Hoppa till innehåll

Night vision googles


NiklasViklund

Recommended Posts

Det finns olika generationer. Gen1 ligger mellan 5-8000kr i nypris. Kollar man på fotokromatiska och polariserade glasögon ligger de runt 6-7000kr.

Ok, det finns med gula linser (har 2st Leech) men de hjälper inte när det blivit bäckmörkt.

Inser så klart att det är mycket pengar, men undrar om själva tekniken. Någon som testat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer ihåg från gen 1 bildförstärkarna är att de har helt uselt djupseende och är relativt klumpiga.

Bristen på djupseende gör att det är svårt att bedöma avstånd så du hade inte vetat om vaket var 5, 10, eller 25 meter ut.

För att inte säga hur mycket man hade snubblat på hemvägen.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på skillnaden eftersom jag bara använt gen1.
Enligt uppgift så skall det bli bättre och bättre för varje ny generation.
Hur mycket skillnaden är mellan gen 1 och 2 vet jag inte men säkert inte bra nog eftersom de utvecklade en gen3.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde funka med de senaste modellerna. Det finns problem som tex vart du vill att fokusdjupet skall vara, men det är en träningssak.

Ett billigare alternativ:

Fäst en kamera på huvudet och spela in när du fiskar. Gå sedan hem och spela upp det på en riktigt liten skärm (typ smartphone) som du håller framför ansiktet under handduken du har draperat över huvudet. Se till att det bara är gröntoner i färginställningarna på skärmen. Voila, nvg-fiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom jag testade i lumpen var helt suveräna, och det var 1979 :) jag har för mig att det finns night visions från gamla CCCP att köpa för en billig peng, dom bör hålla samma klass då dom säkert är kopior av dom från väst ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett billigare alternativ:

Fäst en kamera på huvudet och spela in när du fiskar. Gå sedan hem och spela upp det på en riktigt liten skärm (typ smartphone) som du håller framför ansiktet under handduken du har draperat över huvudet. Se till att det bara är gröntoner i färginställningarna på skärmen. Voila, nvg-fiske!

Det går skitbra att spela upp med en gång. Medans man står där i vattnet alltså. Kolla på skärmen efter vakringar - oslagbart!

....eller så använder du resten av alla dina sinnen - hårresande :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...