Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Börjar sakta men säkert att titta på ett spö till sonen som visar intresse.

Fick tips om Sameo Black Chili 6ft #5. Känns som ett hett alternativ, vad tror ni?

Finns det fler alternativ som ni kan rekommendera?

Tack på förhand!

//Niklas

Posted

Hur gammal är han? (don efter person)

Spontant tycker jag det låter kort och styvt? Ju kortare spö ju snabbare blir ju kasten (pendelfysik). Vilket lär bli ett problem vid inlärning. Vikten är så lite på moderna spön så den tror jag saknar betydelse. Kör själv med ett Strömsländan 8,5 fot klass 4 som är mycket spö för pengarna. Tänk även lite längre ini framtiden barna växer fort och ska kunna använda grejerna även i framtiden.

DT

• Like 1
Posted

Hej,

Börjar sakta men säkert att titta på ett spö till sonen som visar intresse.

Fick tips om Sameo Black Chili 6ft #5. Känns som ett hett alternativ, vad tror ni?

Finns det fler alternativ som ni kan rekommendera?

Tack på förhand!

//Niklas

Mina ungar har kört med ca 8 fot #3-5 av lite lugnare och mjukare modell (Scierra Pico och Loop YL) och det har funkat bra. 

• Like 1
Posted

"Spö till sonen" fick mig att reagera.

Inte med flugfiske i åtanke utan snarare en hurvel eller två för att grabben gjort något dumt.

Nåja, jag skulle rekommendera ett mjukare spö med en kort klump för att få ut grejerna, till att börja med.

Tveksam till att sikta på korta spön då han förmodligen orkar kasta med ett 9 fots spö, med tanke på dess låga vikt.

Det kan ta lite tid med ett längre spö men jag tror man har igen det i slutändan.

• Like 1
Posted

Hittar du ett Sameo Black Chili 6ft #5 för en vettig peng så köp det. Underbart spö även för pappor, ja snor ofta grabbens

• Like 1
Posted

Min grabb har snart växt ut 4 fotarn och skall få ett 6 fots spö vad det lider. Själva kastningen är inte huvudsaken än när vi fiskar, oftast är det rollkast i bäck som gäller, men vi har övat lite överhand också.

Min teori är att ett långt spö kanske inte är så kul att hantera om man är kort. Jag hade tyckt att en 14 fotare hade varit lite väl mycket spö att hantera...

Posted

Ett lagom soft graphitespö i klass 3-4 i längd 7-8 fot borde inte ligga långt ifrån målet!

That's right.... :)

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Mina 10-åringar fiskar med 9-fotare #5, funkar fint.

För mina 8-åringar verkar det däremot vara lite för långt, de håller i butten och kör "tvåhands" med sina 9-fotare. Å andra sidan har de lärt sig både underhandskast och skagit, så det funkar ju. :)

Till en ännu yngre förmåga skulle jag rekommendera något kortare och lättare.

post-11117-0-05271000-1408690751_thumb.j

Edited by ErikBerg
  • 1 year later...
Posted

Följer upp min tråd. Det vart ett Vision Zulu Kids. 8,6fot #5.

han har övat med ett Reddington Game Rod och förra veckan hade han premiär. 

Riktigt skönt spö för jag testade även själv. 

Sonen får träna lite till och jag som kast-Coach måste fundera om. Insåg att jag inte var så pedagogisk utan kanske ställde för höga krav på honom. Ska försöka hålla det på en lite mer lekfull nivå och smyga in finliret tror jag :) 

Har ni några bra tips på ett pedagogiskt lärande till barnen kanske? 

//N

Posted (edited)

Låt kastbehovet komma av sig självt.

"Meta" först med Red Tag + bullbit eller liten brödkant. Bullbiten blir liten genom barnets försorg.;)

Eftersom du har varit klok vid val av vatten befinner ni er i en fiskrik liten vik. I en liten båt eller på en rejäl brygga.

Låt eleven vispa ut lite lina med en kort tafs. Vänta... och göra litet motdrag när abborren nafsar. Ge inga instruktioner nu.

Efter kiss -och badpaus återupptar ni bullmetet. Gärna med en liten försåtlig fråga från dig; "Såg du den stora fisken vid näckrosbladet?" Och vips är kastbehovet uppfunnet och du kan träda in som försiktig mentor med ett fram - bak-fram och släpp kast.

Eller också har du klippt till den optimala rollinan med all spövikt samlad i en fem meters klump. Och vips funkar detta rollkast..

Inte allt samtidigt och inte för länge i taget...

Vad beträffar Black Chili så är detta ett härligt pappaspö, inget barnspö. Jag gav bort mitt till en kompis grabb för länge sedan.

Han blev trollare och haspelmetare. Det gick alltså alldeles åt helv-te. Och jag saknar verkligen spöt.

Lycka till med metet. Mackens kanelbullar från Pågens är bästa flugan.../i

Edited by Ingemar
Posted

SPOILERVARNING

(Metoden funkar. Och inte bara det. Den riskerar att accellerera i omfång kostnad och tid :rolleyes:

Igår t ex blev jag av med ett gäddkit #8, ett torrflugekit #4-5 samt två varierade allroundkit i klass 6-7. Detta var endast två av mina fyra vuxna barn som var hemma och uppgraderade sina prylar. Härutöver försvann en grov haspelutrustning till en flickvän.

En himla tur att jag älskar underhållstjänst. Och att köpa/ byta begagnat...)

• Like 1