Hoppa till innehåll

Köpråd flytring


Recommended Posts

Jag tänkte skaffa mig en flytring och har lite funderingar kring det då jag bara fiskat en gång från en. Då var det en Fishcat. Känner väl att jag inte riktigt har mest pengar att lägga på det nu när jag dessutom är i akut behov av nya vadare då mina andra läcker så mycket så man kan tömma dem efter användning.

 

Har sett att Sporting.se har ett erbjudande på en Berkley Pulse Flytring för 999kr inkl. pump och fenor, är det ett ok alternativ eller är det fishcat 4 som gäller. Någon som har erfarenhet av Berkleyn? Sitter man högt? Är den stabil osv. Annars har ni några tips på var man hittar fishcaten billigast inkl. pump och fenor?

 

Skulle vara mycket tacksam för tips och gärna varför/inte berkleyn/fishcat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet något? Är sjukt sugen på flytring men har väl inte riktigt ekonomin för att köpa vadare och flytring samma månad. Men om man kan komma undan med tusenlappen för flytring, fena och pump så känns det överkomligt. Men vill inte köpa något som jag senare inte blir nöjd med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Jag tänkte skaffa mig en flytring och har lite funderingar kring det då jag bara fiskat en gång från en. Då var det en Fishcat. Känner väl att jag inte riktigt har mest pengar att lägga på det nu när jag dessutom är i akut behov av nya vadare då mina andra läcker så mycket så man kan tömma dem efter användning.
 
Har sett att Sporting.se har ett erbjudande på en Berkley Pulse Flytring för 999kr inkl. pump och fenor, är det ett ok alternativ eller är det fishcat 4 som gäller. Någon som har erfarenhet av Berkleyn? Sitter man högt? Är den stabil osv. Annars har ni några tips på var man hittar fishcaten billigast inkl. pump och fenor?
 
Skulle vara mycket tacksam för tips och gärna varför/inte berkleyn/fishcat.

 

Köp en flytväst är tipset.

Tror de flesta är bra, jag tycker det är viktigt att man sitter högt  dels för att det bli enklare o kasta och sen för att man fryser mindre om man ska ha den när det är kallt.

 

 

Ola

Redigerad med Butten
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst och hört alldeles för mycket negativt om den för att den ska vara värd de pengarna. Då väntar jag hellre och köper en fishcat. Kommer mestadels använda den i havet och i stort sätt alla som har en sån har sagt att dragkedjorna är helkassa, vissa har även klagat på hur högt man sitter jämfört med vissa andra ringar. Samt lite andra grejer.

 

Någon som har någon erfarenhet av Taimens ring? Eller vet något om det som Nothna pratar om och vänligen kan länka dit, så blir det en sån direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst och hört alldeles för mycket negativt om den för att den ska vara värd de pengarna. Då väntar jag hellre och köper en fishcat. Kommer mestadels använda den i havet och i stort sätt alla som har en sån har sagt att dragkedjorna är helkassa, vissa har även klagat på hur högt man sitter jämfört med vissa andra ringar. Samt lite andra grejer.

 

Någon som har någon erfarenhet av Taimens ring? Eller vet något om det som Nothna pratar om och vänligen kan länka dit, så blir det en sån direkt.

 

Jag har den ringen. Fishcat har ett flytelement medan driftern har sex stycken, två i varje ponton. Så om de yttre skulle smälla så har du de inre kvar. Jag använder min Drifter vid bla fiske efter lax på Vättern i december och vid något tillfälle blåste det 10 sekundmeter och jag kände mig ändå trygg i min ring. Hur gör du om du får en pyspunka på din fishcat 300 m från land i 10 sekundmeter i december? Simmar? Föga troligt...

 

Jag har en invändning mot driftern, eller egentligen två. 1. tycker stollösningen känns lite som en sista sekundens quickfix med ett tvärgående PVC-rör. Dessutom så sitter "stödremmarna" som gör att man kan luta sig bakåt mot ryggstödet sitter lite för långt ner. 2. "mätbordet" är för lågt. Vilket gör att det skaver på vadarbyxorna. Resultatet blir att vadarbyxorna ständigt är blöta även ovanför vattnet och runt nollan i stark vind så fryser man om knäna. 

 

Jag har även provat superfat cat. Visst den är lite större och och man sitter lite högre och "mätbordet" är högre men men är den verkligen värd 3000 kr extra? Jag vet inte. Jag kan ju köpa en pontonbåt för den pengen och ändå ha pengar över. 

 

Jesper

Redigerad med JesperP
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv en Fiscat 4 och det var ett lyft från den jag hade tidigare en Ron Thompson u-boat. Som nån nämt tidigare, skaffa en flytväst !!! Billigare livförsäkring får man leta efter. Baltic Flyfisher (den manuella) har jag och tycker den är smidig på.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst och hört alldeles för mycket negativt om den för att den ska vara värd de pengarna. Då väntar jag hellre och köper en fishcat. Kommer mestadels använda den i havet och i stort sätt alla som har en sån har sagt att dragkedjorna är helkassa, vissa har även klagat på hur högt man sitter jämfört med vissa andra ringar. Samt lite andra grejer.

 

Någon som har någon erfarenhet av Taimens ring? Eller vet något om det som Nothna pratar om och vänligen kan länka dit, så blir det en sån direkt.

"I stort sätt alla har klagat" tänk vad olika uppfattning man kan ha. Sen undrar jag vad som är så otroligt dåligt med dragkedjorna? Jag har knappt öppnat mina, så något störmoment är deknappast.

Som JesperP säger så är det inte speciellt roligt om Fish cat tappar luft, då är det bara hoppas du kör flytväst.

Jag håller med om mätbrädan, men den kan man lösa på annat sätt så den sitter bra. Jag havsfiskar inte med min så kan inte uttala mig om den biten.

Allt väl!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör med Fishcat och den funkar kanon för mitt fiske efter gädda. Både i Vänern och andra småsjöar.

Har fiskat en dag med en punkad ponton och den hade inte mycket luft i sig efter ett tag. Kanske inte att rekommendera eftersom det blev lite svårare att styra och jobbigare att transportera sig. Men vad gör man inte för att få fiska. Kände mig aldrig speciellt orolig och jag transporterade mig stora sträckor under dagen. Fishcaten har ju foam i sits och ryggstöd och har bärkraft att bära en person enligt utsago.

 

Sedan är ju en flytväst bra oavsett vilken flytring man har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en drifter men kommer att byta ut den mot en fishcat. Inte mycket att klaga på driftern. I fishcaten sitter man lite högre. Den går även snabbare att blåsa upp. Har ingen lust att åka omkring med ringen uppblåst en hel sommar. Att caten tar lite mera plats spelar ingen roll....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör pool 12. Den är visst byggd på samma sätt som nått annat märke men kommer inte ihåg vilken. 4 blåsor i ringen o 2 i sätet. Tar la 5 min o blåsa upp men är väldigt nöjd med hur den fungerar annars, har varit ute i riktigt hög sjö utan problem o framförallt är det bra o få med bärremmarna. Sätter dem över ryggsäckens remmar, o att konka den 5km är knappt jobbigare än o gå 5km utan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...