Hoppa till innehåll

Klass 5 eller 6?


albin-alvers

Recommended Posts

Jag funderar på ett nytt spö men har svårt och bestämma mig. Klass 5 eller 6?. Jag ska ha spöt till fiske med streamers nymfer och torrflugor. Jag ska fiska efter regnbåge och fjällfiske. Jag har har en trea men den är lite för lätt till streamers med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

#6 är bättre enligt mig om du ska ha det för streamerfiske efter regnbåge, klarar större flugor och vind bättre, då kan du ju rigga ditt #3 spö för torrfluga och kan snabbt byta till det när vinden lagt sig och fisken börjat vaka mer regelbundet.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns spön i  #5 som är mycket styvare (högre ERN) än spön i #6. Frågan blir en icke-fråga eftersom spön inte klassas utifrån någon standard, den är med andra ord omöjligt att svara på. Fundera på vilken lina du behöver, en klass fem eller sex, och hitta sedan ett spö som passar din kaststil och orkar med linan i fråga.

 

 

VH

Staffan

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Staffan du som kan det där med att kasta, rent praktiskt, med samma flugor. Hur stor skillnad gör det mellan en #5 och en #6 lina för det rent praktiska fisket egentligen? Är det konkret märkbart egentligen? Funderar då jag précis köpt en #5 och går nu I säljtankar för min #6 då jag inte inte direkt upplever någon skillnad :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du känner skillnad, helt klart, men det beror givetvis på hur van du är att kasta och på vilken lina du använder. Om vi utgår från att förutsättningarna är desamma och att endast linklassen skiljer sig åt från #5 till #6 så skiljer det ca 1 gram på 9 meter (9,5 g resp. 10,5 g).

Mitt tidigare svar grundades på svårigheten att tipsa om ett spö utifrån siffrorna på de spön som tillverkas. Siffrorna sätts i de flesta helt subjektivt av tillverkaren, beroende på vad tillverkaren vill att spöt skall användas till och hur karaktären på spöt skall vara. Undantaget är de som kikar på CCS och sätter siffror utifrån det.

De spön jag kastar mest med nu är en femma och en sexa av samma modell i snabbt uförande. Utifrån de spöna skulle jag definitivt tipsa om en femma. En annan person, med andra referenser, skulle kanske tipsa om en sexa. Två tips som blir helt värdelösa eftersom min femma är styvare än den andre personens sexa. Allt detta eftersom spön inte klassas utifrån något system, de klassas utifrån personligt tycke hos någon utvecklingsansvarig på ett företag.

Bättre då att tala om linor, de klassas efter ett gemensamt system och det är också linan som skall bära och vända över med flugan hängande i tafsen. Bättre också att fundera på vad linan skall användas till. Lätta flugor skygg fisk eller streamers? Korta kast eller långa kast? Vill du kunna menda med lång lina ute eller vill du skjuta mycket lina? Skall du kunna kasta med mycket buskar bakom ryggen eller har du gott om utrymme?

Att tala om spöklasser är lite som att tala om motoreffekt hos en bil. Ska jag välja en bil med 150 eller 175 kW? Alla som kan något om grundläggandde fysik, eller bilar för den delen, vet att den där skillnaden lätt äts upp av transmissionen (automatlåda eller manuell låda) eller bilens massa (liten lätt sportbil eller stor tung SUV). Bättre då att fråga sig, vad vill jag göra med bilen, vad uppskattar jag? Snabb acceleration? Dra en husvagn? Krocksäker? Bra väghållning? Komfort?

Att då stirra sig blind på effekten är lite synd eftersom den inte säger något om bilens egenskaper. Lägg till det faktum att tillverkaren av bilen kan sätta antalet hästkrafter lite som den vill, det finns inga krav på att motorn skall bromsas i en bänk eller på annat korrekt sätt mätas upp.

Men Staffan du som kan det där med att kasta, rent praktiskt, med samma flugor. Hur stor skillnad gör det mellan en #5 och en #6 lina för det rent praktiska fisket egentligen? Är det konkret märkbart egentligen? Funderar då jag précis köpt en #5 och går nu I säljtankar för min #6 då jag inte inte direkt upplever någon skillnad :)

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...