

Men enskilda observationer är inget vetenskapligt underlag och inte mycket att bygga nån tes på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä precis, 50 smålax som studsar från pool till pool under en veckas tid innebär inte en älv full av lax. Men det känns bra, haha...

Mängden mellanlax och storlax är gaula är bedrövligt låg, det är säkert iaf. I stort sett allt den sista månaden är mellan 56-66cm och ingen större fisk i sikte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä precis, 50 smålax som studsar från pool till pool under en veckas tid innebär inte en älv full av lax. Men det känns bra, haha...

Mängden mellanlax och storlax är gaula är bedrövligt låg, det är säkert iaf. I stort sett allt den sista månaden är mellan 56-66cm och ingen större fisk i sikte.

 

Vem vet, allt kanske är frid å fröjd, det är väl bara ett så kallat smålaxår.

 

 

 

 

 

...men jag är skeptisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skeptisk är man fortfarande och det är väl egentligen inget höjdar år i tröndelag. Men jag reagerar positivt på att det är relativt mycket små lax i år. Mellan laxen och stor laxen är ju sparsam i år och tyvärr så kan de årskullarna ha gått förlorade i lusbältena i fjorden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man letar glädjeämnen mitt i värsta tropik värmen och domedags utsagor angående atlant laxen så kan ja berätta att sista prov fisken vid agdenes är dom bästa hittills i år. Bara grils och mellan laks. Fisken är sen...kanske på grund av brist på föda i havet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många siffror som sväver vidrörande beskatning av lax i älv. För Orklas del räknat man tidligare en beskatningsrat på 29% nerströms Björset och 34% uppströms (c&r var i mkt liten grad utförd i dessa år). Denna differans i fångsttal berodde på at laksen på denna längre vandringssträcka blev utsatt för et högre fisketryck änn fisk som leker längre ner i älven. Siffrorna för åren 2009-2012 var i snit 22% beskatning i älv (c&r innreknat). För året 2012 hadde beskatningsraten stigit til 30% (ochså här c&r innreknat). Ökningen skyldas nog at detta år var där mkt med stor lax. Torbjörn Forseth (forskare) har gjord et antal rapporter som omhandlar Trönderälvarna.

Har du kilden til dette? Veldig interessant det da det strider i mot de tall vi har blitt presentert...

Sjekk ut bloggen min: www.urbanflyfisher.net

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norrbaggen: leste denne i siste nummer av jakt og fiske . Meget kompetent person sine utsagn. Med de prosentene du refererer til tar vi ut 3 ganger så mye Gaula tåler og 20 ganger så mye som Orkla tåler og da er IKKE busklaks tatt med. Videre sier vi at Gaula orkla og Stjørdal står for 98% av all laks i tr.heims fjorden. Tror dessverre tallene dine er for gamle. Uttaket er mye høyere i prosent av totalt innsig i de tre elvene.... e6a4epav.jpg

Sjekk ut bloggen min: www.urbanflyfisher.net

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar funka ganska bra med systemet som de har nu med gytebestandsmål och midtsesongevalueringar. Förvaltningen har blivit flexibel på ett helt annat sätt än tidigare. I år är det uppenbart dåligt med storlax och då är det helt rätt att gå in och freda honor och all fisk över 3 kg i augusti. Ett annat år är det gott om storlax och då kanske den regleringen inte behövs. Om det, gud förbjude, skulle bli dåligt med fisk i alla storleksklasser (som i 1997) så kan man införa 100 % C&R.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du kilden til dette? Veldig interessant det da det strider i mot de tall vi har blitt presentert...

Sjekk ut bloggen min: www.urbanflyfisher.net

Vem vi? Siffrorna hittar du i vedleggsrapporterna til GBM. Dessa rapporter har Torbjorn Forseth gjord. Man får ha skor på i sådana diskussjoner. Du hittar nog med lite googling.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem vi? Siffrorna hittar du i vedleggsrapporterna til GBM. Dessa rapporter har Torbjorn Forseth gjord. Man får ha skor på i sådana diskussjoner. Du hittar nog med lite googling.

Og med det mener du? Sko på? Mulig jeg er dum og norsk altså..

Hvis du ser siste estimater fra samme kar sier han at total innsig i Trondheimsfjorden er 30' med de samme beregninger du refererer til vil det si at orkla har et innsig som står for over 30% av totalen. Da skal Gaula, Stjørdal, nidelva og resten av elvene dele resten? Samtidig regner jeg med at omtrent samme ratio blir brukt når han beregner uttak i orkla og Gaula noe som i så fall tilsier at innsiget i Gaula er 7-10 ganger høyere en i orkla?!

Forklar meg gjerne hvordan du får dette til å henge på greip...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...