Hoppa till innehåll

Jämtkraft vinner första omgången om Långforsen


Brownie

Recommended Posts

Jämtkrafts tillstånd till kraftverk i skyddade Långforsen blir kvar. I dag kom domen i det unika mål som för första gången prövade om ett tillstånd kan återkallas.

Men trots domen är sista ordet om forsens framtid långtifrån sagt.

http://www.op.se/jamtland/krokom/jamtkraft-vann-i-forsta-ronden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, har jag missförstått att efter 100 år så ska vattenkrafverk rivas oavsett för "kontraktet" gäller väl endast i 100 år, eller kan de efter den här tiden omprövas och dem får bygga nytt? hoppas för guds skull att dem river och om dem nu måste bygga nytt att dem har vett i skallen att fixa passager samt korrekt galler etc vid turbinen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så som jag förstått saken så finns inga generella tidsbegränsningar för tillstånden för svenska vattenkraftverk - det är bara ett par år sen MMÖD (Mark- och Miljööverdomstolen) klargjorde att verk som hade tillstånd som åberopade "urminnes hävd" skulle få ompröva sina tillstånd enligt gällande lagstiftning...

 

I t.ex. Norge tror jag att tillstånden är begränsade till perioder om 30 år eller dylikt och efter en sådan period ska tillståndshavaren kunna klara en omprövning för att få nytt tillstånd.Tror att det även ser liknande ut i de flesta länder på kontinenten samt i övriga delar av världen.

 

Den som har bättre koll på vattenlagstiftning får jättegärna bringa klarhet i frågan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, har jag missförstått att efter 100 år så ska vattenkrafverk rivas oavsett för "kontraktet" gäller väl endast i 100 år, eller kan de efter den här tiden omprövas och dem får bygga nytt? hoppas för guds skull att dem river och om dem nu måste bygga nytt att dem har vett i skallen att fixa passager samt korrekt galler etc vid turbinen.

Sverige är en av några få (tror 5) länder i Europa där vattenkraftstillstånd inte har någon

tidsbegränsning.

Det behövs snarast en lagändring på den punkten. Älvräddarna jobbar givetvis

för att en tidsbegränsning ska ingå i den nya lagstiftning som vi jobbar för att

den ska bli verklighet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I egenskap av moderator har jag rensat bort hela stavningsdiskussionen i den här tråden.

Jag säger som moderatorn Niclas L sa i en tidigare tråd.

 

"Håll er till ämnet och var trevliga mot varandra" :)

 

I övrigt hoppas jag att den som blev "rättad" fortfarande känner sig välkommen och trivs här på edge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sverige är en av några få (tror 5) länder i Europa där vattenkraftstillstånd inte har någon

tidsbegränsning.

Det behövs snarast en lagändring på den punkten. Älvräddarna jobbar givetvis

för att en tidsbegränsning ska ingå i den nya lagstiftning som vi jobbar för att

den ska bli verklighet.

 

Kanon, tack för svaret, men måste ändå säga att jag är chockad över att de inte finns några tidsbegränsningar.. hoppas ni får igenom lagstiftningen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...