Jump to content
Sign in to follow this  
f_lakecastle

Nybörjarhjälp - Spöval, lina...osv

Recommended Posts

Hejsan. Är helt grön inom denna djungel av spöklasser, linor med olika klumpar...långa som korta...tunga som lätta.

Har för tillfället ett skruttigt Ron Tompson spö#5/6 med en Okuma rulle. Den har väckt mitt intresse för den konstform.

Känner att jag vill uppgradera arsenalen med ett vassare spö i mellanklassen(prismässigt). Vill inte lägga en förmögenhet men vill ändå inte behöva köpa ett nytt spö om ett år när man blivit vassare.

Mitt första dilemma. Vilken klass på spöt? Kommer fiska mestadels öring/harr i strömvatten när tillfälle ges, Put n take och kan även komma att användas till kustfiske efter HÖ vid vindstilla mornar och kvällar. Men kustfisket är inte den primära måltavlan.

Har kollat in en del #5 och #6 spön, bl a här på forumet.

http://www.edgeflyfi...line-lecie-5-9/

http://www.edgeflyfi...i-stream-590-4/

http://www.edgeflyfi...aclite-nyskick/

http://www.edgeflyfi...-tcr-9-6-691-4/

http://www.edgeflyfi...-nytt-bra-pris/

Alla de ligger i min prisklass. Men har liksom ingen koll på vilka märken som anses hålla bra kvalite och vilka modeller som är snäppet vassare än andra.

Har även tänkt köpa en Loop Multi 3/6 som jag kan få för halva priset.

Lämna gärna input på passande lina och annat.

Mvh

F

Sameo jade #6. Fantastiskt fiskespö, kastar som en gud och fantastisk känsla och handarbete. Köp en rättklassad Sameolina till det och du har ett spö som kommer hålla länge. Kvaliteten är absolut toppklass och priset är nästan stöld för vad du får....

Sameo jade #6. Fantastiskt fiskespö, kastar som en gud och fantastisk känsla och handarbete. Köp en rättklassad Sameolina till det och du har ett spö som kommer hålla länge. Kvaliteten är absolut toppklass och priset är nästan stöld för vad du får....

Men borde inte de begagnade spöna i samma prisklass som Jade:n vara snäppet vassare? Men du tycker att ett #6 är vad jag bör satsa på?

För/nackdelar med spön utan butt? Har npterat att de flesta i #6 har butt

Kan bara uttala mig om Opti Stream men det är ett riktigt bra spö, framförallt till fiske i just strömmande vatten. Halvdjup aktion som laddar relativt tidigt med rätt lina. Använder mitt till torrt, streamers och nymf, då även till tyngre dubbelnymfer. Funkar bra till put and take även om jag då hellre tar ett #6 för att få extra längd/klara vinden vid behov.

Ett något snabbare spö alt ett #6 kanske är att föredra om det ska klara kustfiske också.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Edited by Sahlberg

Kan bara uttala mig om Opti Stream men det är ett riktigt bra spö, framförallt till fiske i just strömmande vatten. Halvdjup aktion som laddar relativt tidigt med rätt lina. Använder mitt till torrt, streamers och nymf, då även till tyngre dubbelnymfer. Funkar bra till put and take även om jag då hellre tar ett #6 för att få extra längd/klara vinden vid behov.

Ett något snabbare spö alt ett #6 kanske är att föredra om det ska klara kustfiske också.

Tack för inputen!

Vad är de generela för/nackdelarna med snabb-långsam aktion?

Kommer ett #6 spö förta från fisket i strömmande vatten jämtemot ett #5?

För put n take och framförallt kustfisket kommer i andrahand. Så att jag inte får ut lika mkt där är mindre prio.

Jag är verkligen ingen expert på området, är själv relativt ny på området så det finns säkert många som har bättre/mer input men:

Snabbare spön anses vara lättare att kasta långt med och klara vind bättre vilket då passar rätt bra för kust och sjö där man kan vara utsatt för vind och vill täcka in större fiskeyta.

Djupare aktion (dvs spöt böjer sig/jobbar längre ner) laddar lite tidigare, t.ex med en kortklumslina så kan man få spöt att ladda tidigare vilket kan göra att det är lättare att kasta där det kanske är lite trångt bakåt osv samt lite lättare att köra roll-kast etc. Djupare aktion kan också vara lite trevligare att drilla fisk på då hela spöt jobbar istället för mer topporienterat på ett snabbare spö.

Sen beror ju allt på hur bra man är på att kasta... Jag har bara fiskat i knappt två säsonger och kastar dugligt och för mig funkar mediumfast dvs mittemellan bäst att kasta med, t.ex Opti Stream.

Gällande klass så tycker jag att #5 funkar kanon om man inte ska fiska i enbart större vatten. Jag använder #5 som allround och går ner på #4 om det är mindre vatten/fisk. #6 åker mest fram vid längre kastning, stark vind, tunga streamers eller när jag vet att det kan finnas större fisk.

Återigen, jag är som sagt inte supererfaren så kolla gärna annan input också så att jag inte lurar dig helt.

Edited by Sahlberg

Men borde inte de begagnade spöna i samma prisklass som Jade:n vara snäppet vassare? Men du tycker att ett #6 är vad jag bör satsa på?

För/nackdelar med spön utan butt? Har npterat att de flesta i #6 har butt

Jag äger både TFO och Sage spön. Har tidigare varit dedikerad GL kund. Idag fiskar jag nästan enbart med mina Sameospön. Lite nyfrälst där :) MEN, sameospöna är fantastiska fiskespön. Det är ju allt bara personliga preferenser förstås. Men kvalitetsmässigt, byggkvaliteten, så slår Sameo både TFO och GL med hästlängder. Dock har TFO suverän service och garanti, Sameo bara 2 år. Kastmässigt så har Sameospön mer i reserv än jag lyckats komma i närheten av med min kastteknik.

Jag fiskar mycket i strömmande vatten också och för att kunna fiska tunga streamers och nymfer använder jag numera alltid en 6:a för det. Men det beror ju på storleken på de strömmar du ska fiska :) Ska du bara dutta torrfluga och mindre nymfer I skånska diken skulle jag ta en 5:a alla gånger. :) Men om du vill göra det enklare för dig för den blåsiga dagen på sjön eller vid kusten, så är en 6:a en bra kompromiss tycker jag.

Butten ger lite stöd vid kast, sedan kan man ju vid behov sänka den i limpmagen som stöd vid drillning av större fisk.

Edited by BoobieNewbie

Jag tycker Sahlberg summerade valet av klass väldigt bra. Kör på #5 är mitt tips också. 

Har för tillfället ett skruttigt Ron Tompson spö#5/6 med en Okuma rulle. Den har väckt mitt intresse för den konstform.

Känner att jag vill uppgradera arsenalen med ett vassare spö i mellanklassen(prismässigt). Vill inte lägga en förmögenhet men vill ändå inte behöva köpa ett nytt spö om ett år när man blivit vassare.

Det kan vara värt att komma ihåg att varken du eller någon annan "behöver" köpa ett nytt spö när man blivit vassare. Spötillverkarna och dom som köper spön i 5-10000:- klassen håller garanterat inte med mig här men jag tycker det är talande hur sällan man ser någon av de bästa kastarna på forumet tala om att utrustningen skulle vara så viktig. Med det försöker jag inte säga att topptillverkarnas spön inte är bäst, dvs lättast, hållbarast, kastar längst osv, utan snarare att skillnaden är marginell mot ett "ganska bra" spö och att din förmåga bakom spakarna är det som gör konsten i det hela oavsett vad det står på spöt :)

Mitt tips är alltså antingen att köpa relativt billigt och prisvärt nytt, alltså max Sameo Jade, alternativt att köpa ett spiksäkert kort beg. En populär serie av förra generationens toppspön, typ Sage Z-Axis och motsvarande från Scott, Loomis kostar runt 2500-3000:- i nyskick med garanti och du får igen nära på varenda krona om du vill göra dig av med spöt vid senare tillfälle. Att rekommendera dessa "finspön" kanske säger emot min första paragraf, men jag tycker just det där med att inte syssla med pengaförstöring är värt en del. En smaksak självklart dock. 

Jag kör Z-Axis själv och tycker de är störtsköna, nästan självkastande, men jag upptäckte förra veckan att jag kastar lika långt och fint med ett Guideline EXP4 för 850:-. Go figure  :o

• Like 1

Tack så hemskt mycket för all respons!!:D det slutade med ett Hardy zenith #5 och en Hardy DD rulle. Sen ett st croix #7. Fingrade på hardyprylarna i butik häromdagen och de kändes riktigt bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk